Specialista na pooling palet, společnost CHEP, je dlouhodobým příznivcem programů udržitelnosti. Firma se nyní silně orientuje na potenciál benefitů, které programy udržitelnosti nabízejí: usiluje o to, aby tyto iniciativy nepřinášely další náklady na podnikání, ale spíše působily jako generátor jak vyššího provozního výkonu tak úspor nákladů; tedy výhod, které mohou být přeneseny na zákazníky a partnery v rámci dodavatelského řetězce.
„V inovativních podnicích zaměřených na budoucnost jako je CHEP nabízejí programy udržitelnosti supply chainu potenciál pro získání ekonomických, etických a sociálních benefitů,“ říká Juan Jose Freijo, director of sustainability, CHEP EMEA. „Je to otázka lepšího využívání omezených zdrojů, které jsou k dispozici a investic do udržitelnosti, které mohou být přinést zisk i etičtější podnikání. Celý business model poolingu CHEP je založen na průběžném opakovaném použití palet, které umožňuje našim zákazníkům minimalizovat obalový odpad, což má současně pozitivní vliv na další aspekty, jako je pokles spotřeby energie a snížení emisí CO2. “
Vysloužilé palety se stávají druhotnou surovinou
Koncept poolingu palet rovněž pomáhá minimalizovat potřebu nových zdrojů dřeva. Palety CHEP jsou pravidelně kontrolovány a v případě potřeby jsou předtím než se vrátí do dodavatelského řetězce opraveny. Některé palety slouží spolehlivě deset i více let. Pokud je již není možné opravit, neskončí na skládkách, ale jsou buď zpracované do dřevní štěpky na palivo pro vytápění skladů společnosti CHEP, nebo prodány výrobcům produktů, jako jsou např. kuchyňské linky.
Společně s University of Leeds CHEP vyvinul enviromentální kalkulačku pro stanovení odhadů ekologických přínosů používání palet v systému poolingu. Nástroj umožňuje také srovnání ekologických dopadů s jinými koncepty paletového hospodářství.
„Pracovali jsme s kalkulací všech našich projektů v Evropě v časovém úseku delším než 10 let. Spočítali jsme, že díky poolingovému systému byly ve srovnání s alternativními řešeními ušetřeny řádově miliony stromů. Systém sdílení palet je efektivnější a vyžaduje méně transportních pohybů. Ve výsledku bylo ušetřeno odhadem více než sedm milionů tun CO2, “ vysvětluje Juan Jose Freijo. „Kromě toho CHEP zvyšuje hustotu své sítě dep tak, aby kamiony jezdily na kratší vzdálenosti, díky čemuž dochází k dalšímu snižování emisí CO2. Přibližně 25 našich zákazníků je zapojeno do programu spolupráce v přepravě, který v loňském roce pomohl redukovat 1,6 milionu prázdných silničních kilometrů. Ještě větší snížení očekáváme v letošním roce.“
„Všechny tyto iniciativy jsou součástí našeho programu snižování emisí CO2. V této oblasti jsme deklarovali cíl redukce uhlíkové stopy o 20 % do roku 2015. Naše úsilí bylo veřejně uznáno. Obdrželi jsme akreditaci Carbon Trust pro naše podnikání ve Velké Británii. Nyní plánujeme získat podobná potvrzení v ostatních zemích, kde působíme. “
Součástí enviromentální politiky společnosti CHEP je také garance, že veškeré použité dřevo pochází z trvale udržitelných zdrojů. Společnost CHEP tak získala nejvyšší certifikaci současně od dvou neuznávanějších autorit v této oblasti – FSC (Forest Stewardship Council) i PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification). CHEP se stala prvním a globálně jediným držitelem obou těchto certifikátů. „To nám umožňuje zaručit, že všechen dřevěný materiál, použitý k výrobě našich produktů, je nakupován podle přísných pravidel FSC a PEFC a koupené dřevo pochází výhradně z legálních a trvale udržitelných zdrojů.“
Systém pomáhá partnerům identifikovat možné oblasti spolupráce bez odhalení citlivých dat
CHEP se dále soustředí na intenzivnější využívání multimodálních konceptů dopravy. Pro proces stahování palet od zákazníků z celé Evropy se snaží kombinovat různé druhy dopravy s cílem posílení udržitelnosti. CHEP odhaduje, že pomocí multimodální dopravy ušetří téměř šest miliónů silničních kilometrů každý rok.
V rámci provozu společnost usiluje o co možná nejvyšší redukci prázdných kamionů pohybujících se v rámci systému (v současné době jejich poměr dosahuje cca 30 %). K tomuto cíli pomáhá spolupráce se společností Incept, dodavatelem softwarového řešení pro dodavatelského řetězce a využíváním jejich produktu Network Value Map (NVM).
NVM umožňuje logistickým manažerům hledat optimální řešení pro nastavení spolupráce ve sdílení dopravy a logistického zázemí, stejně jako další způsoby, jak snížit náklady na dodavatelský řetězec a emise CO2. A to bez nutnosti odhalení důvěrných informací.
Další hlavní výhodou systému je jeho jednoduchost a schopnost identifikovat jak malé oblasti potenciální spolupráce tak i poskytovat podporu pro řízení komplikovaných globálních dodavatelských řetězců.
Michael Archer, director of market strategy CHEP, říká: „Logističtí manažeři se tradičně vyhýbají odhalování detailů z jejich byznysu, jako jsou např. náklady na dopravu. Činí tak ze strachu z konkurence, která by mohla na základě těchto informací usilovat o výhodu. S NVM mohou potenciální spolupracovníci v průběhu prvních jednání ke kalkulacím použít standardní průmyslové náklady položek jako jsou mzdové sazby a pohonné hmoty. Jakmile společně identifikují možné oblasti spolupráce a obě strany si mohou vzájemně důvěřovat, mohou pracovat s reálnými daty a vstoupit do další fáze projektu.“