Jednou z těchto prvních vlaštovek je ArcelorMittal Ostrava, který je největší hutní společností v České republice a patří do největší světové ocelářské skupiny ArcelorMittal. Výrobní činnost společnosti je zaměřená především na výrobu a zpracování surového železa a oceli a na hutní výrobu. (V roce 2006 společnost vyrobila 3,06 mil. tun oceli a exportovala 59 % svojí produkce do téměř 90 zemí celého světa.) Převážná část produkce je dopravovaná pomocí železniční dopravy. Protože jde o hutní výrobky, které mají vysokou hmotnost, je potřeba je vážit přímo na železničních vagonech.
Hutníci původně požadovali standardní váhy s obsluhou
Na vážení železničních vagonů naložených hutnickým materiálem společnost ArcelorMittal původně využívala standardní kolejové vážní systémy vyžadující dodatečnou obsluhu. Kvůli zjednodušení procesů se ale ocelárny rozhodly zavést plně automatizovaný digitální vážní systém nezávislý na lidském faktoru. Jeho úlohou měla být automatizace procesu vážení vagonů a přenos dat do informačního systému bez nutnosti další obsluhy, manuálního zapisování, vkládání informací a vytváření další dokumentace. S tím samozřejmě souvisela i úspora nákladů na obslužný personál.
Za dodavatele vážního systému si ocelářský podnik ArcelorMittal Ostrava vybral společnost Tamtron, která se zaměřuje na výrobu a dodávky digitálních vah a vážních systémů pro průmyslové vážení, dále dynamických a palubních vážních zařízení a s tím souvisejících informačních systémů pro sběr a přenos dat, lokalizačních, navigačních a RFID systémů. Firma je součástí skupiny Tamtron Group.
Protože Tamtron je především odborník na oblast vážení, při vývoji komplexního automatického vážního systému zahrnujícího také automatickou identifikaci jednotlivých vagonů se firma spojila se společností BARCO, která poskytuje právě řešení v oblasti využívání RFID, bezdrátových technologií a také čárových kódů v podnikových procesech.
Bezobslužný systém potřeboval jednoznačně identifikovat právě vážený vagon
Společnost Tamtron vyvinula dynamický kolejový vážní systém TRAPPER, který je stanoveným měřidlem sloužícím pro zjišťování hmotnosti pro obchodní účely a spolu se sofistikovaným řídicím systémem poskytuje požadovanou přesnost vážení.
„Vážení na váze TRAPPER probíhá automaticky, bez jakéhokoliv zásahu obsluhy. Při přejezdu vlakové soupravy přes vážní těleso váha automaticky rozpoznává jednotlivé typy vagonů a provádí jejich vážení. Informace o hmotnosti vagonu, jeho typu, pořadovém čísle v soupravě a jeho okamžité rychlosti při vážení jsou ukládány v řídicím systému váhy k dalšímu zpracování,“ vysvětluje Jiří Toula, marketing manager společnosti Tamtron. Prakticky jediným, avšak velmi důležitým údajem, který bylo třeba k těmto získaným informacím doplnit, bylo jedinečné identifikační číslo váženého vagonu. Právě proto firma Tamtron hledala vhodnou technologii, která by dokázala automaticky identifikovat jednotlivé vagony a přenést tento údaj do vážního systému.
Jako dodavatel technologie splňující parametry pro automatický vážní systém byla vybrána společnost BARCO specializující se na RFID technologie pracující v pásmu UHF. Výsledným produktem této spolupráce je plně automatizovaný vážní systém TRAPPER DRS ID instalovaný na podnikové vlečce společnosti ArcelorMittal Ostrava v prosinci loňského roku.
Komplexní informace o vagonu a hmotnosti nákladu je k dispozici okamžitě
Systém tedy sestává z dynamické kolejové váhy TRAPPER DRS a průmyslového radiofrekvenčního identifikačního systému ALIEN ALR-8800, který pracuje na frekvenci v pásmu UHF, konkrétně 869 MHz.
Jde o dvoumostový vážní systém sloužící pro vážení šesti- až osminápravových vagonů o celkové hmotnosti do 200 tun. Jednotlivé vagony jsou vybaveny zapouzdřenými UHF RFID tagy Intermec EPC Global Gen 2 s pamětí 12 bytů. Čtecí antény spolu s řídicí jednotkou ALIEN ALR-8800 jsou umístěny v prostoru váhy ve venkovním rozvaděči vyhodnocovací jednotky váhy. Po přejezdu vlakové soupravy přes vážní zařízení se k váženým vagonům automaticky přiřazuje jejich číslo získané pomocí RFID systému. „Okamžitě po přejezdu vlakové soupravy přes váhu je k dispozici komplexní informace o vážené soupravě a jednotlivých vagonech, která je automaticky přenášena pomocí optické podnikové informační sítě na firemní váhový server. Odtud je pak dále distribuována ke koncovým uživatelům,“ říká Jiří Toula.
Celkem má firma k dispozici 46 vagonů, na nichž jsou připevněny dva RFID tagy, takže se vagony mohou otáčet. RFID tagy jsou na vagonech umístěny trvale a obsahují pouze údaj o čísle vagonu v soupravě. Soupravu tvoří čtyři vagony, které přes čtecí místo přejíždějí rychlostí 5 až 10 km/h.
Ocelový náklad se ve výrobě nakládá na železniční vozy a po obchodním zvážení se přepravuje k dalšímu zpracování. To znamená, že vagony označené RFID tagy se pohybují pouze v areálu hutnického závodu.
Šíření signálu ztěžuje prostředí plné železa a železného prachu
Areál ocelářského podniku představuje velmi náročné prostředí pro RFID tagy, protože všude je mnoho železa a železného prachu, což čtecím zařízením ztěžuje přijímání signálu. „Navzdory tomu máme zatím 100% úspěšnost čtení jedinečného identifikačního čísla,“ přibližuje Peter Valent, CEO společnosti Barco Slovakia. Pokud by se však zařízení nepodařilo načíst informaci z RFID tagu, software automaticky doplní číslo vagonu na základě jeho polohy v soupravě.
Hutnická společnost ArcelorMittal Ostrava získala tímto řešením konfigurovaného vážního systému kvalitní a efektivní zdroj požadovaných výrobních, kvalitativních a obchodních informací. „Hlavním kvalitativním přínosem systému je díky použitým technologiím vyřazení jakéhokoliv lidského faktoru z procesu vážení, tedy i úspora lidských zdrojů oproti standardnímu řešení vážních systémů,“ konstatuje Jiří Toula.
Spolu s minimální stavební náročností, krátkou dobou instalace a vysokou spolehlivostí poskytuje vážní systém TRAPPER DRS ocelářské firmě velmi dobrý poměr mezi užitnou hodnotou oproti pořizovací ceně a provozním nákladům.
Fakta
92
RFID tagů použil dodavatel na 46 vagonů hutnického podniku. Jsou připevněné z obou stran, aby se vagony mohly otáčet.
5–10 km/h
představuje rychlost přejezdu soupravy přes vážní zařízení. To okamžitě přenáší komplexní informaci do informačního systému.