Největší výrobce počítačů a periferií v České republice, společnost FOXCONN CZ, je zároveň třetí největší firmou v ČR dle výše obratu a druhý největší exportér. Hlavním výrobním programem je kompletace hotových počítačů, výroba serverů a dalších komponent, jako např. LCD monitorů. Regionální výrobní centrála globální skupiny Foxconn v ČR provozuje výrobní závody v Pardubicích a Kutné Hoře. Kutnohorský projekt od svého založení v roce 2008 prodělal bouřlivý vývoj: již po roce bylo z důvodu nárůstu objemu zakázek rozhodnuto stávající výrobní prostory rozšířit o dvě nové haly. Jižní hala o výměře 17 000 m2 a výšce 11,5 m, dokončena v letošním roce, je stavebně rozdělena na skladovou a skladově výrobní část. Ve skladovém objektu jsou na ploše 8700 m2 logisticky obsluhovány dvě divize, GLS (general logistics services) a retenční centrum. Celková kapacita objektu je 8700 industriálních palet (1200×1000 mm). Regálový systém v GLS tvoří asi 40 % z této kapacity, je určený pro skladování materiálu přijímaného od dodavatelů z Číny a Tajwanu. Přibližně stejnou kapacitu má retention center, kam se skladují díly po rozmontování hotových modulů, zbytek skladovacích prostor zaujímá plocha pro pozemní operace.
Na východní straně objektu se přes doky přiváží surový materiál nebo díly na rozebrání. Palety z trucků manipulují nízkozdvižné vozíky, operátoři v hale provádějí kontrolu množství a kvality a napřijímají materiál do informačního systému. Poté se palety zakládají do regálu. Opačný proces vychystání začíná v oddělení produkce, které generuje zakázky. Prostřednictvím ERP systému jsou vystaveny výdejky pro řidiče systémových vozíků. Celé palety pracovníci manipulují na plochu, odkud ji další manipulanti převážejí na expedici. Zakázky pro výrobu se konstruují pickováním jednotek po kusech (krabicích) na paletu. Zvláštní případ tvoří tzv. ESDS materiál – tedy komponenty citlivé na elektrostatický náboj. Jejich manipulace probíhá volně na ploše se speciální antistatickou úpravou EPA (ESD protected area), kde se vychystávají potřebné věci. Celkově má sklad denně odbavit 250 kamionů.
Průkopnická aplikace skladové navigace má zajištěnou návratnost
Manažeři skladu hledali vhodné skladovací řešení, které by zajistilo maximální efektivitu využití skladové plochy při optimální rychlosti vychystávaní. Rozhodli se pro nabídku společnosti Jungheinrich (ČR), která navrhla komplexní řešení poloautomatického skladu. Jeho páteří je sofistikovaný systém skladové navigace, aplikovaný na systémových vozících s třístranným zakládáním. Dodavatel manipulačních vozíků současně zajistil dodávku regálových systémů.
Podle Miroslava Gottfrieda, vedoucího logistického oddělení společnosti FOXCONN CZ, byla stěžejním kritériem při výběru vhodného skladovacího konceptu rychlost a efektivita vychystávání, které by bylo schopné bezpečně uspokojovat požadavky výroby.
„Na začátku jsme zvažovali možné technologie pro tuto halu. Volili jsme co nejefektivnější řešení z hlediska prostoru, které by bylo schopné pojmout co nejvíce palet. Ale současně muselo být rychle obsluhovatelné stroji. Man-up má v dané konfiguraci strojů schopnost vychystat zhruba 25 palet za hodinu. Retrak by vychystal asi 35 palet, ale přišli bychom přibližně o třetinu kapacity regálového systému,“ popisuje Miroslav Gottfried výsledky interní analýzy z počátků projektu. Kalkulace, v níž se porovnávaly náklady na systém, rychlost vychystávání a kapacita regálů, rozhodla ve prospěch man-upů. Poté byl vypsán tendr na dodavatele manipulační techniky. „Limitními faktory tendru byla cena a efektivita strojů,“ pokračuje Miroslav Gottfried. Díky možnostem skladové navigace jsme zvolili Jungheinrich. Porovnávali jsme si návratnost investice do klasické techniky a strojů se skladovou navigací, jestli se nám investice vrátí. Výsledek výpočtu byl kladný, návratnost investice spočívá v úspoře elektrické energie, v rychlosti pickování a malé chybovosti.“
Za vítězstvím v tendru rovněž stály dlouhodobé dobré zkušenosti klienta s dodavatelem a fakt, že dnes v ČR využívá 70 kusů manipulační techniky od stejného dodavatele.
Paralelní zdvih a RFID umožňují pohyb po ideální trajektorii při maximální rychlosti
Manipulaci a vychystávaní zajišťují tři elektrické vozíky EKX515k? u nichž je současně s manipulovaným zbožím zdvihána a spouštěna obsluha vozíku v kabině. Flotilu doplňuje
devět elektrických nízkozdvižných vozíků ERE 120 s plošinou pro převoz palet a pět čelních vozíků EFG 113 pro vykládku kamionů.
Společnost Jungheinrich (ČR) dále zajistila dodávku regálových systémů. Regály jsou osazeny sprinklery. Protože kvalita palet bývá proměnlivá, regály jsou opatřeny dřevěnými rošty, které zamezují případné propadnutí zboží. Dodavatel dále zajistil přípravu nabijecích míst pro zajištění nepřetržitého provozu skladu. Současně provedl instalaci indukčního vedení o celkové délce 1.400 běžných metrů, které bezpečně vede vozíky ve všech uličkách v regálovém systému, širokých 177 cm. Kromě indukčního vedení jsou vozíky naváděny pomocí RFID čipů, které jsou nainstalovány v řadě. Vzdálenost mezi čipy měří ca. 10 m. Dodavatel použil čipy nové generace s jednoduchou instalací, které vyžaduje vyvrtání menšího otvoru s menší hloubkou, než běžné typy.
Funkce paralelního zdvihu společně s identifikací polohy vozíku RFID čipy kabině vozíku s obsluhou umožňují pohyb po ideální trajektorii při maximální rychlosti. Systém skladové navigace využívá virtuální mapy skladu. S WMS je propojen prostřednictvím terminálu nebo scanneru přes RS232 rozhraní. Elektronická výdejka obsahuje informace o pozicích vychystávaných položek. Úkolem obsluhy je pouze najet na indukční vedení a naskenovat pozici palety, v tomto momentě řízení vozíku přebírá systém skladové navigace, který v režimu paralelního pojezdu a zdvihu kabinu navede až k požadované lokaci. Pozici, kam má vozík dojet, může obsluha navolit také manuálně na dotykovém displeji zadáním uličky, sloupce a patra v regálovém systému.
Systém laserové ochrany osob jako prevence nehod
Protože vozíky manipulují s křehkým zbožím, byly doplněny o nadstandardní funkci optimalizované rychlosti zdvihu a výsunu. „Pojezd a zdvih, resp.spouštění je tak intenzivní, jak silně obsluha tlačí na spínač,“ vysvětluje Zdeněk Pospíšil, odborný poradce společnosti Jungheinrich (ČR). Díky tomu je pohyb a brzdění plynulejší. Mimo standardní výbavu mají vozíky dále speciální funkci kontroly hmotnostního limitu břemene. Pokud by mělo být manipulované břemeno těžší, než je vlastní nosnost vozíku (1.500 kg), vydá akustický signál,“ popisuje funkci Zdeněk Pospíšil. „Vozík si také zboží přizdvihne a kontrolně si břemeno zváží. „Aktuální hmotnosti zboží pak upraví vákonové parametry vozíku na bezpečnou mez,“ doplňuje produktový manažer Jungheinrich (ČR) Daniel Göllner.
Kvůli přísné bezpečnostní politice skupiny Foxconn, jejíž strategie vychází z prevence nehod, se hledalo řešení, které by bylo schopné eliminovat riziko kolize vozíku. „Práce obsluhy je náročná, v létě může být u stropu až 40-50 °C, v takových podmínkách může být snížená pozornost obsluhy při couvání a hrozit srážka vozíku s člověkem,“ upozorňuje Miroslav Gottlieb. Proto byly vozíky osazeny systémem laserové ochrany osob. Vozík má pod sebou laserové snímače, během pojezdu do uličky vysílá laserové indukční pole, a pokud detekuje překážku, podle vzdálenosti bud zpomalí, či se zastaví.
Pro zvýšený komfort obsluhy (vozík řídí také ženy) výrobce kabinu opatřil ventilačními systémy, které výrazně zlepšují pracovní podmínky při zmíněných teplotních extrémech.
Příprava výdejek s optimálními trasami povede k dalšímu zrychlení
Užité bezpečnostní prvky výrazně snižují riziko nehody, které je ve srovnání s konvečními koncepty manipulační techniky a skladování již nižší. Většinu pracovního času se vozíky autonomně pohybují po indukčním vedení. Najetím na ně se rychlost vozíku automaticky zdvojnásobí, stroj neuhýbá do strany, je veden po indukci přímo. Řidič pouze sleduje, zda před ním není překážka, zda např. nepřečnívá paleta z regálu, vizuální kontrolu pojišťuje laserový snímač. Obsluha se může plně věnovat správnému zakládání, vychystávání a konstrukci zakázek.
Provoz nového skladu má za sebou teprve krátký život. Management logistiky počítá s dalším zefektivněním. „Podle našich odhadů bude výkon skladu ještě lepší, než ukazovaly studie dodavatele. Přesnější propojení ERP a WMS, delší praxe obsluhy a hlavně správné úkolování, tzn. příprava výdejek s ideálními trasami po celém skladu, by měly proces vychystávaní ještě zrychlit,“ dívá se do budoucnosti Miroslav Gottfried.
*fakta
1.500 kg
činí nosnost systémového vozíku s třístranným zakládáním. Vozík automaticky náklad váží a přizpůsobí parametry jízdy hmotnosti, při překročení hmotnostního limitu vydá signál.
250
kamionů denně přijímá sklad haly č.2 kutnohorského závodu společnosti FOXCONN CZ.