Smyslem zvýšení slev na poplatcích za použití kolejí z 15 na 50 % mělo být zachování kusové přepravy na železnici. V případě příliš vysokých poplatků by totiž hrozilo, že se jednotlivé zásilky v budoucnu přesunou na silnice. Dalším z důvodů zavedení slev byla pomoc státnímu podniku ČD Cargo, který, přestože patří mezi největší přepravce kusových zásilek, na tomto segmentu železniční dopravy dlouhodobě tratí.
Ředitel vnějších vztahů AWT Petr Jonák prozradil, že důvodem jejich stížnosti je především vágní definice jednotlivých kusových zásilek. Podle AWT by tak v budoucnosti bylo možné, že různí dopravci budou za stejně velký objem nákladní přepravy platit různé poplatky za použití kolejí.
Změna úrovně slev se podle AWT také odehrála na poslední chvíli, bez oznámení s ročním předstihem. Dopravci tak v nadcházejícím období stejně nebudou moci slev využít, poněvadž už stejně mají v jízdních řádech zažádáno o přidělení kapacit na kolejích. V nadcházejícím správním řízení se budou k věci moci vyjadřovat všichni tuzemští dopravci a tak je možné, že se výsledku jednání, která slevy schválí, anebo zruší, čeští přepravci dočkají až příští rok.