Zavádění bezpapírové komunikace v rámci celé společnosti. To je jeden z cílů strategie trvalé udržitelnosti, která je součástí firemní vize a firemních hodnot společnosti Henkel, předního světového výrobce pracích a čisticích prostředků, kosmetiky, lepidel a technologií. Elektronizaci přitom neomezila pouze dovnitř společnosti, ale cílí i na své obchodní partnery, včetně těch, kteří s ní zatím neměli zkušenosti.
Dokladem je i nejnovější krok společnosti, kdy využila služeb konsolidačního centra Orion provozovaného společností CCV Informační systémy pro zasílání elektronických PDF zbývajícím odběratelům, se kterými prozatím komunikovala písemnou formou. Henkel tak mohl rozšířit stávající elektronickou výměnu dokumentů ve strukturované EDI podobě, díky které si měsíčně vymění tisíce dokladů nejen s obchodními partnery, ale i s poskytovateli logistických služeb. Kromě faktur pracuje Henkel s dalšími více než 10 druhy obchodních a logistických dokumentů v elektronické podobě, a to včetně elektronických dodacích listů s identifikací zboží pomocí SSCC kódů, jejichž výměnu vůbec jako první zprovoznil se společností AHOLD Česká republika.
Odběratelé změnu vítají
Zasílání daňových dokladů ve formátu PDF začal Henkel používat nejprve v divizi Lepidel, kde se dle slov customer service manažerky Evy Malíkové setkal s obrovským zájmem na straně odběratelů, a to jak v segmentu malých lepidel (AC), kde se mu během jednoho měsíce povedlo zapojit 39 odběratelů (např. Activa, Office Depot, Velkoobchod Heva, Koh-i-noor Hardtmuth), tak u těžkých lepidel, kde je mezi společnostmi zapojenými do elektronické fakturace např. Škoda Plzeň.
Na straně Henkelu tímto krokem opětovně dochází k významné úspoře času i finančních prostředků. A odběratelé si pochvalují zejména to, že si mohou zboží v nejkratší době po dodání (DÚZP) napříjemkovat (naúčtovat) s fakturačními cenami do svého skladového systému. Navíc tyto informace dostanou na email, který si sami zvolí. Po obdržení dodacího listu tedy nemusí čekat až několik dnů na to, kdy dorazí faktura.
Bez nutnosti implementace
Jednou ze zajímavostí projektu je, že k jeho realizaci nebyla třeba žádná implementace. Společnost Henkel totiž využila stávajícího rozhraní podnikového informačního systému SAP, kde pouze zvolila pro výstup zaslání PDF emailem. Takto vyexportovaná data pak směřují rovnou do připraveného konsolidačního centra Orion, kde jsou označena elektronickým podpisem a rozeslána na požadovanou emailovou adresu dle nastavení protistrany. Faktury jsou přitom v rámci Orionu uloženy v archivu faktur pod příslušnými identifikátory a důvěryhodně, v souladu s platnou legislativou, archivovány.
Další uplatnění a výhody přibývají
Henkel navíc našel i další použití služby, a to v komunikaci s řetězcem AHOLD, kterému zpracovává veškeré faktury centrum sdílených služeb v Krakově, zatímco tzv. bonusové dobropisy řeší česká centrála a doposud probíhalo jejich zpracování v papírové formě. Henkel tak díky této službě může posílat bonusové dobropisy přímo české centrále v čitelné podobě ve formátu PDF a to prostřednictvím stejného systému, který používá pro EDI komunikaci. Varianty dokladů ve formátech EDI a PDF lze navíc v rámci konsolidačního centra libovolně kombinovat. To vede například u opravných daňových dokladů, které jsou obtížným způsobem generovány pro strukturovanou EDI komunikaci, k podstatnému zjednodušení a urychlení celého procesu.