článek připravila ADRIANA WEBEROVÁ
Společnost TQM – holding má více než 60letou historii. Z bývalého závodu ČSAD Opava byla vybudována společnost, jejíž hlavní činností jsou osobní a nákladní doprava, servisní činnost pro motorová vozidla, ale také komplexní logistické služby. V roce 2005 se TQM zaměřilo na poskytování logistického servisu pro farmaceutický průmysl a program farmacie postupně rozvíjelo. V současné době tvoří dominantní oblast v zajišťování logistických služeb. TQM nabízí rovněž komerční skladování.
V roce 2009 stála společnost TQM před úkolem vyřešit nedostačující kapacitu dosavadních (8600 m² a 8 m výšky) skladových prostor. Proto se rozhodla koupit další část objektu, který byl v dezolátním stavu. V první fázi se jednalo o kompletní rekonstrukci staré haly s cílem postavit halu o celkové výšce 9,5 m, a tím vytvořit nový sklad.
V roce 2011 se vedení společnosti rozhodlo na základě nových příležitostí a požadavků zákazníka z oblasti farmacie pro další rozšíření a rekonstrukci skladových prostor. Haly byly téměř zbořeny a postaveny znovu. Z původních hal byly použity pouze nosné sloupy ocelové konstrukce, které se kvůli budoucímu použití systémové techniky zvedly o 4 m, a ocelová konstrukce haly se nově opláštila. Výsledkem bylo rozšíření kapacity skladu o dalších 3000 m2 a jeho zvýšení o 4 m. Celková skladová plocha logistického centra nyní činí 20 000 m2 s možnou kapacitou až / kapacitou 50 000 paletových míst. Druhý projekt se podařilo realizovat za devět měsíců. Investice jenom do stavební části nových hal se pohybovala kolem 343 milionů korun. Skladové prostory logistického centra nyní tvoří dvě haly využívané pro farmaceutický program a jedna hala pro komerční skladování.
Spolupráce začala dodáním vysokozdvižných vozíků
Širší spolupráce se společností Jungheinrich (ČR) byla zahájena v roce 2005 dodáním tří čelních vysokozdvižných vozíků a regálového systému s kapacitou pro cca 2500 paletových míst. V souvislosti s vybavením zrekonstruované haly v roce 2009 byla role společnosti Jungheinrich rozšířena i na poradce. V původních prostorách bylo rozhodnuto vybudovat systémový sklad obsluhovaný třemi vozíky s indukčním vedením s celkovým zdvihem 9500 mm. K obsluze 8000 paletových míst byly vybrány VNA stroje JUNGHEINRICH typ EKX 513. Společnost Jungheinrich se stala rovněž dodavatelem indukčního vedení, RFID technologie pro ovládání VNA vozíků i kompletních skladových regálů a roštů. Kvůli nestandardním rozměrům původních prostor bylo při vybavování skladu regálovým systémem a manipulační technikou nutné propočítat doslova každý milimetr skladu.
Při realizaci druhé fáze projektu (v roce 2011) se Jungheinrich podílel jako poradce rovněž na stavební přípravě nového objektu. „Projektu předcházela technická příprava spojená s rekonstrukcí starých hal na systémové sklady s dodržením všech požadavků a norem. Cílem bylo připravit prostory na systémový sklad pro uskladnění programu farmacie se všemi jeho nadstandardními požadavky. Speciální péče musela být věnována podlaze, neboť bylo nutné splnit dotčené normy týkající se zejména nosnosti, rovinnosti a zemního odporu podle DIN norem a dalších předpisů. V hale musely být v koordinaci s technikou a regály nainstalovány hydranty, osvětlení, vzduchotechnika a mnohé další technologie,“ vzpomíná David Kubiš, systémový poradce společnosti Jungheinrich.
Výběrového řízení se zúčastnilo dvanáct společností
Následujícího výběrového řízení na vybavení skladu, které trvalo tři měsíce, se zúčastnilo dvanáct společností. „Hledali jsme jednoho dodavatele celého logistického celku, regálů i systémových vozíků. Pouze společnost Jungheinrich uměla nabídnout komplexní řešení a znala stavební specifika projektu – například různé úrovně podlah, které systémový vozík musí zvládnout. Někteří dodavatelé nebyli schopni specifika našich skladových prostor optimálně vyřešit jak z hlediska teplotních rozdílů, tak stavebních konstrukcí,“ upozorňuje Oľga Tománková, vedoucí provozu logistických služeb společnosti TQM. Podmínkou spolupráce byla možnost využít stroje v případě potřeby v různých provozech. Stroje si musely umět poradit s výškovými rozdíly skladových podlah a musely být naprogramovány – i kvůli odlišné výšce systémových skladů – na různé provozy. Výsledkem byla realizace skladu na klíč. Společnost Jungheinrich fungovala jako poradce a dodavatel strojů, ale také jako výrobce a dodavatel regálové techniky včetně příslušenství regálových roštů a indukčního vybavení s generátorem.
Systémový sklad splňuje přísné hygienické normy
Volba na vybudování systémového skladu padla z několika důvodů. Zákazník používá většinou unifikované europalety, které jsou dobrým předpokladem pro fungování systémového skladu. Nová technologie také umožňuje maximální využití plochy skladu s okamžitým přístupem ke každé skladové položce. Systémový sklad díky indukčnímu vedení vozíků zabudovanému v podlaze splňuje vysoké hygienické normy, které k programu farmacie neodmyslitelně patří. K obsluze nově vybudovaného systémového skladu bylo vybráno pět nových kusů VNA strojů nejnovější řady EKX 515k s celkovým zdvihem 10 500 mm. Techniku je možné v případě potřeby využívat kombinovaně i v komerčním skladu a ve skladu obalů.
Vozíky jsou proto naprogramovány pro využití v různých provozech. „Zadání pro fungování systémového skladu mělo jasné parametry. Šlo o rychlost stroje v manipulační uličce, tedy tam, kde vozík není řízený obsluhou, ale pohybuje se díky indukci v podlaze sám. Manipulant se tak může věnovat pouze zdvihu, společnému přízdvihu a zakládání zboží. Má tak okamžitý a rychlý přístup ke každé paletě. Vozíky mají předvolby výšky zdvihu, což zkracuje dobu manipulace. Současně jsou všechny výkonové parametry a jízdní vlastnosti regulovány na základě vyhodnocení řídicí jednotky stroje na základě umístění (váhy) palety a výšky zdvihu. Použití RFID technologie a transpondérů slouží také pro ovládání vozíku při dojezdu k regálovému předpolí, před obvodovou stěnou, a také umožňuje nastavení výšek ukládacích úrovní či potřebných výškových či jiných omezení. Každý vozík s využitím RFID technologie a topologie skladu ví, ve které manipulační uličce a ve kterém bodě se nachází, a může na to reagovat,“ popisuje systém David Kubiš.
Vozíky dosahují kombinované rychlosti zdvihu až 0,7 m/s
V Jungheinrich se velká pozornost věnuje ergonomii – stroje nabízejí komfortní sedačku řidiče nastavitelnou podle váhy i ve všech směrech, s loketními opěrkami, které jsou nastavitelné podle individuálních požadavků pro obsluhu vozíku vsedě i vestoje ve všech směrech. Vozík je vpředu pod ochranným zábradlím v kabině vybaven panoramatickým tvrzeným sklem, které funguje jako zábrana proti průvanu. Současně je přes ně perfektně vidět na obě vidlice – což je velké plus pro bezpečné nabírání palet z podlahy. Pomocí technologie RFID a transpondérů (tagů) instalovaných v podlaze skladu vozík na konci uličky zpomalí nebo zastaví. Společnost TQM díky technologii RFID využívá koncepci ovládání a monitoringu pohybu manipulačního vozíku v pracovní uličce a měření dráhy. „Oceňujeme, že si vozík můžeme nadefinovat podle požadavků. Vozík se zastaví, zpomalí nebo nás vyveze tam, kam potřebujeme,“ podotýká Oľga Tománková. Systémový vozík má různá nastavení zdvihových funkcí a rychlostí. „TQM využívá tzv. výkonový modul, což je příplatková výbava pro maximální výkon vozíku,“ doplňuje David Kubiš.
Dalšími prvky výbavy jsou elektricky nastavitelný ovládací pult s barevným displejem, zesílené zvedací zařízení pro vyšší zbytkové nosnosti, aktivní stabilizátory a elektricky řízená brzda hnacího kola. Vozíky dosahují kombinované rychlosti zdvihu až 0,7 m/s, rychlost pojezdu dané třídy EKX je až 12 km/h, pro indukční vedení omezena na 10 km/h. Maximální rychlost výsuvu vidlí je 0,4 m/s. „Sama rychlost vozíku je důležitá, ovšem vždy ve spojení s rychlostí hlavního zdvihu a možností současného přízdvihu palety – vždy je potřeba posuzovat tyto tři činnosti najednou – společně vytvářejí maximální užitek a rychlost manipulace od naložení palety až po její vykládku v optimální úrovni očí řidiče např. i v 10metrové výšce.
Model vozíku Jungheinrich typ EKX nabízí synchronní otáčení palet, to znamená, že obsluha nemusí přemýšlet, jestli bude zakládat vpravo nebo vlevo, může vjet do uličky a paletu si otočit stiskem tlačítka přímo na místě. „Samozřejmě nechybí rozhraní pro připojení skladového softwaru,“ doplňuje technické parametry David Kubiš. Vozíky mají přístupový PIN kód a 99 možností individuálního nastavení jízdních programů pro jednotlivé přihlášené řidiče. Stroje jsou samozřejmě vybaveny AC motory, které přinášejí nižší provozní náklady v důsledku zpětného získávání elektrické energie při brzdění a spouštění břemene
Záměna šarží je nemyslitelná. Při pochybení hrozí odebrání licence
Při pořizování nové techniky byla jedním ze základních parametrů výběru bezpečnost provozu. A právě RFID primárně slouží k tomu, aby vozíky nemohly poškodit regály, aby nemohly přejet koncový bod a narazit do skladové zdi. Další kritériem výběru byla podle Jiřího Mainuše, jednatele společnosti TQM, kromě zmiňované čistoty a bezpečnosti i přesnost skladových manipulací. „Farmaceutický program není jenom o množství a rychlosti zmanipulovaného zboží. Naopak je především o kvalitě služby, o detailu a přesnosti. Záměna šarží je nemyslitelná. Při pochybení nám hrozí odebrání licence poskytovat služby ve farmacii a ztráta zakázky.“ Zboží ve farmaceutickém programu je neustále kontrolováno a evidováno.
Haly jsou připraveny k dalšímu rozšíření systémového skladu
V počáteční fázi projektu se uživatelé museli umět vypořádat s nástrahami moderní technologie. Nové sofistikované řešení oznamovalo poměrně vysoký počet chybových hlášení. „Drtivá většina však nevyžadovala žádný servisní zásah. Ukázalo se, že šlo o softwarová hlášení, která měla většinou pouze informační charakter,“ vysvětluje David Kubiš. V současné době jsou veškeré skladovací prostory společnosti TQM vybaveny manipulační technikou zn. Jungheinrich. „V rámci celé spolupráce jsme s Jungheinrichem udělali obchod za přibližně 40 milionů korun,“ říká Jiří Mainuš.
Skladové prostory jsou kompletně připraveny k dalšímu rozšíření systémového skladu. Podlaha je připravena včetně indukce. V případě potřeby vyšší kapacity skladu stačí postavit na volné ploše regály a logistická společnost TQM bude mít k dispozici dalších 10 000 skladovacích pozic v řízeném teplotním režimu. „Vozíky mají přípravu pro modul navigace a v nynějším provedení jsou osazeny předvolbou výšky zdvihu. RFID systém dává plnou podporu pro rozšíření o navigaci, která znamená velké zrychlení, a zejména zjednodušení práce pro obsluhu, protože nemusí hledat jednotlivé pozice. S modulem navigace je vozík Jungheinrich typ EKX schopen po potvrzení příkazu přejet z libovolného bodu A do bodu B, a to v nejkratší možné době, za minimální spotřeby energie a zcela přesně. I s následnou světelnou signalizací, zda se požadovaná lokace nachází vpravo či vlevo. Navigační modul navíc maximálně eliminuje případnou chybovost a zabraňuje únavě obsluhy,“ doplňuje David Kubiš.
Článek byl původně publikován v Systémech Logistiky č. 118/12 2012