„Jednoznačně tento krok vítáme, neboť potvrzuje význam spolehlivé labské vodní cesty pro budoucnost. Jedná se o národní zájem České republiky. Čeští ani němečtí odpůrci vodní dopravy na Labi by tedy již neměli vzbuzovat dojem, že podpora trvalé splavnosti řeky není v popředí pozornosti představitelů naší země,“ uvádí Ing. Miroslav Šefara, ředitel ŘVC ČR. Vodní doprava je efektivním cenovým regulátorem trhu, jehož přínos je již nyní propočítán na přibližně 4 mld. korun ročně. Její další útlum by vedl ke zvýšení cen za přepravu zboží se všemi dopady na české hospodářství. V důsledku toho by došlo ke snížení konkurenceschopnosti ČR v mnoha oblastech hospodářství.
Krok premiéra Nečase souzní i s dubnovým usnesením Zahraničního výboru PSP, který vyzval k přímým jednáním s představiteli SRN. Rovněž na semináři o využití vnitrozemských vodních cest pořádaném Hospodářským výborem PSP zaznělo, že potřebu rozvoje dopravy na Labi si uvědomují poslanci napříč politickým spektrem. Jedním z přednášejících zde byl i Ing. Ladislav Novák, ředitel Svazu chemického průmyslu České republiky. „Svaz jednoznačně podporuje celoroční splavnost Labe z ČR až do Hamburku. Přínosnost této vodní cesty potvrzují i dosavadní závěry evropského projektu ChemLog, zabývajícího se logistikou a zvýšením spolehlivosti, efektivity a bezpečnosti při přepravě. Nyní je tedy čas přejít od slov k činům,“ říká Novák.
Zachování splavného Labe podporují zástupci nejen českého, ale i německého hospodářství. Na berlínské konferenci vnitrozemské plavby pro Labe přijala Unie obchodních komor Labe/Odra rezoluci adresovanou kompetentním činitelům na evropské, národní i regionální úrovni. V usnesení komora vyzývá k přehodnocení kritérií německé reformy vnitrozemských vodních cest, stejně jako k zajištění celoročně splavného Labe od českých hranic až do Hamburku. Rovněž vybízí k úpravám Labe na českém území. Rezoluce poukazuje také na možnost zmaření dosavadních investic do vodní dopravy na Labi, ale i na její ekonomickou a ekologickou přínosnost.
Ačkoli se v případě vodní dopravy jedná podle nezávislých odborných studií o způsob dopravy nejšetrnější k životnímu prostředí, je paradoxně napadána především českými a německými ekology. „Není to žádná novinka, jde o profesionální nátlakové organizace. Jedna z nejvlivnějších německých ekologických organizací BUND je dlouholetým aktivním členem lobbistického sdružení Allianz pro Schiene, které protěžuje železnici. Proto není divu, že aktivně brojí proti zachování splavného Labe,“ komentuje Šefara a dodává: „U nás s nimi v tomto snažení dlouhodobě na oficiální úrovni spolupracuje sdružení Arnika.“ Například ve Francii však projekt spojující Seinu a Rýn ochránci životního prostředí podporují.