Problémem při budování české infrastruktury podle Janeby není nedostatek peněz, ale způsob jakým se dopravní stavby připravují a realizují. „Raději než hledat nové zdroje financování, je důležitější se soustředit na úzká, neefektivní místa celého procesu. Zdlouhavá a časově nejistá projekční a inženýrská příprava je jedním z mnoha problémů rozvoje infrastruktury,“ řekl na toto téma prezident ARI.
Kvalitnější silnice za stejné peníze
Podle šéfa Asociace jsou úvahy o dalším zadlužování státu nad možnosti ekonomiky zcestné a zvyšování výběru daní a přímého zpoplatnění má také své limity, stejně jako evropské dotační rámce. Podstatné je tak podle Janeby zvýšení efektivity, jak na straně veřejného, tak soukromého sektoru: „Potřebujeme kvalitnější infrastrukturu za stejné peníze. Nedávná globální studie analytické společnosti McKinsey dokládá, že zvýšení efektivity v sektoru infrastruktury je možné o 40%, a to pouhým využitím již používané nejlepší praxe,“ vysvětlil svoji myšlenku Janeba.
Zvýšení efektivity o 40 % by mělo v oblasti, kde se ročně proinvestuje na stavbu a údržbu okolo 100 miliard korun, jasně zřetelné výsledky. Například 100 kilometrů nových dálnic ročně. ARI prosazuje názor, že jediný efektivní přístup k infrastruktuře je v rámci celoživotního cyklu s horizontem 20 let a v přenesení dlouhodobé odpovědnosti na dodavatele. Jednou z možností je právě koncesní model, který umožňuje efektivně přenést odpovědnost za design, stavbu i provoz.
Rozvoj zpomaluje nedůvěra v nevyzkoušené cesty
Asociace pro rozvoj infrastruktury považuje rozhodnutí ministra dopravy zastavit přípravy pilotního PPP projektu úseku dálnice D3 jako kontraproduktivní. „Jsme téměř doslova poslední zemí západní a střední Evropy, která nedokázala za posledních deset let postavit jediný kilometr dálnice ze soukromých zdrojů. Německo, Polsko, Slovensko, Maďarsko a Rakousko tak jen za posledních deset let postavily přes 1 500 km dálnic za téměř 380 miliard Kč,“ argumentoval v Žofínském paláci Janeba.