Kdy jste přišel do společnosti STILL a jaký na vás v prvních dnech udělala společnost dojem?
Ve společnosti STILL pracuji od roku 2007. Tehdy jsem začínal jako obchodní ředitel pobočky STILL na Slovensku. Z doslechu jsem věděl, že STILL není obyčejná společnost a to se také potvrdilo. Hned od prvních dnů mého působení ve STILL Slovensko mi vedení z Hamburku prokázalo důvěru a podporu, a mnohá rozhodnutí delegovalo na moji pracovní úroveň. Důvěru a podporu pociťuji z centrály v Hamburku stále a stejný styl řízení používám i při spolupráci s mými kolegy.
Prodej manipulační techniky značky STILL v České republice vzrostl od roku 2004 o 21,4 procenta. Jaké faktory byly podle Vašeho názoru pro tento úspěch rozhodující?
Neřeknu nic nového, a bylo to konstatováno u mnoha úspěšných firem prodávajících úžasné produkty nebo služby, že tím rozhodujícím faktorem úspěchu jsou, a vždy budou, lidé pracující pro společnost.
V důsledku finanční krize se trh s manipulační technikou dramaticky propadl. V roce 2009 se ve srovnání s předchozím rokem prodalo o více než 50 procent méně vozíků. Společnost STILL ČR ale přesto již v roce 2010 dokázala nabrat silný směr růstu z let před krizí. Jak jste to dokázali?
To samozřejmě mohu těžko zodpovědně komentovat, protože jsem ve vedení STILL ČR od 1. ledna 2012, a mám tedy vlastně jen roční zkušenost s působením ve STILL ČR, avšak kromě už zmíněného lidského potenciálu byl podle mého názoru důležitým faktorem úspěchu také fakt, že se společnost posledních 5 let systematicky zaměřuje na rozšiřování portfolia poskytovaných produktů a služeb. Přesně v linii motta „First in intralogistics“ se společnost nesnaží jen prodávat kvalitní manipulační techniku, ale chce být pro své klienty prvním „výběrem“, pokud zvažují komplexnější intralogistické řešení zahrnující v sobě nejen manipulační techniku, ale případně i regály, správu flotil, systémy řízení materiálových toků a automatizace skladů.
Jakými specifiky se vyznačuje český trh, v čem jsou rozdíly oproti jiným evropským trhům?
Každý manažer by se měl kriticky dívat na oblast, za kterou je zodpovědný, a často si klást otázku: „Proč?“. Během mého dosavadního působení v České republice jsem zjistil, že čeští manažeři si přirozeně kladou tuto otázku častěji než v jiných zemích, a odpovědi je vedou mnohokrát k realizaci změn, které přinášejí do firem sofistikovanější řešení. Český trh se tedy vyznačuje výrazným zaměřením na progresivní řešení, která jsou někdy jedinečnými v rámci Evropy, případně světa. Právě společnost STILL ČR nedávno realizovala komplexní intralogistické řešení u významného klienta, které bylo svojí funkčností první svého typu na světě. Známým specifikem českého trhu je i jeho závislost na německé ekonomice, což s sebou nese výhody v období růstu německé ekonomiky a samozřejmě nevýhody v období recese německé ekonomiky.
Důležitým trendem posledních let je automatizovaná přeprava zboží. Čím jsou řešení automatizace STILL odlišná od konkurence a komu se vyplatí?
Řešení automatizace STILL umožňuje všechny vozíky využívat v duálním režimu, protože se jedná o sériově vyráběné vozíky STILL, které byly dodatečně automatizovány. Naši zákazníci tak zůstávají stále flexibilní. Zmiňovaná řešení se vyplatí těm zákazníkům, kteří požadují transparentní tok materiálů a informací s minimalizovaným počtem chyb a výrazně zlepšenou kvalitou přepravy materiálů.
Dočkáme se v budoucnu plně automatizovaných skladů zboží, ve kterých budou řidiči naprostou minulostí?
Pár takovýchto skladů již existuje, avšak na dobu, kdy budou takovéto sklady standardem, si asi ještě chvíli počkáme, ale ten čas určitě přijde. Přesto lidský faktor z logistiky v budoucnu určitě úplně nezmizí.
S aplikací STILL EASY pro Apple iPad dala společnost STILL GmbH globálnímu prodejnímu týmu do ruky inovativní marketingový nástroj. V čem spatřujete hlavní výhody této aplikace pro iPad?
Sám osobně mám k dispozici firemní iPad s aplikací STILL EASY a musím konstatovat, že i po pár týdnech aktivního používání se stále přistihnu, že do pozdních nočních hodin si prohlížím různé informace, které aplikace obsahuje, takže výhod pro náš prodejní tým je opravdu mnoho. Přes přehledné informace a videa k produktům, tiskové zprávy související s trhem manipulační techniky, až po slovník pojmů sloužící hlavně novým prodejcům. Hlavní výhodu však vidím v tom, že mají prodejci možnost interaktivně prezentovat naše produkty a služby přímo zákazníkům a zákazníci mohou danou aplikaci i sami využívat ve svých iPadech.
STILL ČR má za sebou dvacet let existence. Za tuto dobu se mnohé změnilo. Jaké hlavní změny budou podle Vašeho názoru formovat obor v budoucnu?
V současnosti je trendem nejen v České republice, ale v celé západní Evropě poptávka po komplexních intralogistických řešeních. Tento trend bude patrný i v nejbližších letech, avšak hlavní změnou bude podle mého názoru fakt, že do popředí se bude postupně dostávat automatizace, i když, jak už bylo zmíněno, lidský faktor z logistiky v budoucnu určitě úplně nezmizí.
Jsem přesvědčený, že jak na současné trendy, tak i na budoucí změny je společnost STILL ČR dobře připravená a přeji jí minimálně tak úspěšných dalších 20 let, jako byly ty předcházející.