V roce 2005 se uskutečnila dodávka prvního vozíku značky Hyster od společnosti Phoenix-Zeppelin. Šlo o vozík s čelistmi na role papíru pro sklad rolí a návoz k tiskařským strojům. Poté se firma Svoboda Press rozhodla ve spolupráci se zástupcem značky Hyster realizovat logistickou studii, která by přesně definovala nároky na počty a parametry manipulační techniky. „Stanovili jsme jakýsi ideální počet vozíků určitého typu vzhledem k transportovaným objemům a nakonec jsme parametry zúžili na motohodiny. V té době byl strojový park poněkud roztříštěný, měli jsme vozíky od různých výrobců. Složení strojového parku bylo poplatné době nákupu a záběru výrobců,“ říká Martin Koreš, výrobní ředitel společnosti Svoboda Press. Zadání, které bylo výsledkem logistické studie, nakonec sloužilo jako podklad pro výběrové řízení, kterého se zúčastnilo několik zájemců.
Investor dal přednost koupi před operativním leasingem
Firma předložila potenciálním dodavatelům dvě varianty zadání – jednak formu operativního leasingu doprovázeného full servisem, jednak cestu vlastní investice, tedy koupě techniky. Nakonec přišla ke slovu druhá možnost. Účastníci tendru měli jako podklad k dispozici především soupis potřebných nosností a požadované provozní doby baterií, rychlost nabíjecích cyklů, pevnostní a provozní odolnost jednotlivých exponovaných částí vozíků a nebyly opomenuty ani vlastnosti pojížděných povrchů a klimatické vlivy. Společnost Phoenix-Zeppelin tehdy uspěla v obou variantách nabídky a tiskárna potom v letech 2006 a 2007 postupně, ale dosti masivně obměňovala transportní park. K náhradě byly určeny dvě třetiny dosavadní flotily. Společnost definovala akutnost jednotlivých výměn a jako první byly nahrazeny vozíky v „úzkých hrdlech“ provozu. První v pořadí byla expedice a potom se postupovalo od těch nejproblematičtějších míst k méně akutním, kde původní vozík třeba vyhovoval, ale vzhledem k jeho stáří bylo možné očekávat rychle rostoucí nároky na údržbu. „Nejzajímavějším výsledkem logistické studie bylo zjištění, že některá pracoviště jsou vytížena natolik, že životnost vozíků zde byla stanovena pouze na tři nebo čtyři roky. To pro nás představovalo návod k budoucím obměnám s ohledem na výši nákladů na opravy, které rostou s časem a mnohdy mohou představovat až polovinu pořizovací ceny,“ uvádí Martin Koreš. Při zpracovávání logistické studie její autoři operovali se zhruba dvouletým výhledem do budoucnosti i přesto, že investiční celky v tiskárenské branži se obměňují méně často, než jaká je doba životnosti manipulační techniky. Nárůst interních přepravních kapacit jde ruku v ruce s růstem výrobní kapacity, každá nová investice do tiskového stroje představuje nutnost zabývat se logistikou toku materiálů a hotových produktů.
Logistické toky v tiskárně jsou rychlé a nepřetržité
Je třeba poznamenat, že Svoboda Press nevyrábí „zboží na sklad“. Výroba tiskovin je služba, vše se po tisku a finalizaci obratem expeduje. Jedinou komoditou, která má delší obrat, je papír. Časový interval mezi dopravením papíru k tiskařským strojům a expedicí lze stanovit na 12 až 24 hodin u produktů finalizovaných přímo v ofsetovém kotoučovém stroji. Výroba probíhá v nepřetržitém režimu, tedy sedm dní v týdnu po dvou dvanáctihodinových směnách. „Tok materiálu a hotových produktů má samozřejmě své kulminace v určitou denní dobu a v určité dny v týdnu. Víkend je méně frekventovaný, protože je omezen provoz kamionů na silnicích. Největší nápor na interní přepravní kapacity, stejně jako ve většině firem, zaznamenáváme v pondělí,“ popisuje provozní režim tiskárny Martin Koreš. V expedici, kde je čtyřiadvacetihodinový provoz nevyhnutelný, se počítá s přebytkem přepravní kapacity – čtyři vozíky pracují a dva se nabíjejí. V některých případech vyšlo najevo, že bude například vhodné vyměnit dva vozíky se čtyřhodinovou kapacitou baterií za jeden vozík s kapacitou osmihodinovou.
Flotila efektivně zajišťuje potřeby veškerých provozů
Dodávka vozíků značky Hyster od společnosti Phoenix Zeppelin obsahovala celkem pět čelních elektrických čtyřkolových vozíků do provozu skladu papírových rolí a návozu k tiskařským strojům. Některé z nich jsou vybaveny přídavnými čelistmi pro transport papírových rolí, další jsou uzpůsobeny i pro běžnou manipulaci s paletami a jeden je vybaven otočnou nosnou deskou pro vyklápění kontejnerů s recyklovatelným odpadem tiskárny. V provozu finalizace tisku a přípravy před expedicí jsou dále čtyři elektrické ručně vedené vysokozdvižné vozíky, které pomáhají také při ukládání tiskových materiálů na palety a při balení materiálů před expedicí – obsluha potřebuje mít stoh tiskovin v určité výšce.
Pro transport finálních výrobků tiskárny je vyhrazeno šest nízkozdvižných vozíků s plošinou pro spolujízdu. Ty jsou určeny nejenom pro finalizaci tisku a přípravu expedice, ale také pro expedici samotnou až po naskladnění paletovaného materiálu do kamionů. Tyto stroje pracují s nejvyšším nasazením a při jejich výběru byla rozhodujícím kritériem délka pracovního cyklu, tedy kapacita baterie v poměru k odběru energie při manipulaci. „Tyto vozíky jsou vybaveny bateriemi o kapacitě 500 Ah, což je maximum, které dnes lze do tohoto typu vozíků použít,“ uvádí Michal Kopejtko, oblastní vedoucí prodeje společnosti Phoenix-Zeppelin. Tiskárna také používá jeden čelní vysokozdvižný vozík s dieselovým spalovacím motorem se speciální převodovkou s řízeným prokluzem kol, která zajišťuje provoz stroje i v zimním období a na kluzkém povrchu. Stroj je určen pro údržbu areálu, výpomoc při expedici a v neposlední řadě také pro úklid sněhu v zimním období. Jeho odnímatelnou výbavou je proto i radlice na sníh.
Nízkozdvižné vozíky se nabíjejí integrovaným nabíječem, u všech ostatních je nabíjení externí, protože neexistuje integrovaný nabíječ s dostatečně rychlým nabíjecím cyklem. Pro vozíky s velkou kapacitou baterií je v tiskárně samostatná nabíjárna, pro ostatní, kde nabíjení není v kolizi s bezpečnostními předpisy, jsou nabíjecí prostory přímo v příslušných provozech.
Fakta
až 3,5 tuny
činí hmotnost, které dosahují role papíru transportované kamiony do tiskárny a posléze převážené manipulační technikou ke strojům.
500 Ah
je kapacita baterií, jimiž jsou vybaveny nízkozdvižné vozíky určené pro finalizaci tisku, přípravu expedice a expedici samotnou.