Na 9. dialogu o ShortSea, feederové a vnitrozemské vodní dopravě, který se konal 11. října 2012 na obchodní komoře v Hamburku, se na pozvání ShortSea Shipping Inland Waterway Promotion Center (SPC) a Hafen Hamburg Marketing e.V. (HHM) byly diskutovány tyto i další otázky k aktuální problematice v pobřežní námořní a vnitrozemské vodní dopravě.
Také feederová a ShortSea rejdařství stojí na základě současné obtížné hospodářské situaci před velkou výzvou: od roku 2015 budou v Severním a Baltském moři uvedeny v platnost přísné limity pro emise síry. První zámořské liniové služby nabízejí již nyní také přímá najíždění regionu Baltského moře. V zázemí panuje chronický nedostatek prázdných kontejnerů a nerovnováha v obchodě stejně jako velké změny v oblasti feederové dopravy vyžadují flexibilitu a aktivity rejdařství. Řešení problematiky představil pan Jesper Kristensen, CEO firmy Unifeeder: „Z kombinace nově vzniklé sítě feederové a pobřežní dopravy na dopravní spojení můžeme profitovat, zvládneme větší kapacity a zároveň dosáhneme úspor a ekologických výhod“.
V popředí zájmu dialogu stála vnitrozemská vodní doprava. Moderní vnitrozemské lodě s nosností 2.100 tun mohou podle údajů Institutu pro energii a výzkum životního prostředí nahradit až 105 kamionů o nosnosti 20 tun a na tunokilometr se do ovzduší dostane pouze 33,4 gramů CO2. Pro srovnání: na jednu přepravu po železnici připadne průměrně 48,1 gramů CO2 na tunokilometr, u kamionu je to 164 gramů. Také z ekologického hlediska hraje vnitrozemská lodní doprava extra ligu. S průměrnou spotřebou 1,3 litru nafty na 100 tunokilometrů je velmi úsporná. Železnice má srovnatelou spotřebu 1,7 litru a kamion 4,1 litru.
Že vnitrozemské lodě nelze pominout, protože jsou velmi živým nositelem dopravy, o tom je přesvědčen i pan Robert Baack, COO firmy IMPERIAL Shipping Holding GmbH: „Vnitrozemská vodní doprava je neocenitelným dopravním příspěvkem. Požadavky našich klientů z německého průmyslu nám potvrzují, že bez vnitrozemských lodí neexistuje ekonomicky a ekologicky smysluplná doprava“.
Kvůli silnější integraci vnitrozemských lodí do multimodálních dopravních řetězců vyžadují nákladní dopravci ale i větší spolehlivost u předchozích transportů do přístavů.
„Díky tomuto dialogu se nám povedlo za účasti téměř 160 účastníků z hospodářství, politiky, státní správy a svazů začít diskuzi o této výzvě, které v dnešní době čelí pobřežní, feederová a vnitrozemská plavba v kontextu s celosvětovými dopravními řetězci v námořním zahraničním obchodě“, konstatuje s uspokojením výkonný ředitel SPC pan Markus Nölke. „Diskuze ukázaly, jak důležitá je optimalizace multimodálních dopravních řetězců. S vývojem řešení této problematiky mohou být odlehčeny silnice, životní prostředí i rozpočty v logistice“, doplňuje paní Claudia Roller, předsedkyně představenstva HHM.