Pro Deutsche Post DHL byl rok 2011 velice úspěšný. Během tohoto roku vygenerovala skupina významný růst jak v tržbách, tak ve výnosech. Ve srovnání s předchozím rokem vzrostly tržby skupiny o 2,8 % na 52,8 miliardy eur. Po zohlednění kurzových rozdílů a dopadu konsolidace stouply tržby společnosti ještě prudčeji o 5,3 %. Tato skutečnost reflektuje vynikající postavení Skupiny na rychle se rozvíjejících trzích. Balíková přeprava divize MAIL je nadále zisková díky rychle rostoucím internetovým obchodům. Velmi dobré výsledky logistické divize byly dosaženy zejména díky výjimečné pozici DHL na světových rozvíjejících se trzích – zvláště v Asii. Tyto výsledky tvoří základ významného zvýšení marží divizí DHL, které posílilo nadprůměrné zvýšení EBIT Skupiny. Provozní tržby skupiny, které přesáhly 2,4 miliardy eur, jsou téměř o třetinu vyšší než v předchozím roce a naplnily cíl, který společnost v průběhu roku 2011 dvakrát zvýšila. Konsolidovaný čistý zisk v předchozím účetním roce činil 1,2 miliardy eur. Bez dopadů ocenění transakce prodeje Postbank by tato částka meziročně vzrostla o více než 50 %.
„Rok 2011 byl pro Skupinu dobrým rokem,“ řekl Frank Appel, CEO Skupiny Deutsche Post DHL. „Dosáhli jsme cílů, postupujeme vpřed v realizaci naší Strategie 2015 a dále posilujeme již tak silnou platformu pro trvale udržitelný růst zisků v budoucnu.“
Plány
Na pozadí mírného růstu globální ekonomiky očekává Skupina v příštím účetním roce další nárůst tržeb a příjmů – díky divizím DHL. Společnost plánuje nárůst EBIT Skupiny v rozmezí od 2,5 do 2,6 miliard eur. Očekává se, že k tomuto výsledku přispěje divize MAIL podle plánů 1,0 miliardou až 1,1 miliardy eur, zatímco provozní tržby DHL by se měly zvýšit o přibližně 1,9 miliardy eur. Výdaje centrály a ostatní výdaje jsou plánovány ve výši kolem 400 miliónů eur. Konsolidovaný čistý zisk Skupiny by měl růst v souladu se zlepšováním provozů v roce 2012. Deutsche Post DHL v dalších letech také očekává pozitivní vývoj ziskovosti. Opatření na snížení nákladů a růstové programy zavedené v divizi MAIL by měly dále stabilizovat její ziskovost, a to i v případě postupného snižovaní objemu listových zásilek. Současně Skupina zopakovala svá očekávání zvýšení provozního zisku DHL v rozmezí od 13 do 15 % v průměru pro každý rok od 2010 do 2015.
„Dnes je na tom Skupina mnohem lépe než dříve,“ řekl Appel. „Ať už je to na poli internetových obchodů nebo na rozvíjejících se trzích – máme velmi silné zastoupení přesně tam, kde dochází k růstu. Současně jsme dostatečně flexibilní, abychom využili vznikajících příležitostí a reagovali na nastalé krátkodobé výzvy. Ve spojení s vývojem dalších produktů a řešení, určených na míru speciálním potřebám zákazníků, máme vynikající základy pro generování dalšího ziskového růstu.“
Účetní rok 2011
V roce 2011 zvýšila Skupina Deutsche Post DHL své tržby o 2,8 % na 52,8 miliardy eur (2010: 51,4 miliardy eur). Při úpravě o dopady směnných kurzů a konsolidace odráží tento výsledek organický růst tržeb o více než 2,7 miliónů eur (+5,3 %) ve srovnání s úrovní v předchozím roce. Díky vyšším tržbám a lepšímu řízení nákladů vzrostl provozní zisk společnosti o více než 600 miliónů eur na částku 2,4 miliard eur. Díky příjmům ve výši 1,7 miliardy eur a zlepšení o téměř 55 % ve srovnání s předchozím rokem je společnost DHL tahounem celé Skupiny a k provoznímu zisku Skupiny opět přispěla nejvyšší mírou. Kromě růstu tržeb i efektivity měly pozitivní dopad na provozní příjmy také očekávaná absence jednorázových výdajů, které v předchozím roce činily přibližně 370 miliónů eur. Čistý finanční zisk Skupiny klesl za minulý rok z 989 miliónů eur v roce 2010 na mínus 777 miliónů eur. Tento pokles je zapříčiněn výlučně oceněním finančních nástrojů týkajících se prodeje Postbank. Zatímco výsledky předchozího roku zahrnovaly pozitivní dopad 1,6 miliardy eur vztahujících se k transakci s Postbank, výdaje, které činily více než 300 miliónů, byly zaúčtovány v roce 2011. Tato výjimečná položka měla rovněž významný dopad na konsolidovaný čistý zisk Skupiny a zastínila zásadní zlepšení v provozní oblasti. Důsledkem byl propad čistého zisku z hodnoty 2,5 miliard eur v předchozím roce na 1,2 miliónů eur v roce 2011. Tyto výsledky představují snížení výnosu na akcii na 0,96 eur (2010: 2,10 eur). Nicméně po zohlednění dopadu ocenění transakce s Postbank za oba roky by se měly čistý konsolidovaný zisk a výnos na akcii zvýšit o více než 50 % v roce 2011 na 1,5 miliardy eur (2010: 972 miliónů eur) neboli 1,21 eur na akcii (2010: 0,80 eur).
Dividenda
Skupina se plánuje o tento úspěch podělit s akcionáři: S ohledem na kladné výsledky minulého účetního roku a důvěru Skupiny v budoucnost rozhodla dozorčí rada a nejvyšší vedení, že na valné hromadě plánované na 9. května opětovně navrhne zvýšení dividendy o eur 0,05 na akcii. Na základě konsolidovaného čistého zisku upraveného o jednorázové položky představuje návrh na letošní dividendu ve výši 0,70 eur na akcii výplatní poměr 58 %. Návrh dividendy Skupiny je proto opět na horní hranici rozmezí od 40 % do 60 %, které si společnost stanovila jako cíl pro budoucí výplatu dividendy, a to se zavedením finanční strategie v roce 2010.
Čtvrté čtvrtletí roku 2011
Během posledního čtvrtletí společnost pokračovala na své cestě růstu, kdy tržby vzrostly na 14,1 miliard eur (+2,1%). Po zohlednění kurzových rozdílů a dopadu konsolidace vzrostly tržby Skupiny ve čtvrtém čtvrtletí roku 2011 o téměř 500 miliónů eur (+3,5%) ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Tento růst tržeb a zvýšená efektivita Skupiny poslala provozní tržby Skupiny také směrem vzhůru, a to o 14,1 procent na částku 599 miliónů eur. Zatímco do EBIT Skupiny a k jeho růstu během tohoto období nejvíce přispěla logistická divize Skupiny, meziročního růstu v tomto období dosáhla i divize MAIL. Ocenění finančních nástrojů vztahujících se k transakci s Postbank mělo rovněž vliv na čistý finanční výsledek ve čtvrtém čtvrtletí a ve srovnání s minulým obdobím předchozího roku mělo na vývoj čistého zisku Skupiny negativní dopad ve výši více než 400 miliónů eur. V důsledku toho konsolidovaný čistý zisk Skupiny propadl na 175 miliónů eur (2010: 487 miliónů eur) a výnosy na akcii se snížily na 0,14 eur (2010: 0,40 eur). Pokud by byly dopady ocenění transakce s Postbank z obou let vyňaty, konsolidovaný čistý zisk a výnosy na akcii by ve čtvrtém čtvrtletí vzrostly o více než 46 procent v důsledku provozních zlepšení na 369 miliónů eur (2010: 252 miliónů eur) neboli 0,31 eur na akcii (2010: 0,21 eur).
Kapitálové výdaje a cash flow
V roce 2011 Skupina výrazně zvýšila kapitálové výdaje a dále posílila základnu společnosti pro další růst. Kapitálové výdaje ve výši 1,7 miliard EUR se zvýšily přibližně o 450 miliónů EUR nad úroveň předchozího roku, která činila 1,3 miliard EUR. V divizi MAIL šlo především o ohlášené rozšíření sítě balíkové přepravy, která má umožnit nadprůměrný růst v tomto podnikání v nadcházejících letech. Dále byly významně zvýšeny kapitálové výdaje divizí společnosti DHL, které mají dále upevnit platformu pro pokračující expanzi a trvalý úspěch společnosti. Ústředními body těchto investic jsou efektivnější letecký park, nejmodernější sklady, prvotřídní infrastruktura IT a nová vozidla. Výsledkem je významné zlepšení provozních výsledků a značný pokles nákladů na restrukturalizaci, zvýšení provozního cash flow Skupiny o 444 miliónů EUR na 2,4 miliardy EUR (2010: 1,9 miliardy EUR). Podobně i volný cash flow vzrostl o 55 %, neboli o 265 miliónů EUR, na 749 miliónů EUR (2010: 484 miliónů EUR). Díky čisté likviditě ve výši 938 miliardy EUR se Skupina ke konci roku 2011 těšila ze stabilního postavení. Tento výsledek je nižší než částka 1,4 miliard, které společnost dosáhla ke konci roku 2010. Nicméně tento vývoj odráží především plánované zvýšení kapitálových výdajů. Ve srovnání s úrovní na konci třetího čtvrtletí zvýšila Skupina Deutsche Post DHL svou likviditu o téměř 350 miliónů EUR.
Divize MAIL
Tržby divize MAIL za účetní rok 2011 mírně vzrostly na 14,0 miliard EUR (2010: 13,9 miliard EUR). I přes slevy, které Skupina v roce 2011 poprvé nabízela po celý rok svým zákazníkům po zavedení DPH v červenci 2010, se tržby v tradiční poštovní službě stabilizovaly. Zároveň společnost výrazně profitovala z důvodu růstu generovanému balíkovou přepravou. Díky rostoucím internetovým obchodům a škále produktů šité na míru zákazníkům tento obor během celého roku nabíral na rychlosti a ve čtvrtém čtvrtletí vedl až k 11procentnímu nárůstu objemů. Celkový počet přepravených balíků v loňském roce a tržby jimi generované se rovněž dostaly vysoko nad úroveň z roku 2010: Zatímco objem vzrostl o 10 %, tržby poskočily o 9 % a dosáhly tak rekordní úrovně ve výši 3,2 miliard EUR. Vzkvétající balíková přeprava v tomto důsledku generuje téměř 25 % celkových tržeb divize MAIL. Společně se striktním řízením nákladů rovněž přispěla ke stabilizaci ziskovosti divize: Díky provozním tržbám ve výši 1,1 miliardy EUR skončil účetní rok jen mírně pod úrovní předchozího roku (2010: 1,1 miliardy EUR).
Divize EXPRESS
Tržby a příjmy divize EXPRESS v roce 2011 významně vzrostly. Tržby vystoupaly na 11,8 miliardy EUR, což je navýšení o 5,9 % nad úroveň z předchozího roku ve výši 11,1 miliardy EUR. Po zohlednění kurzových rozdílů a neorganických aspektů, které se týkají zejména divestic (lokální provozy divize v Číně, Kanadě a Austrálii), tržby v roce 2011 prudce vzrostly o 10,9 procent. Tyto vynikající výsledky odrážejí zejména dvouciferný růst objemů a tržeb mezinárodních zásilek. Oblast Asie a Tichomoří opět podtrhl svou roli hnacího motoru růstu jak v rámci Skupiny, tak samotné divize EXPRESS. Růst provozních tržeb byl ještě vyšší: na úrovni 927 miliard EUR, EBIT v roce 2011 byl o 86,5 procent vyšší než v předchozím roce, kdy činil 497 miliónů EUR. Kromě značného růstu tržeb a objemů a striktního řízení nákladů sehrály hlavní roli úspěšně dokončené restrukturalizační kroky. V předchozím roce vedly tyto kroky k nákladům na restrukturalizaci ve výši 288 miliónů EUR.
Divize GLOBAL FORWARDING, FREIGHT
Divize GLOBAL FORWARDING, FREIGHT zvýšila tržby o 4,9 procent z částky 14,3 miliardy EUR v roce 2010 na 15,0 miliard EUR v roce 2011. Po zohlednění kurzových rozdílů a dopadu konsolidace stouply tržby za předchozí účetní rok o 5,7 procent. Přestože se tržby letecké a námořní přepravy dostaly ve druhé polovině účetního roku pod tlak z důvodu značného zpomalení růstu trhu, přispěly všechny jednotky k celkovému růstu. Pozemní přeprava si vedla zvlášť dobře, její tržby vzrostly téměř o 10 procent. Ceny paliv sice zůstaly vysoké, nicméně divize profitovala z nižších cen za nákladní dopravu, lepších nákupních podmínek a selektivního růstu atraktivních obchodních odvětví. Divize tedy byla schopna dosáhnout dalšího zvýšení marží a ziskovost divize prudce vzrostla na 429 miliónů EUR, EBIT byl v roce 2011 o 12,0 procent nad úrovní z předchozího roku (383 miliónů EUR).
Divize SUPPLY CHAIN
Smluvní logistika Skupiny Deutsche Post DHL v loňském účetním roce rovněž generovala ziskový růst. Tržby a příjmy dosáhly na úrovně nad předchozím rokem. Divize vykázala zvýšení tržeb o 1,2 procent ve výši 13,2 miliardy EUR (2010: 13,1 miliardy EUR). Díky úpravě portfolia během roku 2011, například divestice pobočky ve Spojených státech amerických, která nebyla součástí hlavního podnikání divize, odráží úspěch divize zejména provozní výsledky. Po zohlednění této konsolidace a dopadů kurzových rozdílů vzrostly tržby divize SUPPLY CHAIN v roce 2011 téměř o 6 procent, neboli o více než 700 miliónů EUR. Důvodem tohoto růstu je zejména významný růst regionu Asie a Tichomoří a také sektorů biologických věd a zdravotnictví a automobilového průmyslu. V loňském roce byly uzavřeny další zakázky v hodnotě 1,3 miliardy EUR. To je navýšení o zhruba 200 miliónů EUR ve srovnání s předchozím rokem. Společně s dalšími provozními zlepšeními a striktním řízením nákladů se díky zvýšené aktivitě zvýšily i příjmy divize. Provozní tržby ve výši 362 miliónů EUR vzrostly o 56,7 procent nad úroveň předchozího roku (231 miliónů EUR).