Komentář Leifa Östlinga, prezidenta a výkonného ředitele společnosti:
„Provozní zisk za první čtvrtletí roku 2011 dosáhl 3 339 milionu SEK. Větší objem prodeje vozidel i služeb a významně větší využití kapacit jsou hlavními zdroji lepších výsledků ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. Ve srovnání s čtvrtým čtvrtletím 2010 se projevil negativní dopad posilování švédské koruny (SEK), který byl výraznější. Objem objednávek v Evropě byl relativně silný na konci roku 2010, když mnoho dopravců uplatňovalo investiční prostředky. První čtvrtletí charakterizovala poněkud menší aktivita.
Brazilský trh je ve výhodě zásluhou vysoké ekonomické aktivity země, ale v prvním čtvrtletí byl negativně zasažen přechodným stadiem nového nastavení parametrů vládní podpory včetně úrokových sazeb – které nabyly platnosti v dubnu – z čehož vzešlo odkládání objednávek a dodávek. Spolu s růstem dodávek na mimoevropské trhy to vedlo k vyšší úrovni zásob v tomto čtvrtletí.
Ruský trh užitkových vozidel, který vykázal výrazné oživení ve čtvrtém čtvrtletí roku 2010, je nyní stabilizován na vysoké úrovni. Dobrá poptávka je na trzích Středního východu a jinde v Asii.
Zájem o autobusy a autokary je vysoký na trzích Latinské Ameriky a Asie, zatímco je slabý na mnoha evropských trzích.
Objednávky motorů se zvyšují, zejména v Evropě.
Poptávka po službách byla v prvním čtvrtletí na vysoké úrovni na všech trzích. Výkonnostní úroveň v prvním čtvrtletí roku 2011 byla ve srovnání s druhým pololetím 2010 překonána. Scania klade velký důraz na krátké a důvěryhodné dodací termíny, čímž snižuje nutnost objednávek.
Scania pokračuje v posilování struktury sortimentu výroby a v prvním čtvrtletí roku 2011 společnost odhalila vozidla s motory splňujícími limity normy Euro 6. Emisní standardy normy Euro 6 vstoupí v platnost v Evropské unii na konci roku 2013. V prvním čtvrtletí roku 2011 došlo také k některým poruchám na úrovni subdodávek. Tyto nesrovnalosti nejsou nijak vázány na tragedii v Japonsku, nicméně úplný dopad této série událostí bude moci být zhodnocen až později.
Tabulka přináší nejdůležitější ukazatele za první čtvrtletí, měna švédské koruny a euro.
1. čtvrtletí | rozdíl, % | |||||||
Nákladní vozidla a autobusy
kusů |
2011 | 2010 | ||||||
– objednávky | 19 457 | 16 151 | 20 | |||||
– dodávky | 19 065 | 11 947 | 60 | |||||
Čisté příjmy a výnosy | ||||||||
SEK mil. | EUR mil.* | |||||||
Čisté příjmy, Scania Group | 2315 | 20 692 | 16 503 | 25 | ||||
Provozní příjmy, Vozidla a Služby | 362 | 3232 | 2140 | 51 | ||||
Provozní příjmy, Finanční služby | 12 | 107 | -10 | – | ||||
Provozní příjmy | 374 | 3339 | 2130 | 57 | ||||
Příjmy před zdaněním | 390 | 3482 | 2007 | 73 | ||||
Čisté příjmy za období | 281 | 2514 | 1424 | 77 | ||||
Provozní záloha, % | 16,1 | 12,9 | ||||||
Kapitálový výnos, % | 36,4 | 10,4 | ||||||
Výnos kapitálu, Vozidla a Služby | 43,9 | 13,4 | ||||||
Výnos na akcii, SEK | 3,14 | 1,78 | ||||||
Hotovost, Vozidla s Služby | 126 | 1129 | 2366 | |||||
Počet akcií 800 milionů |
* Převedeno na EUR pro potřeby čtenáře podle kursu 1,00 EUR = 8,938 SEK
Není-li řečeno jinak, vztahují se všechna srovnání ke stejnému období předchozího roku.
Tato zpráva nebyla revidována auditory společnosti.