V nadcházející zimní sezóně neočekáváme významný nedostatek zimních pneumatik, kterého jsme byli svědkem v minulém a předminulém roce. Přesto však nelze vyloučit předčasné vyprodání některých druhů pneumatik. Zákazníci ovlivnění informacemi na štítcích se mohou zaměřit na nákup jiných pneumatik, než jaké kupovali doposud. Nové štítky budou obsahovat informace o valivém odporu, brzdné dráze na mokré vozovce a hlučnosti pneumatiky. Zákazníci se na základě svých potřeb mohou nechat zlákat výbornou hodnotou upřednostňovaného parametru a odklonit se od doposud nakupovaných typů pneumatik. Nelze tak vyloučit možnost, že některých typů pneumatik bude letos nedostatek.
Vyprodané pneumatiky se již obvykle nedovyrobí
Výrobci mohou jen těžko dopředu odhadnout, jak zákazníci na připravovanou změnu zareagují. Obvykle se při stanovování množství vyrobených kusů jednotlivých typů pneumatik řídí poptávkou minulé sezóny, kterou však štítkování může výrazně změnit. Zimní pneumatiky se vyrábějí převážně v letních měsících a přes zimu již probíhá výroba pneumatik pro nadcházející letní sezónu. Pro výrobce je tak v průběhu zimní sezóny nereálné, aby vyprodané zimní pneumatiky ještě během zimy dovyrobili a dodali včas na trh.
Zdražování nejspíš nehrozí
V souvislosti se zaváděním štítkování pneumatik se také objevila otázka, zda tato novinka nepřinese navýšení cen pneumatik. Nová povinnost totiž pro výrobce znamená navýšení jejich výdajů o náklady na ohodnocení parametrů pneumatik a jejich samotné označení. Bylo by tedy možné se domnívat, že se náklady promítnou i do cen pneumatik. Tato domněnka se však zatím nepotvrdila a v letošní zimní sezóně očekáváme podobné ceny pneumatik jako loni. Mírné korekce cen mohou přijít jen u konkrétních výrobců, rozhodně se však nebude jednat o celoplošnou záležitost.
Autorem komentáře je Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz.