Oceněno diplomem bylo pět dopravních staveb, dvě technologie a dvě inovace. Podle organizátorů nevyčnívá žádná z cen a jsou si navzájem rovnocenné. Na stejné úrovni je i Cena poroty, s jejímž hodnocením seznámil přítomné její dlouholetý předseda a jeden z největších českých expertů na dopravu, prorektor ČVUT Petr Moos.
Zástupci oceněných firem převzali diplomy z rukou předsedy Senátu Parlamentu ČR Milana Štěcha a místopředsedy Evropského parlamentu Oldřicha Vlasáka. Za vypisovatele byli přítomni náměstek ministra dopravy Jiří Žák a ředitel SFDI Tomáš Čoček.
Cílem soutěže, vypisované tradičně Ministerstvem dopravy ČR a Státním fondem dopravní infrastruktury, je profesionální prezentace oborů české dopravní stavitelství a inženýrské profese nejen mezi odborníky, ale také mezi laiky. Do soutěže mohly být přihlášeny dopravní stavby, úseky dopravních staveb, samostatné stavební objekty a technologie, které byly uvedeny do provozu v průběhu minulého roku.
Dopravní stavby roku 2012
Titulem dopravní stavby roku se letos může chlubit pět staveb. První z nich je Dokončení vltavské vodní cesty v úseku Hluboká nad Vltavou – VD Hněvkonice, jejíž součástí je plavební komora Hluboká nad Vltavou a kterou realizoval Metrostav a SMP CZ.
Druhým oceněným projektem je Optimalizace trati Beroun – Zbiroh. Ta je důležitou součástí Transevropské dopravní sítě a její optimalizace přinesla zvýšení bezpečnosti, rychlosti provozu až na 155 km/h a snížení negativních vlivů železniční dopravy na okolí. Saviteli byla SKANSKA, Eurovia CS a Viamont DSP.
Třetí diplom si odnesli zástupci společnosti METRANS za svoji Revitalizaci železniční vlečky, jeřábové dráhy a zpevněných ploch v areálu METRANS Česká Třebová, který je nejmodernějším kontejnerovým terminálem v ČR. Provoz je zde řízen unikátním softwarem a díky revitalizaci byla navýšena kapacita a bylo optimalizováno využití jeřábů.
Vítězem této kategorie se stala také stavba silnice I/42 Brno, VMO Dobrovského B, která je zásadní pro plynulost a rychlost silniční dopravy s ohledem na tunelové řešení s mimoúrovňovými křižovatkami města Brna. Cenu přebralo Sdružení VMO Dobrovského B (OHL ŽS, Metrostav a Subterra).
Poslední oceněnou realizací je R6 Nové Sedlo – Sokolov, čtyřproudá rychlostní komunikace s neobvyklým technickým řešením a rozšířením mostovky stávajících mostních objektů. Stavbu přihlásil projektant PRAGOPROJEKT a jejími realizátory byli STRABAG, METROSTAV a SKANSKA.
Nejlepší dopravní technologie v roce 2012
První oceněnou technologií je unikátní Dopravní sál Fakulty dopravní ČVUT. Projekt doplňuje výklad problematiky železniční a zabezpečovací techniky včetně řízení železničního provozu a slouží pro simulaci a vývoj nových železničních systémů. Druhým oceněným v této kategorii je projekt Rekonstrukce železniční stanice Stará Paka pro DOZ, který přispěl ke zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti železničního provozu i zvýšení bezpečnosti a komfortu cestujících.
Inovace na poli dopravy
I v této sekci byly oceněny dva projekty. Prvním je druhá etapa Rozšíření a rozvoje centra výzkumu, vývoje a inovací ZC Velim, v jejímž rámci byla dokončena rekonstrukce trati zkušebního okruhu, stávající haly a výstavba haly nové. Byla zde také provedena modernizace sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.
Druhou inovací, která si odnesla diplom, byla Elektrická souprava RegioPanter řady 440, která vyjela ze závodu ŠKODA VAGONKA. Jedná se o jednopodlažní třívozovou soupravu pro osobní dopravu na příměstských a regionálních tratích, která má kapacitu 241 sedících cestujících a dosahuje maximální rychlosti 160 km/h. Komfortní interiér je plně klimatizovaný, má bezbariérový nástup a umožňuje Wi-fi připojení.
Informace o dalších oceněných v sekcích Cena poroty, Cena předsedy senátu, Cena ministra dopravy, Cena SFDI, Cena ČKAIT a řízení stavby, Cena SŽDC a Cena veřejnosti, najdete na www.top-expo.cz.