Společnost Huawei, jeden z největších světových dodavatelů řešení komunikačních a informačních technologií, oficiálně představila na českém trhu inteligentní víceúčelovou samoobslužnou pobočku VTM, která dokáže nahradit například celou bankovní pobočku s neporovnatelně menšími náklady. Samoobslužný kiosek zprostředkuje například videohovor s bankovním poradcem, nabídne možnost uzavírání smluv včetně elektronického a fyzického podepsání nebo díky speciální tiskárně i okamžité vystavení platební karty.
Vzdálená samoobslužná pobočka poskytuje pomocí virtuálního pultu služeb s videokonferenčním systémem zákazníkům stejně komfortní servis jako na pobočce a umožňuje nahradit služby bankovních úředníků, které odlehčí zátěž na klasických přepážkách. První takové samoobslužné virtuální pobočky již s úspěchem fungují v Číně a dalších východoasijských zemích a v brzké době by se měly dostat i na evropský trh.
Huawei se chystá nabídnout samoobslužné zařízení v ČR bankám i velkým nebankovním společnostem, které potřebují distribuční místa, jako jsou například distributoři plynu a energie, telekomunikační operátoři a další. „Huawei eSpace VTM je vhodné pro všechny společnosti, které potřebují kontakt se zákazníky formou distribuční sítě. Už jsme oslovili několik potenciálních odběratelů a zejména z bankovního sektoru jsou první reakce velmi vstřícné,“ říká Tomáš Zloch, produktový manažer Huawei Enterprise.
Součástí řešení jsou následující technologie:
• Videotechnologie – nabízejí komunikaci s bankovním poradcem. Současné širokopásmové technologie již umožňují dostatečně komfortní komunikaci v reálném čase, kterou mnozí zákazníci u některých služeb preferují. Dohledový videosystém také umožňuje kiosek neustále monitorovat a zajistit potřebnou bezpečnost. Umí ihned registrovat a automaticky řešit konflikt v kiosku, pokus o zničení kamery a podobné rizikové situace.
• Biometrie – biometrické technologie se vedle kódu PIN používají pro autentizaci uživatele. Zařízení eSpace VTM od společnosti Huawei používá identifikaci podle žil v dlani, protože příslušný „otisk“ je pro každého unikátní a jeho snímání je rychlé a bezkontaktní, tudíž hygienické.
• Technologie elektronického podpisu – v rámci kiosku může klient uzavírat nové smlouvy, které lze podepisovat i elektronicky prostřednictvím pera a dotykového displeje. Pro ochranu důvěrných informací (uložení podpisu apod.) jsou využívány šifrovací technologie.
• Pokročilý tisk – tisknout lze nejen smlouvy a další doprovodné materiály, ale speciální tiskárny mohou klientovi na počkání vytvořit i platební kartu, SIM kartu a další „tisknutelné“ materiály.
Z pohledu banky je kiosek mnohem méně nákladným řešením než klasická pobočka. VTM již úspěšně fungují v Číně a dalších východoasijských zemích a jejich rozmach se dá očekávat i v Evropě, kde byly nedávno představeny a v současné době probíhá jejich testování. Na jejich služby se proto již mohou těšit například zákazníci v malých městech či obcích, kde by zřízení pobočky pro banku nebylo dostatečně rentabilní, nebo naopak stávající velké pobočky v centrech měst a nákupních či administrativních komplexech (nádraží, letiště, hotel, atd.), které jsou přetížené a klienti v nich musí čekat na obsloužení v dlouhých frontách. Další velkou příležitostí pro provozovatele VTM je efektivnější vytížení operátorů ve stávajících call-centrech. Pro klienty je pak hlavním přínosem prakticky nepřetržitý provoz 24/7.