“Cílem této služby jsou úspory na výrobních linkách, tedy maximální zjednodušení výroby. Zároveň ale musí mít koncový zákazník možnost vybavit si vozidlo dle svých představ,” vysvětluje Ing. Martina Kholová, TLA manažerka společnosti GEFCO.
Takzvaný systém PPO funguje ve více časových rovinách. Každá automobilka má svůj způsob zadávání vozidel do výroby a proto se musí sladit s novým postupem. PPO musí být nastaveno tak, aby nedocházelo ke zbytečnému prodlužování cesty vozidla z výrobního závodu ke koncovému zákazníkovi. Těmto potřebám je nutné přizpůsobit všechny činnosti PPO tj. plánování objemu vozidel v rámci čtvrtletních, měsíčních a denních plánů. Na to musí navazovat plánování pracovních sil a v neposlední řadě i součinnost s dodavateli jednotlivých náhradích dílů nebo komponentů, které se při PPO používají.
“Tyto služby jsou poskytovány v řadě zemí západní Evropy, kde sledujeme zájem zákazníků se odlišit i svým vozem od běžných seriových. Postupně se rozšiřují i do zemí střední a východní Evropy a nově se v letošním roce rozběhla i spolupráce v Jižní Americe, především v Brazílii a Argentině,” uvedla Martina Kholová.
Činnosti PPO můžeme rozdělit v podstatě na dva základní typy. První je výroba speciálních sérií, kde se objem pohybuje od 50 do 3 000 ks vozidel ročně a většinou se jedná o stejný model. Druhý typ je podobný průmyslové výrobě, kde hovoříme o 1 500 až 5 000 ks vozidel různých modelů měsíčně.
“ V naší společnosti máme rozděleny tyto aktivity mezi dvě oddělení dle zákazníků. Jedná se o to, že každý zákazník vyžaduje trochu jiné služby a pracuje s jinými systémy např. pro objednávání dílů,” dodává Martina Kholová.
Tyto úpravy vozidel probíhají hlavně u center, která přímo navazují na výrobní závody nebo v distribučních centrech pro regionální zásobování trhů, tedy s distribucí pro více zemí. GEFCO tuto službu odstartovalo před pěti lety s kolínskou automobilkou TPCA, pro kterou zajišťuje celý komplex přepravních a logistických služeb.