Ručně vedené vozíky mohou být použity v podstatě v jakémkoliv skladu s rovnou podlahou. První variantou jsou stroje s pevným šasi, jehož světlá výška je v řádu desítek milimetrů. Takové stroje jsou určeny především pro zakládání do regálů, nemohou jezdit přes rampy. Druhý typ je uzpůsoben nejen pro přejezd přes rampy, ale třeba i pro vykládání z kamionů. Pro pohyb po skladu je ovšem rozhodující i stavební výška stroje, který v některých provozech musí přejíždět mezi jejich jednotlivými úseky vraty nebo dveřmi.
Uživatel má možnost volit výšku zdvihu zpravidla v rozmezí od 1,5 až do 6,0 m v 20cm krocích. Je možné tedy dostat jednorámový zdvižný rám, kde výška zdvihu vidlic bezmála odpovídá stavební výšce rámu a většinou se pohybuje do dvou metrů. Další typ stožáru představuje tzv. duplex, kde jsou do sebe zasunuty dva rámy a spolu vytvářejí vyšší zdvih než jejich stavební výška. Pro aplikace vyžadující, aby se při zdvihu neměnila stavební výška (např. v kamionu), lze zdvižný rám vybavit tzv. volným zdvihem. Stavební výška stroje se v tomto případě nemění až do doby, kdy zdvižné vidlice dosáhnou její úrovně. Duplex se vyrábí zpravidla kvůli nepříznivé stavební výšce se zdvihem maximálně do čtyř metrů. Posledním typem je triplex, jenž tvoří tři rámy. S tímto typem zdvižného rámu se dosahuje nejvyšších výšek zdvihu (až 6 m). Proti duplexu má však při stejné výšce zdvihu výrazně nižší stavební výšku, a proto je hojně užíván ve snížených prostorech.
Ručně vedené vozíky mohou být vybaveny tříkolovým nebo čtyřkolovým podvozkem, většinou jde o volbu výrobce. Pokud je u tříkolových podvozků hnací kolečko umístěno uprostřed stroje, není třeba vozík vyvažovat. Někteří výrobci ovšem umísťují řízení na stranu, a v takovém případě je nutné přidat na podvozek balanční kolečko.
Ovládací prvky ručně vedeného vozíku jsou umístěny na konci oje, ať už jde o řízení pojezdu, zdvihu nebo o bezpečnostní prvky, jako je například signální houkačka. Některé typy jsou vybaveny bezpečnostním spínačem pro situace, kdy by vozík mohl pracovníka ohrozit při couvání. Jakmile se ho spínač dotkne, vozík sám poodjede na opačnou stranu. Pro aktivaci stroje je nutné oj v určitém úhlu sklopit. Pokud manipulace probíhá v omezeném prostoru, kde nelze oj posunout do potřebné polohy, je možné tlačítkem tuto funkci vyřadit. Hydraulická brzda automaticky dobrzďuje, jakmile obsluha spínačem sníží příkon hnacího motoru. Vozíky se dodávají i v provedení se sklápěcí stupačkou pro provozy, kde se břemena přemísťují na delší vzdálenosti. Stupačka může být doplněna postranními ochrannými rameny zajišťujícími bezpečnost obsluhy. Mívají ale i další funkci – jsou-li odklopena, vozík jede rychleji, po zaklopení se jízda zpomalí. Jako nadstandardní výbavu mají některé vozíky možnost používat přihlašovací kódy.
Pohon ručně vedených vozíků je výhradně elektrický, a to jak u hnacího motoru, tak u motoru hydrauliky zajišťujícího zdvih. Napájecí baterie mají zpravidla napětí 24 V a s ohledem na způsob využití stroje mohou mít různou kapacitu. Bateriový prostor bývá většinou připraven pojmout baterii o kapacitě až 375 Ah. To dostačuje pro provoz přibližně jedné směny.
Vozík může mít integrovaný nabíječ, který při nabíjení baterie stačí pouze připojit do elektrické sítě, nebo se používá externí nabíječ. Typ nabíjecího zařízení se volí podle potřeb provozu, rozdíly jsou v době nabíjení s tím, že čím rychlejší nabíjení, tím je samozřejmě vyšší cena nabíječe. Další možností je i výměna baterií, a to jak horem, pomocí dalšího vysokozdvižného vozíku či jeřábu, tak bokem po válečcích.
Výhodou elektrických vozíků je obecně jejich diagnostika a u ručně vedených vozíků tomu není jinak. Lze sledovat jak odpracované motohodiny (1 motohodina = 1 motorem odpracovaná hodina stroje), tak také počet hodin zapnutí stroje a sledovat tak efektivitu a nasazení vozíku. Diagnostika zároveň slouží jako pomocník pro rychlou opravu stroje. V případě, že se objeví závada, diagnostika pomocí kódového hlášení identifikuje místo, kde se problém nachází.
Běžná údržba spočívá v tom, že se stroj otevře, očistí od prachu a dotáhnou se spoje – kontakty se totiž uvolňují vibracemi při provozu vozíku. Jako interval pro servisní prohlídky se doporučuje 500 motohodin. Hydraulický a převodový olej se vyměňuje obvykle po 2000 motohodinách. U dlouhodobých pronájmů bývá servis hrazen měsíčním paušálem, někteří zákazníci ovšem požadují z full servisu vyjmout například kolečka.
Dosti často se vozíky po nějaké době užívání repasují, úroveň repase ovšem bývá různá. Pokud se vymění všechny opotřebované části stroje, jako jsou ložiska, hydraulické hadice apod., může se cena takto opraveného vozíku blížit ceně nového.
Při volbě typu ručně vedeného vysokozdvižného vozíku by měl zákazník dodavateli přesně definovat činnosti, pro které hodlá stroj používat. Základními parametry pro výběr vozíku jsou nosnost, výška zdvihu, poloměr otáčení nebo šířka uličky, kapacita baterie a rychlost jejího nabíjení. Pokud vozík bude muset projíždět vraty mezi halami, hraje roli i jeho stavební výška. Existují ovšem i speciální aplikace, jako jsou mrazírenské provozy. Tam musí vozík mít speciální hydraulický i převodový olej, elektroniku ošetřenou pro nízké teploty apod.