Smlouva, která byla podepsána loni v září, přinesla AŽD Praha zajímavou zkušenost s realizací dálničního systému v dosud neznámém prostředí. „Naši schopnost uskutečnit takto velký projekt v naprosto odlišných podmínkách prověřila už samotná procedura schvalování projektové dokumentace místními orgány státní správy. Nejpodstatnější však bylo přizpůsobit naše technologie náročným klimatickým podmínkám jihozápadní Asie,“ popisuje Ing. Vladimír Ketner, MBA, obchodní ředitel pro silniční telematiku. Dodávané technologie musí odolávat vyšším teplotám v letních měsících a také větrnému ovzduší, které vyvolává zvýšenou prašnost.
Telematický systém pracuje plně automaticky na základě aktuálních meteorologických a dopravních dat, které snímají vozidlové detektory v celém vybavovaném úseku dálnice. Všechna data poté zpracovávají takzvané Gantry servery, které jsou navrhnuty speciálně pro řízení dálničních informačních systémů.
Gantry server pomocí vložených algoritmů vyhodnotí aktuální situaci a zobrazí optimální symboly na proměnných dopravních značkách umístěných nad jednotlivými jízdními pruhy. Další informace budou řidičům poskytovat proměnné informační tabule umístěné na vybraných portálech. Gantry server dokáže pracovat samostatně, zároveň ale komunikuje s řídicím centrem, které ovládá celý systém automaticky. V případě mimořádných událostí může do činnosti řídicího systému manuálně zasahovat dispečer. K tomu využívá informace z vizuálního sledování provozu prostřednictvím instalovaného kamerového systému.