Za účasti primátora hlavního města Prahy Bohuslava Svobody, ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Čočeka a předsedy představenstva a generálního ředitele EUROVIA CS, Martina Borovky byla otevřena vysočanská radiála.
„Dnes předáváme řidičům do zkušebního provozu důležitý úsek pražské dopravy. Vysočanská radiála významně usnadní cestu řidičům směřujícím po silnici R10 severovýchodním směrem od Prahy – například na Mladou Boleslav. Uleví se také obyvatelům v Hloubětíně nebo v okolí přetížené Chlumecké ulice na Černém Mostě. Stavba proto nepředstavuje pouze další významné dopravní spojení, ale současně i příspěvek ke zlepšení životního prostředí v Praze,“ řekl primátor Bohuslav Svoboda.Vysočanská radiála je důležitou částí dopravního systému města. Jedná se o kapacitní komunikaci dálničního typu pro převedení dopravních zátěží systémem radiál a okruhů. Ve východním sektoru města bude hrát důležitou pozitivní roli z hlediska vlivu na životní prostředí – dojde k vyloučení průjezdné dopravy z dnes již přetížené Chlumecké ulice mezi obytnými lokalitami Černý Most, Kyje – Hutě, sídliště Lehovec či Hloubětín. Kompletní dokončení celé stavby se předpokládá v polovině roku 2012. Stavba byla zahájena v závěru roku 2006 dle vítězné nabídky společnosti EUROVIA CS (dříve SSŽ a. s.) vzešlé z výběrového řízení. Z důvodů dlouhodobě řešených majetkoprávních poměrů investorem ve vztahu k pozemkům byla stavba rozdělena na tři samostatně připravované a realizované etapy.
Celkové náklady stavby vč. DPH 2.500.000 tis. Kč
z toho:
Realizace (SFDI) 2.085.000 tis. Kč
Projektová a inženýrská činnost (HMP) 21.000 tis. Kč
Výkupy pozemků (HMP) 410.000 tis. Kč
Jedná se o kapacitní komunikaci dálničního typu pro převedení dopravních zátěží systémem radiál a okruhů, čtyřpruhovou, směrově rozdělenou místní komunikaci I. třídy kategorie MR 24,5/80 délky 5 km. Komunikace se rozkládá od mimoúrovňového křížení s ulicí Kbelskou ve Vysočanech po mimoúrovňové křížení se Silničním okruhem na západním okraji Horních Počernic. Trasa dále mimoúrovňově křižuje ulici Lipnickou a trať ČD (Praha – Všetaty).
Součástí stavby je mj. i realizace dvou biomostů v kilometru 1 a 2 ve staničení od ulice Kbelské (mostní konstrukce o rozpětí cca 50 m, šířky 30 a 40 m) pro umožnění přechodu živočichů přes radiálu. Přes biomost v km 2 je rovněž vedena cyklostezka, navazující na ulici Za Černým Mostem a při severní straně radiály pokračující k Satalicím. Tento cca 1 km dlouhý úsek je součástí zamýšlené cyklistické trasy vedené od stanice metra Rajská zahrada směrem na Vinoř, s výhledem do oblasti Pojizeří.
Materiály použité na stavbu:
Živice cca 140 tis tun
Betony cca 88 tis tun v konstrukcích vozovky
Betony v ŽB konstrukcích mostů cca 24 tis m3
Cca 6 tis m3 PREFA (2 biomosty, 1 opěrná zeď )
Lampy VO – 447 ks