Společnost Deutsche Post DHL, přední světový dodavatel poštovních a logistických služeb, během loňského účetního roku výrazně zvýšila tržby a zlepšila svou ziskovost. Dynamický růst ve všech divizích DHL více než vynahradil lehký propad tržeb divize MAIL, částečně způsobený regulatorní změnou v dani z přidané hodnoty, která začala platit v polovině roku 2010. Celkově vzrostly tržby Skupiny o 11,4 procent na 51,5 miliard EUR. Díky vyšším maržím společnosti DHL dosáhla Skupina významně vyššího provozního zisku. Udržitelný EBIT ve výši 2,2 miliard eur byl o 50 procent výše než loni a rovněž přesáhl horní hranici zvýšených plánů provozního zisku společnosti o více než 100 miliónů eur. Původně Skupina naplánovala růst udržitelného EBIT o 1,6 miliard EUR až 1,9 miliard EUR. Pozitivní dopad prodeje společnosti Postbank vygeneroval v roce 2010 společně se zvýšenou efektivitou čtyřnásobný čistý zisk společnosti ve výši 2,5 miliard EUR.
„Naše výborné výsledky v roce 2010 jasně ukazují, že jsme od začátku na dobré cestě ekonomického růstu a že naše Strategie 2015 nese další a další ovoce,“ řekl Frank Appel, Chief Executive Officer společnosti Deutsche Post DHL. „Loňský rok byl důležitým mezníkem na cestě k trvalé udržitelnému zvyšování ziskovosti společnosti.“
Plány
V tomto roce Skupina očekává obnovu globální ekonomiky, která bude i nadále podporovat růst tržeb a výnosů divizí společnosti DHL. Na základě těchto skutečností očekává Skupina Deutsche Post DHL EBIT od 2,2 miliardy eur do 2,4 miliardy eur. K takovému výsledku přispěje divize MAIL podle plánů 1,0 miliardou až 1,1 miliardou eur, výnosy DHL by se měly zvýšit v rozmezí od 1,6 miliardy do 1,7 miliardy eur. Výdaje centrály a ostatní výdaje jsou plánovány ve výši kolem 400 miliónů eur. Jelikož restrukturalizační opatření přijatá v posledních letech jsou téměř u konce, neočekávají se žádné významné jednorázové položky. Jak již bylo oznámeno, Skupina již nebude vykazovat udržitelný EBIT odděleně. Konsolidovaný čistý zisk, upravený o dopady z ocenění transakce se společností Postbank, by se měl během roku 2011 i nadále zvyšovat společně s růstem v hlavním oboru podnikání. Skupina rovněž potvrzuje, že kladný trend růstu výnosů bude pokračovat i v příštích letech – za předpokladu dalšího zotavování globální ekonomiky. Výnosy divize MAIL by se měly stabilizovat na hodnotě přibližně 1 miliardy eur i přes očekávaný pokračující pokles v objemech dopisů. Zároveň by se měl provozní zisk společnosti DHL každoročně zvyšovat o 13 až 15 procent průměrně až do roku 2015.
„Zaměřujeme se na růst tržeb i výnosů,“ řekl Appel. „Naše dva silné pilíře nám k tomu poskytují vynikající výchozí bod. Vybudovali jsme základy pro stabilizaci zisku divize MAIL a právě jsme začali využívat růstový potenciál DHL. Tuto spolehlivou základnu využijeme k dalšímu posílení naší přední pozice na trhu a významnému zvýšení ziskovosti.“
Účetní rok 2010
Během roku 2010 těžila Deutsche Post DHL z globální ekonomické aktivity, která zvedla tržby o 11,4 procent z 46,2 miliardy EUR v roce 2009 na 51,5 miliardy EUR. Kromě zvýšených přepravovaných objemů a vyšších cen za nákladní přepravu lze tento růst připsat také novým zákazníkům divizí DHL. Ke zlepšení přispěly i pozitivní vlivy měnových kurzů. Úspěšná opatření na zvýšení efektivity ve všech divizích Skupiny, která byla zavedena během posledních dvou let, vedly společně s růstem tržeb ke zvýšení EBIT o více než 700 miliónů EUR z přibližně 1,5 miliardy EUR v roce 2009 na 2,2 miliardy EUR v roce 2010. Provozním ziskem ve výši 1,45 miliardy EUR (2009: 378 miliónů EUR) přispěly divize DHL k celkovým výnosům poprvé více než divize MAIL, která v roce 2010 vygenerovala udržitelný EBIT ve výši 1,15 miliardy EUR (2009: 1,4 miliardy EUR). Vzhledem k tomu, že náklady na restrukturalizaci byly podle plánu
významně sníženy, zvýšený vykázaný EBIT je o to výraznější. V roce 2010 dosáhla divize 1,8 miliardy EUR, což je o 1,6 miliardy více než 231 miliónů EUR v předchozím roce. Kromě těchto lepších provozních výsledků přispěl ke značnému zvýšení konsolidovaného čistého zisku také pozitivní dopad prodeje společnosti Postbank. V roce 2009 činil celkový čistý zisk 644 miliónů EUR. V roce 2010 vzrostl na více než 2,5 miliardy EUR. To představuje navýšení výnosu na akcii z 0,53 EUR v roce 2009 na 2,10 EUR v roce 2010.
Dividenda
Na základě kladných výsledků za uplynulý rok a pozitivního výhledu budoucích výsledků Skupiny navrhne vedení a dozorčí řada na valné hromadě naplánované na 25.5.2011 dividendu ve výši 0,65 EUR na akcii. To představuje zvýšení o 0,05 EUR na akcii z 0,60 EUR na akcii, které Skupina vyplatila akcionářům v loňském roce. Vyjdeme-li z konsolidovaného čistého zisku upraveného o jednorázové položky, představuje tento návrh dividendy podíl dividend k čistému příjmu ve výši 59 procent. To je v rozmezí od 40 do 60 procent, tedy rozmezí, které Skupina stanovila ve své nové finanční strategii pro výplaty budoucích dividend.
Čtvrté čtvrtletí
Během čtvrtého čtvrtletí Skupina vygenerovala tržby o významných 12 procent více ve výši 13,9 miliardy EUR (2009: 12,4 miliardy EUR). Toto navýšení bylo způsobeno především významným růstem divizí DHL. V důsledku zotavení ekonomiky, které bylo markantní již ve čtvrtém čtvrtletí roku 2009, se rychlost růstu vrátila na běžnější úroveň ve srovnání s prvními devíti měsíci daného roku. Divize MAIL navíc rovněž přispěla ke zvyšujícím se tržbám svým dynamickým růstem v oblasti balíkové služby. Zároveň se snížil provozní zisk divize, a to i přes pokračující striktně uplatňované řízení nákladů, a to z důvodu nové daně z přidané hodnoty, investic do rozšíření digitální oblasti podnikání a jednorázové výplaty bonusů zaměstnancům. Významný zisk ve všech třech divizích DHL však dokázal toto snížení více než nahradit. Z toho důvodu v posledním čtvrtletí roku vzrostl EBIT Skupiny o 12,7 procent z 526 miliónů EUR v roce 2009 na 593 miliónů EUR v roce 2010. Kromě zavedení zlepšení v oblasti provozu přispělo k růstu konsolidovaného čistého zisku ve výši 487 miliónů EUR v posledním čtvrtletí roku 2010 výrazné snižování nákladů na restrukturalizaci, neopakování negativního dopadu insolvence společnosti Arcandor z loňského roku i pozitivní důsledky ocenění transakce se společností Postbank. To představuje výnos na akcii ve výši 0,40 EUR. Ve stejném čtvrtletí předchozího roku společnost čelila ztrátě ve výši 283 miliónů EUR, což je 0,24 EUR na akcii.
Kapitálové výdaje a cash flow
V loňském roce činily kapitálové výdaje Skupiny celkem 1,3 miliardy EUR, přibližně 100 miliónů EUR nad loňskými 1,2 miliardy EUR. Investice v divizi MAIL proběhly do oblasti nových technologií a produktů, od nejmodernějších třídicích zařízení a nové kamerové a skenovací technologie v pobočkách na podporu zavedení produktu E-Postbrief v polovině roku 2010 až po portál internetového obchodu „Mein Paket.de“. Základnu budoucího růstu divizí DHL rovněž posílily investice do letadel, skladů v překladištích a do dalších nemovitostí, závodů a vybavení.
V roce 2011 Skupina očekává růst kapitálových výdajů do výše 1,6 miliardy EUR, přičemž největší podíl z nich poplyne do rozšiřování a další modernizace globální sítě divize EXPRESS, jakož i do nemovitostí, závodů a vybavení divize MAIL. V důsledku výrazného nárůstu provozního zisku a významně nižších nákladů na restrukturalizaci vzrostl provozní cash flow Skupiny o 54,9 procent, neboli z 683 miliónů EUR v roce 2010 na 1,9 miliardy EUR (2009: 1,2 miliardy EUR). Volný cash flow ovlivnily také hotovostní příjmy z prodeje otevřených podílových fondů. Vzrostl celkem o 2,1 miliardy EUR na 1,9 miliardy EUR (2009: -213 miliónů EUR). Díky čisté likviditě ve výši 1,4 miliardy EUR zůstává rozvaha Skupiny ke konci roku 2010 stále přesvědčivým důkazem jejího stabilního postavení. Ve srovnání s rokem 2009 toto číslo pokleslo o 308 miliónů EUR i přes náklady na restrukturalizaci ve výši téměř 800 miliónů EUR. Ve srovnání s úrovní na konci třetího čtvrtletí vykázala Skupina nárůst likvidity o více než 450 miliónů EUR.
Divize MAIL
Tržby divize MAIL v roce 2010 lehce poklesly o 0,7 procenta na 13,8 miliardy EUR. Přestože divize na začátku roku v podstatě překonala značný propad v objemech způsobený hospodářskou krizí, obecný trend náhrady fyzických dopisů za elektronická média pokračoval i v roce 2010. Dopady nového rozhodnutí o dani z přidané hodnoty přijatého v červenci a slevy nabízené v reakci na změnu, jakož i ztráta Quelle také přispěly k celkovému propadu tržeb. Tyto následky však téměř v celé výši vynahradil dynamický vývoj balíkových služeb. Díky rychle rostoucím internetovým obchodům vyšplhaly tržby v této oblasti v roce 2010 o více než 6 procent. Ziskovost divize ovlivnily v roce 2010 vyšší platy a – zvláště ve druhém pololetí – dopad daně z přidané hodnoty a výdaje související s digitálním podnikáním divize. Následkem toho udržitelný EBIT ve výši 1,15 miliardy EUR klesl o 19,0 procent pod úroveň roku z loňského roku ve výši 1,4 miliardy EUR, ale zůstal v plánovaném rozsahu od 1,1 miliardy do 1,2 miliardy EUR.
Divize EXPRESS
I divize EXPRESS profitovala během roku 2010 ze zotavení globální ekonomiky. Díky lepší kvalitě služeb a intenzivní pozornosti věnované mezinárodním expresním službám vykázala nejsilnější růst jak v tržbách, tak ve výnosech. Zásilky přepravované přes hranice vygenerovaly dvojciferný nárůst tržeb a více než vynahradily propad v oblasti vnitrostátních produktů Day Definite, ke kterému vedl prodej části podniku zabývající se vnitrostátní expresní přepravou ve Velké Británii a Francii. Ve všech regionech s výjimkou Evropy rostly tržby dvojcifernou rychlostí. Po změně obchodní strategie společnosti v USA nabraly aktivity v této zemi zvlášť na dynamičnosti. Z toho vyplývá přirozený nárůst téměř o 25 procent. Celkové tržby divize činily 11,1 miliardy EUR v roce 2010, což je 12 procent nad 9,9 miliardy EUR v předchozím roce. Zvýšené tržby společně s dokončenou restrukturalizací v USA, UK a Francii, ale i zvýšená efektivita v pobočkách po celém světě vedly ke značnému zlepšení ziskovosti. Udržitelný EBIT se zvýšil z 235 miliónů EUR v roce 2009 na 785 miliónů EUR v roce 2010.
Divize GLOBAL FORWARDING, FREIGHT
Divizi GLOBAL FORWARDING, FREIGHT začal objem růst ve druhém pololetí roku 2009 a pokračoval i v roce 2010. Přepravované objemy rychle rostly jak v letecké, tak v námořní přepravě a společně s vyššími přepravními cenami vedly k vynikajícímu růstu dvojciferným tempem. Zpomalení růstu ke konci roku 2010 bylo především důsledkem stabilizace cen během roku. Celkové tržby divize činily v loňském účetním roce 14,3 miliardy EUR, což představuje skok o více než 3 miliardy EUR, neboli 27,6 procent, ve srovnání s 11,2 miliardy EUR v předchozím roce. Důsledkem silného růstu poptávky jsme se po většinu roku 2010 setkávali s nedostatkem kapacity. Následkem jsou významně vyšší ceny nákladní přepravy. Během roku se divizi podařilo zavést vyšší ceny, i když s určitým zpožděním. Toto zpoždění mělo negativní dopad na marži, a to až do třetího čtvrtletí. Díky silnému růstu tržeb a pokračující intenzivní pozornosti věnované řízení nákladů, vzrostla významným způsobem ziskovost: divize byla schopná během roku 2010 zvýšit provozní zisk o 41,8 procent na 390 miliónů EUR ve srovnání s udržitelným EBIT ve výši 275 miliónů EUR v roce 2009.
Divize SUPPLY CHAIN
Smluvní logistice se v roce 2010 rovněž dařilo dobře a došlo k výraznému zvýšení jak tržeb, tak výnosů. I přes ztrátu Quelle a systematické ukončování zakázek bez výrazných výsledků vzrostly tržby divize z 12,2 miliardy EUR v roce 2009 na 13,3 miliardy EUR v roce 2010. To představuje zvýšení o 9,2 procenta a odráží růst tržeb ve všech sektorech a regionech. Kromě pozitivních měnových vlivů přispěly k silnému růstu noví zákazníci a zvyšující se aktivita stávajících zákazníků. V roce 2010 byli uzavřeny další kontrakty se stávajícími a novými zákazníky v hodnotě 1,1 miliardy EUR. V samotném čtvrtém čtvrtletí byly uzavřeny kontrakty za přibližně 400 miliónů EUR. To je přesvědčivý důkaz o pokračujícím rostoucím trendu divize. Důsledkem zvýšení tržeb i úspěšných opatření na zlepšení efektivity částečně realizovaných již v předchozím roce prudce stoupl provozní zisk. Udržitelný EBIT ve výši 274 miliónů EUR v roce 2010 byl o více než 400 miliónů EUR vyšší než v předchozím roce. V roce 2009 divize vykázala provozní ztrátu ve výši 132 miliónů EUR – rovněž v důsledku významných výdajů spojených s insolvencí společnosti Arcandor.