Deutsche Post DHL i v prvním čtvrtletí 2011 dokázala, že směřuje k růstu. Ve srovnání s výsledky za loňský rok se tržby Skupiny v prvních třech měsících roku 2011 zvýšili o 6,9 % na 12,8 miliardy eur. Tento pozitivní vývoj byl podpořen silným růstem všech tří divizí DHL. Při pokračujícím oživení globální ekonomiky a rostoucím přepravovaným objemům těžily divize DHL především ze svého vynikajícího postavení na trhu v nejrychleji rostoucích regionech světa obecně, zvláště pak v Asii. Další zlepšení v oblasti marží rovněž vedlo k silnému růstu ziskovosti Skupiny: v prvním čtvrtletí se EBIT společnosti zvýšil o 22,9 % na 629 miliónů eur. Konsolidovaný čistý zisk Deutsche Post DHL v minulém čtvrtletí dosáhl výše 325 miliónů EUR. Bez dopadu ocenění souvisejícího s prodejem společnosti Postbank to představuje růst o více jak 27 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku a odráží trvale udržitelná zlepšení v efektivitě Skupiny za poslední roky.
„Začátek roku 2011 byl dynamický a velmi úspěšný,“ prohlásil Frank Appel, Chief Executive Officer společnosti Deutsche Post DHL. „První čtvrtletí jasně ukazuje, že náš růst je postaven na širokých a velmi pevných základech. Výsledkem je ideální pozice, ze které můžeme významně těžit v situaci pokračujícího růstového trendu globálních trhů a postupně odhalovat celý potenciál naší Skupiny – pro dobro našich zákazníků, zaměstnanců i investorů.“
První čtvrtletí 2011: vyšší tržby i ziskovost
Poté, co společnost vygenerovala tržby ve výši 12,0 miliard EUR v prvních třech měsících roku
2010, zvýšila Skupina svůj obrat za první čtvrtletí roku 2011 o více než 800 miliónů EUR
a dosáhla tak částky 12,8 miliardy. EBIT za první čtvrtletí vzrostl o více jak 100 miliónů EUR (22,9 %) z 512 miliónů eur v loňském roce na 629 miliónů EUR v letošním roce. K celkovému výsledku Skupiny přispěly divize DHL částkou 363 miliónů eur, což představuje zvýšení téměř o dvě třetiny ve srovnání s předchozím rokem (2010: 219 miliónů EUR). Kromě zlepšení provozních výsledků, kterých společnost dosáhla, měla na konečný provozní výsledek Deutsche Post DHL pozitivní vliv také neexistence restrukturalizačních nákladů, které v loňském roce činily 54 miliónů EUR. Čistý finanční zisk Skupiny za první čtvrtletí klesl ze 1,3 miliardy eur v roce 2010 na – 161 miliónů EUR v roce 2011. Tento vývoj je však téměř výhradně důsledkem ocenění finančních ástrojů vztahujících se k prodeji společnosti Postbank: zatímco loňské finanční výsledky obsahovaly pozitivní dopad ve výši 1,4 miliardy EUR vyplývající z transakce se společností Postbank, výdaje činící 56 miliónů EUR, byly zaúčtovány v prvním čtvrtletí roku 2011. Tento výjimečný účetní efekt měl velmi významný dopad na
konsolidovaný čistý zisk Skupiny: během prvních tří měsíců roku se čistý konsolidovaný zisk propadl z hodnoty 1,7 miliardy EUR v předchozím roce na 325 miliónů EUR v roce 2011. To se rovná
snížení výnosu na akcii o 0,27 EUR (2010: 1,44 EUR). Nicméně po úpravě o ocenění společnosti Postbank za oba roky by se konsolidovaný čistý zisk a výnos na akcii zvýšil o více než 27 % za první čtvrtletí roku 2011 v důsledku pozitivního vývoje provozních výsledků.
Investice a cash flow: Dále posilujeme základnu růstu
Kapitálové výdaje Skupiny činily v prvním čtvrtletí 252 miliónů eur, což představuje nárůst o téměř 30 % ve srovnání s částkou 195 miliónů EUR v loňském roce. Hlavním přínosem tohoto zvýšení jsou výsledky tří divizí DHL. Základna budoucího ziskového růstu v této oblasti byla ještě více posílena díky investicím do letového parku, skladů a dalších nemovitostí. Na začátku každého roku má na provozní cash flow Skupiny a její likviditu vliv lednová každoroční platba odváděná do speciálního penzijního fondu pro veřejné zaměstnance Bundes-Pensions-Service fur Post und Telekommunikation. I přes tuto platbu, jejíž výše byla v prvním čtvrtletí 2011 542 miliónů eur, činil čistý odliv peněžních prostředků z provozních činností pouze 34 miliónů EUR (2010: – 95 miliónů EUR) za první tři měsíce letošního roku. Vezmeme-li v úvahu tuto platbu do penzijního fondu, propadla se čistá likvidita Skupiny během prvního čtvrtletí o 298 miliónů eur ze 1,4 miliardy EUR na konci roku 2010 na 1,1 miliardy eur. Pozice ve volném cash flow společnosti se zlepšila z – 376 miliónů eur za předchozí rok na – 342 miliónů EUR v prvním čtvrtletí roku 2011.
Plány: Krátkodobé i střednědobé cíle potvrzeny
I přes stávající ekonomická rizika Skupina předpokládá, že světová ekonomika bude tento rok pokračovat v oživení, což pravděpodobně povede ke zvýšení globálních obchodních objemů. Po úspěšných výsledcích společnosti za první tři měsíce roku 2011 Deutsche Post DHL potvrzuje své plánované výnosy za rok 2011 a i nadále předpokládá EBIT od 2,2 miliardy eur do 2,4 miliardy EUR. Očekává se, že divize MAIL přispěje částkou 1,0 miliardy eur až 1,1 miliardy c, a zároveň se předpokládá dvouciferný nárůst provozního zisku DHL ve výši 1,6 miliardy EUR až 1,7 miliardy eur. Výdaje v položce Centrála/Ostatní by měly činit 400 miliónů eur. Konsolidovaný čistý zisk, upravený o dopady z ocenění transakce se společností Postbank, by se měl během roku 2011 i nadále zvyšovat společně s růstem podnikání. Střednědobé růstové cíle stanovené na konci roku 2010 byly rovněž potvrzeny: pokud se bude světová ekonomika nadále oživovat, celkový pozitivní trend ve výnosech by měl být patrný i v následujících letech. Výnosy divize MAIL by se měly stabilizovat kolem 1 miliardy EUR a EBIT v DHL by měl růst o průměrných 13 až 15 % ročně až do roku 2015.
„Jsme ve výjimečně dobré pozici, z níž můžete využívat výhodu pokračujícího zotavování globální ekonomiky ke generování ziskového růstu a dosažení našich krátkodobých a střednědobých cílů. Zvláště pak se v budoucnu vyplatí naše vynikající postavení na světových rostoucích trzích, které se stanou hlavním přispěvatelem k trvale udržitelnému růstu tržeb a výnosů ve všech divizích DHL,“ řekl Appel. „Vytvořili jsme rovněž ideální podmínky pro stabilizaci výsledků naší divize MAIL, a to díky dynamické balíkové přepravě a neustálému rozšiřování oblasti digitálního podnikání.“
Divize MAIL: Stále dynamická balíková přeprava
V prvních třech měsících roku 2011 zůstaly tržby divize MAIL ve výši 3,5 miliardy eur na stejné úrovni jako v loňském roce (2010: 3,5 miliardy EUR). I přes stabilizované objemy se tržby v tradičním poštovním sektoru propadají z důvodů slev, které Skupina poskytuje zákazníkům od července loňského roku, kdy se začala na tyto služby vztahovat DPH. Tento vývoj byl však nahrazen trvalým růstem balíkové přepravy. Díky růstu generovanému dynamicky se rozvíjejícími internetovými obchody vzrostly tržby v tomto segmentu o téměř 9 % na více než 700 miliónů EUR za první tři měsíce roku 2011. To znamená, že rychle rostoucí balíková přeprava již nyní generuje jednu pětinu celkových tržeb divize. EBIT divize MAIL činil v prvním čtvrtletí 373 miliónů eur, což je mírně pod částkou z loňského roku ve výši 389 miliónů eur. Snížení je převážně důsledkem dopadu DPH a výdajů souvisejících s rozšířením digitálního podnikání divize. Dopad těchto událostí na ziskovost divize by však mohl být omezený díky vysokým výnosům generovaným balíkovou přepravou a striktním řízením nákladů.
Divize EXPRESS: Mezinárodní expresní přeprava nadále roste
Divize EXPRESS v prvním čtvrtletí roku 2011 i nadále úspěšně rostla v tržbách i výnosech. Tržby v prvním čtvrtletí vystoupaly o 5,5 % na 2,8 miliardy EUR (2010: 2,6 miliardy EUR). Pozitivní vývoj je především výsledkem významně vyšších objemů mezinárodních zásilek. Tento trend více než kompenzuje prodej částí podniku zabývající se vnitrostátní expresní přepravou ve Velké Británii a Francii. Zvýšení tržeb rovněž pomohly vyšší tržby z palivových příplatků. Divize EXPRESS dosáhly zvlášť dobrých výsledků na americkém kontinentě a v regionu Asie a Tichomoří, kde generovaly dvouciferný růst. Provozní zisk divize během vykazovaného období prudce vzrostl: na 216 miliónů EUR, EBIT se během prvních tří měsíců roku 2011 téměř zdvojnásobil (2010: 110 miliónů EUR). Kromě růstu tržeb a objemů a striktního řízení nákladů je jedním z hlavních důvodů tohoto silného růstu úspěšné dokončení restrukturalizačních opatření, která ve stejném čtvrtletí v loňském roce představovala náklady ve výši 44 miliónů EUR.
Divize GLOBAL FORWARDING, FREIGHT: Vyšší EBIT podpořený stabilizací marží
V divizi GLOBAL FORWARDING, FREIGHT vzrostly tržby v prvním čtvrtletí roku 2011 na 3,6 miliardy eur. To představuje nárůst o 14,9 % oproti částce 3,1 miliard eur dosažené v loňském roce. Tento skok je odrazem dvouciferného růstu tržeb generovaných leteckou i námořní nákladní přepravou, ale tako evropskou pozemní přepravou. I přes rostoucí ceny paliva divize na začátku roku těžila z nižších přepravních cen a lepších nákupních podmínek. Výsledkem byla stabilizace marží. EBIT divize tudíž vystoupal o vysokých 30,2 % z částky 53 miliónů eur v prvním čtvrtletí roku 2010 na částku 69 miliónů eur v prvním čtvrtletí letošního roku. Provozní výsledek loňského roku zahrnoval restrukturalizační náklady v celkové výši 1 milión eur.
Divize SUPPLY CHAIN: Úspěšný rozvoj nového obchodního směru
Tržby generované divizí SUPPLY CHAIN během prvního čtvrtletí roku 2011 rovněž významně vzrostly. Částka 3,3 miliardy eur představuje 7,5procentní zvýšení oproti částce 3,0 miliardy eur dosažené v předchozím roce. K tomuto kladnému výsledku přispěly všechny divize, nicméně zvlášť dobrých výsledků dosáhly sektory „Retail“ (Maloobchod) a „Life Sciences & Healthcare“ (Biologické vědy a zdravotnictví), které produkují téměř polovinu tržeb divize. Nejvyšší nárůst tržeb co do regionů vyprodukovaly Asie a Tichomoří. Částka 320 miliónů, kterou přinesly nově uzavřené smlouvy s novými i stávajícími zákazníky, je o jednu třetinu vyšší než částka za stejné období loňského roku. Ziskové marže v nových smlouvách tentokrát ukazují na významné zlepšení oproti loňskému roku. Důsledkem nárůstu ziskovosti, který v prvním čtvrtletí vyplynul především z větší diverzifikace zákazníků, striktního řízení nákladů a vyšších objemů, je EBIT vyšší o 39,3 %, což představuje nárůst z částky 56 miliónů eur v prvních třech měsících roku 2010 na částku 78 miliónů eur v roce 2011. Částka z loňského roku zahrnuje restrukturalizační náklady ve výši 7 miliónů eur.