Distribuce tištěných periodik představuje jeden z vrcholů v organizaci složitých logistických procesů. Logistický řetězec začíná na svozu z rotačky v tiskárně a končí vhozením novin do schránky nebo zavezením prodejního místa. Celý proces trvá zpravidla pět až sedm hodin v závislosti na fyzické dostupnosti koncového bodu. V případě distribuce tisku do prodejen logistika zahrnuje i zpětný odvoz neprodaných výtisků k jejich zpracování.
Dokončující zpracování tiskovin – první článek řetězce
Moderní vydavatelské trendy ve výrobě periodického tisku spočívají v usilování o stále atraktivnější vzhled a obsah. V boji o čtenáře a inzerenta se vydavatelé snaží nabídnout bohatší produkt. Počet stránek v dnešních novinách ve srovnání s jejich předchůdci z počátku 90. let v některých případech vyrostl až desetkrát. Rozsah tištěných deníků je již za svým vrcholem, dále již nenabývá, pouze formou vkládaných suplementů. Časopisy usilují o větší vizuální atraktivnost používáním většího množství různých druhů papíru na text i obálky, povrchového zušlechťování papírů různými způsoby a v neposlední řadě vkládáním a vlepováním různých příloh, i nepapírových, vymýšlením nových druhů individuálního, případně personalizovaného balení hotových produktů. To vše vede k neustálému rozvoji fáze dokončujícího zpracování tiskovin, které se překrývá s prvním článkem logistického řetězce distribuce tiskovin, např. vkládáním suplementů. Daný fenomén odráží i aplikace stále dokonalejších strojů a zařízení v tiskárnách pro skládání, vkládání, šití a lepení novin a časopisů (v kombinaci s manuálními službami tzv. lettershopových agentur), ale i jejich závěrečné odpočítávání, skupinové či individuální balení a další expediční úkony spolu se stále výkonnější IT podporou.
Z tiskárny vlastní i smluvní dopravou
Nejinak je tomu u společnosti Europrint, která tiskne více než 100 titulů v průměrném ročním nákladu 630 milionů výtisků pro celkem 600 klientů. S ohledem na nárůst objemu zakázek bylo vedení společnosti v minulém roce nuceno investovat především do nového technologického zázemí a změny infrastruktury. „Rozvoj naší společnosti je způsoben především širokým spektrem poskytovaných služeb od předtiskových příprav, rotačního i archového tisku, knihařského zpracování, dokončujících kompletačních a balicích služeb až po skladování s vlastní dopravou včetně dodávek just-in-time,“ vysvětluje Eva Vašáková, šéfka logistiky společnosti Europrint. Práci tiskárny zajišťuje tři sta kmenových zaměstnanců. „Pro kompletaci produktů máme zázemí vybavené balicím strojem Hugo Beck, několika stanicemi PACKIT a Unipack. V případě, že máme naplněné vlastní kapacity, využíváme smluvních partnerů.“ Největším přínosem pro intralogistiku tiskárny byla implementace nového informačního systému Microsoft Axapta. Zavedením informačního systému došlo mimo jiné ke snižování nákladů na administrativu, změně obchodní koncepce a optimalizaci skladových zásob. Rozvoz hotových produktů společnost zajišťuje vlastní i smluvní dopravou k přímému odběrateli či do distribučních center.
V distribučních centrech doručovatelských společností nebo dodavatelů periodik na prodejní místa nastupují vytištěná periodika další cestu.
Vlastní systém identifikace adres: podrobnější, než PSČ
Distribuci tiskovin v celostátním měřítku, ať adresnou k předplatitelům či určenou pro maloobchodní prodej tiskovin, zajišťují velké společnosti s tisíci zaměstnanci. Největším doručovatelem novin a časopisů v ČR je společnost Mediaservis. Její poštovní služby jsou rozděleny do několika oblastí – doručování directmailových zakázek, neadresná distribuce reklamních materiálů, kurýrní služby, hlavní činností je ranní doručování předplatného novin a časopisů.
Pro všechny tyto činnosti společnost využívá vlastní systém identifikace adres, jenž představuje detailnější alternativu struktuře PSČ. Informaci o adrese nese sedmimístný kód. Databáze společnosti obsahuje celkem 1,2 milionu předplatitelských adres.V horizontální struktuře společnost tvoří osm regionálních divizí, celkem společnost zaměstnává 9500 zaměstnanců, z nichž 7500 jsou doručovatelé. Společnost se etabluje jako alternativní poštovní operátor, jako jediná zajišťuje předplatné novin (Česká pošta doručuje pouze časopisy) a na trhu předplatného pokrývá 95 % všech českých periodik.Ve svém portfoliu má 119 deníkových titulů, včetně regionálních mutací. „Každou mutaci bereme jako samostatný titul, protože se k ní musíme logisticky patřičně chovat,“ vysvětluje jednatel společnosti Michal Koliandr.
Distribuce probíhá v ranním režimu, šest dní v týdnu. „Předplatitel titul dostává do půl osmé ráno, v okrajových a horských oblastech to může být vyjimečně o něco později. Ve velkých městech začíná distribuce v pět hodin, 70 % předplatitelů tak dostává noviny do šesté hodiny ranní. Času na distribuci od vytištění deníku po doručení není mnoho,“ říká Michal Koliandr.
Deníky se tisknou v Praze, Ostravě a Olomouci, od 22:00 do 2:00. Tisk deníkových mutací určených pro regiony, které jsou od centra – tiskárny dále, začíná s předstihem, noviny určené pro centrum a blízké regiony se tisknou nakonec. Rozvoz novin končí v půl páté, kdy jednotliví doručovatelé dostávají svůj balík k doručení. Pracovníci společnosti musejí za 4,5 hodiny převzít noviny z tiskárny, roztřídit je, připravit balíčky pro jednotlivá regionální distribuční centra a pak je v systému dopravní logistiky doručit.
S tím je spojená velká dopravní náročnost, souhrnný každodenní nájezd činí 55 000 kilometrů.
Rozřazení balíků z tiskárny na třídící pásy řídí informační systém
Převzaté noviny na paletách ve standardizovaných balících z tiskárny rozvážejí kamiony v systému tzv. velké dopravy do sedmi regionálních expedic.. Zásilky z tiskárny směřují ke třídění na pásy. Jejich rozřazení řídí informační systém, který určuje, na kterých pásech se budou třídit kurzy (zásilky nižšího řádu určené pro tzv. malé přepravy do koncových bodů). Systém generuje informace pro expedienta, kolik má připravit kusů. Podle vytištěného dokumentu, tzv. sestavy, se dozví, kolik kusů toho kterého periodika má dát na určený pás. Přitom jde o minuty. Zejména v noci není mnoho času, balíky z tiskárny proudí na pásy plynule a nesmí se stát, že by nějakém z pásů část zásilky chyběla a na jiném přebývala. Roztříděné balíky se stahují páskami, hotovou paletu operátor odváží k expedici.
Třídění časopisů probíhá ve dne. Narozdíl od novin se provádí pouze v pražském distribučním centru centrálně pro celou Českou republiku. Každý expedient třídí několik titulů. Na výdeji pražského distribučního centra se připravují zásilky pro Prahu a okolí a tento systém je identický s fungováním regionálních expedicí. Balíky připravené pro malou dopravu operátoři umísťují do klecí, přičemž každému kurzu odpovídá jedna klec. Řidič má již při příjezdu informaci, jakou klec má převzít. Z expedice ji odveze na velkou zastřešenou nakládací plochu, po naložení vrací vozík a odjíždí. Pořadí řidičů určuje systém podle vzdálenosti. Do jednotlivých vozů jsou ještě přidány balíky novin. Vše je naskládané v sekvenci tak, že řidič přejímá balíky za sebou podle trasy a míst výdeje.
IS každému předplatiteli automaticky přiřazuje logistickou cestu
Hotový balík, který opouští regionální expedici, je opatřený dodacím listem. Dokument obsahuje údaje, které vydává informační systém: identifikační kód pěšího doručovatele, který má dostat balík, dále tzv. spojovací číslo, tedy kód označující okrsek doručovatele, a souhrn titulů v počtech kusů, které má doručovatel převzít. „Informační systém přitom každému novému předplatiteli automaticky přiřazuje logistickou cestu podle jeho unikátního čísla,“ vysvětluje Michal Koliandr. Kód se objeví se na příslušném třídícím a dodacím listu v dané expedici s hlášením pro doručovatele, že má nový odběr na nové adrese.
Ve „svém“ balíku doručovatel dostane všechny tituly, které má doručit ve svém okrsku. Kromě novin dostává i balík časopisů vytříděných přes den, popřípadě i directmailové zásilky různého charakteru.
Last mile realizují pěší doručovatelé během tří hodin
Regionální expedice jsou vybavené nakládacími rampami pro kamiony i bezúrovňovými rampami pro dodávky. Odtud vyjíždějí auta v systému malé dopravy v počtu do sta kurzů (destinací) v závislosti na logistické náročnosti daného regionu. Každý řidič obdrží 20 – 40 balíků zásilek pro jednotlivé doručovatele. Postupně je objíždí a dováží jim balíky přímo domů, v intervalu mezi čtvrtou a pátou hodinou ranní. Doručovatelé pěšky realizují last mile donášku do schránek. Během tří hodin obcházejí všechny adresy ve svém okrsku, označeném zmiňovaným sedmimístným logistickým kódem.
„Pro řízení kvality doručování aplikujeme systém reklamačního managementu mezi jehož součásti patří callcentrum pro předplatitele, jež vyřizuje reklamace. V případě zpoždění či nedodání objednaného periodika se ještě týž den jeho pracovníci snaží zajistit doposílku,“ popisuje Michal Koliandr řešení zpoždění. Ta mohou nastat vlivem špatného počasí a související špatnou dopravní situací, nebo chyb způsobených lidským faktorem.Největší chybovost nastává u expedice. Lidé se mohou přepočítat, a tak někdy může doručovateli chybět například jeden výtisk novin. Doručovatel jej pak koupí na stánku.
Ročně takto společnost doručí 115 milionů kusů deníků a 20 mil. časopisů. Svůj distribuční systém Mediaservis využívá i k direct mailingu, reklamní poště, doručování katalogů či klientských časopisů na miliony adresných zásilek. V režimu neadresné distribuce firma doručí několik set milionů kusů letáků ročně.
Digitalizace zahrne i trasu doručovatelů
Veškerou autodopravu společnost ousourcuje. Portfolio dodavatelů dopravních služeb tvoří několik firem s vozovým parkem vhodným pro převoz tiskovin. Denně pro Mediaservis jezdí celkem sto kamionů, v systému malé dopravy a last mile je to cca 1200 vozidel, od velkých dodávek po osobní auta. Zadavatel vybírá větší firmy, které mají kapacity k nahrazení vozidel v případě poruchy. Přitom disponuje optimalizačním softwarem pro dopravu a trasy dopravcům předepisuje tak, aby jeli nejefektivnější cestou. „Snažíme se využít synergické efekty,“ pokračuje Michal Koliandr. Vozy s novinami a časopisy dopravují i direct maily, katalogy, letáky. „Páteřní opakovanou síť se snažíme doplňovat poštovními zásilkami. Logistické procesy máme digitalizovány, speciální tým je sleduje a optimalizuje. Nyní pracujeme na finální fázi digitalizace logistiky, která zahrne i poslední míli.“ Doručovatel si zatím svojí trasu podle adres volí sám, ale v budoucnu získá optimální pochůzkové trasy. Podle analýz společnosti přinese optimalizace poslední míle další zefektivnění distribuce a úspory.
Distribuce jediného výtisku možná
Na trhu distributorů tisku pro prodejní místa působí dva subjekty. Tím největším je První novinová společnost (PNS). V roce 2009 zajišťovala celoplošnou distribuci devíti celostátních deníků a více než dvou tisíc časopisů, včetně jednorázových vydání, a DVD titulů. Souhrnný počet kusů distribuovaných periodik je přibližně jedna miliarda, včetně multimediálních nosičů. Společnost obsluhuje celkem dvacet tisíc prodejních míst, což je nejhustší síť na počet obyvatel v Evropě. Kritériem pro zařazení nového prodejního místa do sítě není minimální počet kusů objednávaných novin, ale celkový minimální obrat prodejního místa. „Vliv má i lokalita, kde by mělo nové odběrní místo být otevřeno – zda je v dané oblasti již zabezpečené zásobení tiskem či nikoliv. Co se týká nejmenšího počtu distribuovaných kusů konkrétního periodika, pokud je třeba, dodáváme na prodejní místo běžně i jediný kus,“ vysvětluje manažerka marketingu a komunikace společnosti PNS.
Deníkových tiskáren, ze kterých do distribučních divizí putuje tisk, je přibližně deset. Nacházejí se v Praze, Ostravě, Olomouci a Plzni. „Menších je více než sto a sídlí kromě ČR i v jiných zemích Evropy.Při zavážení distribučních divizí z tiskáren i pro vlastní distribuci využívá společnost služeb smluvních dopravců. „Distribuujeme s využitím centrály v Praze a regionálních divizí v Ústí nad Labem, Plzni, Českých Budějovicích, Pardubicích, Brně, Ostravě a Olomouci a jednoho vedlejšího závodu v Liberci. Ve všech těchto místech máme vlastní či pronajaté haly, kde probíhá třídění tisku pro expedici i zpracování neprodaného zboží, které se z prodejní sítě vrací zpět,“ upřesňuje Zuzana Hurychová. Veškerou přípravu před expedicí po dodání zboží z tiskárny si společnost zajišťuje sama. Podle seznamu na dodacím listu jsou manuálně na pásech připravovány balíky pro jednotlivá prodejní místa. Samostatné balíky jsou s novinami a další pak i s ostatním zbožím, časopisy, DVD atd. vypravovány na prodejní místa. „Denně vypravíme přes šest set vozů s tiskem. K plánování tras využíváme optimalizační software Plantour,“ doplňuje Zuzana Hurychová. „Neprodaný tisk z prodejních míst svážejí řidiči malé dopravy – při ranní předávce nového tisku vyzvednou remitendu a tu svezou ke zpracování na divizi.“
Logistický proces v řetězci tiskárna – prodejní místo
Činnost reálný čas
Najíždění velká doprava – časopisy 8–11
Redistribuce časopisů na divize 11–15
Expedice časopisů + DVD 16–0
Najíždění velká doprava – noviny 23.30–2.30
Expedice – noviny 0–4
Nakládka malých doprav 2–5
Rozvoz zboží na stánky 3–7
Svoz neprodaných výtisků ze stánků 5–7
Vykládka remitendy na divizi 5–9
Zpracování remitendy 7–15
Zdroj: PNS