Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) v roce 2011 byla 12,089 mil. m³. Navýšení o více než 2 miliony metrů krychlových představuje další, více než 20 procentní, meziroční nárůst. V předešlém roce 2010 činil celkový prodej CNG 10,058 milionů m³, v roce 2009 pak 8,082 milionů m³. Na konci desetiletí by měla spotřeba dosáhnout 800 milionů m³. V Evropě byla spotřeba CNG v roce 2011 téměř 9,2 miliard metrů krychlových, ve světě okolo 45 miliard metrů krychlových. Cena za 1 kubický metr CNG, který energeticky odpovídá 1 litru benzinu, je ve výši 17 Kč pro motoristy bezkonkurenční.
CNG je pro dopravu v ČR ideální alternativou. Vzdálenost, kterou u nás v průměru ročně každý ujede v osobním automobilu, je o 33,4 % nižší než v zemích EU15 (6 915 km v roce 2009) a o 27 % nižší než je průměr v zemích EU27. „Díky dostupnosti továrně vyráběných vozů na CNG, umisťování nádrží mimo zavazadlový prostor a možnosti využít dvoupalivových systémů (možnost jízdy i na benzin), spotřeba CNG vzrůstá,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie. V současnosti je v ČR asi 50 CNG stanic, z čehož je 36 veřejných a dalších asi 100 uživatelů vlastní domácí plničku. „V letošním roce by se měly otevřít další veřejné stanice v Terezíně, Žebráku, Humpolci, Písku, Olomouci, Opavě, druhá plnička v Brně a také další dvě stanice v Praze,“ dodává Schauhuberová.
„Do roku 2020 počítá EU s náhradou 20 procent klasických ropných pohonných hmot alternativními palivy, z toho s polovičním podílem pro CNG. To představuje asi 23,5 milionu vozidel na CNG a 20 tisíc CNG stanic v Evropě,“ říká manažerka České plynárenské unie Markéta Schauhuberová. „K datu 20. ledna 2012 u nás již jezdí 3 475 CNG vozidel, což představuje každoroční nárůst kolem 30 procent. Kromě klasických motoristů se CNG vozy jezdí u nás už třeba i DHL v Praze, Ostravě i Olomouci, ale i komunální vozy Pražských služeb, polovina všech vozidel Městské policie v Ostravě, 356 městských autobusů i Česká pošta uvažuje o nákupu až 2 900 vozů,“ dodává Schauhuberová. Na světě již jezdí 13,5 milionu vozidel a podle několika různých studií se má v průběhu příštích deseti let objevit na silnicích po celém světě dalších zhruba 50 milionů vozidel.
CNG jako naděje na čistší ovzduší
Doprava v ČR je velmi neekologická, produkuje vyšší měrné emise skleníkových plynů a pevných částic na jednotku přepravního výkonu než je průměr členských zemí EU, je tedy emisně náročnější. Nadpoloviční většina osobních automobilů je u nás bez Euro normy nebo má maximálně Euro I. a II., autobusů je takových přes 40 procent. Jedná se zejména o důsledek skladby vozového parku, průměrné stáří vozidel je v ČR výrazně vyšší než je průměr EU27 – téměř 3 miliony vozidel jsou u nás starší 10 let. Nejvyšší průměrné stáří vozového parku (cca 15 let) je v okresech Děčín, Chomutov, Jeseník a v Ústeckém kraji.
Právě CNG je vhodnou alternativou jak u nás ovzduší zlepšit. V tuto chvíli neexistuje jiné alternativní palivo, které by mělo 13,5 milionů uživatelů po celém světě a nabídku více než sta vozů sériové výroby nejméně 15 světových značek.
20 tisíc plnicích stanic už umožní objet na toto palivo celý svět. Do roku 2020 se očekává i u nás nárůst počtu CNG stanic asi na 400 stanic. Seznam všech CNG stanic, kde můžete v ČR natankovat, najdete na www.cng.cz, aktuální informace najdete i na Facebooku na http://www.facebook.com/cngfans.
Pro více informací kontaktujte ČPU, Markétu Schauhuberovou na adrese Novodvorská 82/803, 142 00 Praha 4, tel: +420 241 027 877, e-mail: schauhuberova@cpu.cz
1(Doprava v ČR Specifické emise CO2 na jednotku přepravního výkonu byly v ČR v roce 2009 136,5 g.osbkm-1 u osobní silniční a 127,3 g.tkm-1 u nákladní silniční dopravy. Průměr všech členských zemí EU je 114 g.osbkm-1 u osobní a 111 g.tkm-1 u nákladní dopravy.)