
Pomocí místních partnerů působí AWT v Polsku jako speditér už delší dobu. Před několika měsíce zde i založil dceřinou společnost AWT Rail PL, jejíž česko-polský tým, který se vyzná v tamních poměrech i na tamním logistickém trhu, měl vyjednání oprávnění na starost. „Získat bezpečnostní certifikát na polské koleje je poměrně složitá procedura. Naší společnosti se podařilo splnit všechny podmínky tamních úřadů jako vůbec prvnímu dopravci se sídlem mimo Polsko,“ řekl Edin Sose, obchodní ředitel skupiny AWT.
Obrovský trh s ještě větším potenciálem
Polský železniční trh je zhruba třikrát větší než ten český. Podle oficiálních statistik se zde v roce 2011 po kolejích přepravilo 224 milionů tun materiálu, zatímco v ČR to bylo přes 80 milionů tun. Po započtení vzdálenosti přeprav dosáhl polský trh velikosti 51 miliard tunokilometrů proti 14 miliardám v ČR. Díky mnohým přístavům a transitu z východu na západ a ze severu na jih je Polsko logisticky naprosto strategickou zemí.
„V kombinaci se společností AWT Rail PL se nám otevírá možnost podnikat na trhu, který svojí velikostí i potenciálem výrazně převyšuje prostor, na kterém jsme se pohybovali dosud. Chceme zde nabízet služby průmyslovým podnikům v oblasti energetiky, ocelářství, chemického nebo automobilového průmyslu,“ posuzuje situaci Jana Vládková, předsedkyně představenstva AWT Rail PL.
V nejbližší době se AWT zaměří na krátké příhraniční trasy v oblasti regionu Silesie, dosáhnout chce ale také na velké přeshraniční zakázky, jako je například nedávno uzavřená smlouva AWT s ArcelorMittal na transport železné rudy z bosenského těžebního závodu Omarska do polských měst Krakow a Dąbrowa Górnicza.