Ceny, objemy a rizika přeprav
Podle DB Schenker lze do konce třetího čtvrtletí očekávat stálý cenový trend na většině relací z nebo do Evropy. Pouze směr z Evropy do Kanady a na východní pobřeží Jižní Ameriky predikuje riziko růstu cen z důvodu omezené lodní kapacity a rostoucích objemů. V importu pak lze očekávat růst cen ze západního pobřeží Jižní Ameriky a Blízkého východu.
Radek Duda, produktový manažer námořních přeprav DB Schenker, říká k budoucí poptávce po objemech přepravovaného zboží: „Zatímco koncem roku 2012 se předpokládal růst globální poptávky na rok 2013 o 5–7 %, po prvním čtvrtletí 2013 se předpovědi snížily na 3–4,5 %.“ Ani výrazný růst objemů v zemích Latinské Ameriky, jihovýchodní Asie nebo Afriky podle něj nepříznivou situaci na tradičně nejsilnějších relacích Asie–Evropa a Asie–USA nevyrovná.
Kapacity se navýší také díky obřím lodím
Co se týče lodních kapacit, odborníci DB Schenker očekávají navýšení celkové lodní kapacity o 8 % a 1,7 mil. TEU. Problémovou trasou zůstává relace Asie–Evropa, kde objem loděného zboží nemá podobně rostoucí křivku jako zvyšování lodní kapacity. Podle zveřejněných informací je také pravděpodobné, že rejdaři budou pokračovat v tzv. slowsteamingu, tedy ve zpomalování lodí a prodlužování přepravních časů, čímž sníží část přebytečných lodních kapacit.
Důležitou událostí letošního roku bude představení historicky první lodě s kapacitou 18 000 TEU společností Maersk Line. I přes současné problémy na trhu oznámil rejdař CSCL na rok 2014 provoz lodě s kapacitou TEU ještě o několik set větší.