Rychlá a efektivní přeprava je jedním ze základních kamenů evropské ekonomiky. Silnice bývají často preferované pro svou flexibilitu a rychlost, ovšem zvyšující se objemy těchto přeprav mají na svědomí dopravní zácpy, vyšší míru znečištění a také dodatečné náklady. K silnici však existují alternativy, které mají ekonomický i ekologický smysl – železniční, námořní a vnitrozemské vodní cesty.
Protože někteří odborníci na přepravu váhají s vícemodální přepravou, či se zavedením nových distribučních technik, přišla vloni Evropská komise s programem Marco Polo. Udělení tohoto grantu je pro dopravce zásadní, protože pomůže v průběhu rozhodující začínající fáze, která probíhá předtím, než se změna projeví jako výdělečná.
Marco Polo pomáhá snížit provozní náklady a omezuje negativní vliv přepravy na životní prostředí, ekonomiku a společnost. Cílem programu je přesunutí 20 milionů tunokilometrů, což se dá přirovnat k více než 700 000 kamionů jedoucích z Berlína do Paříže, ze silnic na jiné druhy přepravy. Velkou překážkou je podle vedoucích projektu neochota investovat. Přestože se totiž jedná o způsob, jak ušetřit nejen přírodu, ale také peníze, je podle dopravců důležitější než ušetřit být konkurenceschopný na velice kompetitivním trhu.