Jednu z největších firem obchodujících s autodíly určenými pro trh náhradní spotřeby ve střední a východní Evropě představuje ELIT Group. V loňském roce dosáhla obratu přes 97 mil. eur a podniká kromě České republiky také na Slovensku, v Polsku, Rumunsku, Maďarsku a na Ukrajině. Všechny tyto země obhospodařuje centrální sklad v Praze. Na sedmdesát poboček a dalším 45 smluvním distributorům jsou rozváženy náhradní díly na osobní i nákladní vozidla – od nejmenšího šroubku po objemné karosářské díly.
Papírový způsob řízení skladu generoval chyby a prodlužoval operace
Centrální sklad v Praze-Stodůlkách má plochu 12 000 m2. V patrovém systému je uloženo 80 000 položek, což je zhruba na dva miliony dílů. V současné době je denně vyskladněno průměrně 26 000 kusů z 11 000 položek.
Veškeré skladové operace byly do konce loňského roku prováděny na základě papírových dokumentů. Například zaskladňování probíhalo tak, že skladníci dostali příkaz k zaskladnění v tištěné podobě a pak do něho vepisovali skutečně zaskladněné množství do stanovených lokací, což se pak ručně přepisovalo do systému. Patrik Strnadel, manažer logistiky ELIT CZ, k tomu říká: „Původní způsob provádění skladových operací pomocí tištěných dokumentů způsoboval řadu problémů. Šlo například o záměny sortimentu, neoptimální uskladňování zboží a také neaktuální informace o stavu skladu.“
Dodavatel se musel umět napojit na MS Navision 3.7
S narůstajícím počtem položek i objemem zboží, a tedy i s rostoucími problémy, firma přistoupila k zásadnímu rozhodnutí – zavést řízení skladu pomocí mobilních terminálů a čárových kódů. Základním mottem bylo získat on-line řešení, které přiblíží reálný stav skladu. Vypsaného tendru se zúčastnila desítka firem. Pro většinu z nich byl diskvalifikujícím faktorem požadavek na zachování stávajícího ERP systému Microsoft Navision 3.7, jenž ELIT používá i pro řízení centrálního skladu. Firma ho má přizpůsobený na své potřeby, a proto s ním nově zaváděný systém mobilních on-line terminálů musel spolupracovat. (V současné době se již ale připravuje přechod na MS Navision 4.0). Poptávanými procesy byly zaskladnění, přeskladnění (dokladové i ad hoc), inventura, tisk etiket a výdej. Poslední ze jmenovaných procesů bude řešen ve druhé polovině letošního roku.
Zakázku získala společnost POINT.X, která byla zodpovědná nejen za dodávku mobilních terminálů (zvolen model Psion Teklogix Workabout Pro) a instalaci rádiové sítě, ale také za dodávku a implementaci rozhraní pro komunikaci s podnikovým informačním systémem.
Návrh rádiové sítě vyžadoval pečlivý přístup
Oříškem byl návrh a instalace rádiové sítě. „Sklad společnosti ELIT je pro šíření vysokofrekvenčního rádiového signálu poměrně problematické prostředí,“ vysvětluje Michal Herštus, jednatel firmy POINT.X. „Jde o sklad velmi hustě zaplněný kovovými díly, které brání šíření signálu. Kabeláž k přípojným bodům jsme navíc museli rozvádět za plného provozu. Kladli jsme tak důraz na pečlivou přípravu a minimalizaci počtu přípojných bodů. Použili jsme proto malý počet rádiových prvků s tím, že každý má dvě rádia, tedy čtyři antény – dvě do patra, dvě do přízemí.“
Přes veškerou snahu však může docházet ke krátkodobým výpadkům spojení terminálu s řídicím systémem, a tak je spolehlivost přenosu dat jištěna koncepcí softwaru. Na mobilních čtečkách je plnohodnotný program využívající vlastní data. Pracuje autonomně s pravidelnou synchronizací, takže dokáže překonat i výpadky rádiové sítě. Další výhodu tohoto řešení znamená velmi komfortní interakce s uživatelem, kdy lze dobře využívat např. různé grafické symboly, aby obsluha byla co nejjednodušší.
Jak již bylo naznačeno, ELIT se nevydal cestou samostatného WMS stojícího vedle ekonomického systému. „Navržené řešení je rozšířením MS Navision o operace s mobilními terminály a o operace s čárovým kódem. To znamená, že veškerá evidence skladu a plánování skladových procesů probíhají v podnikovém systému. Subsystém pro čárové kódy požadavky vykonává a potvrzuje. Komunikaci mezi terminály a informačním systémem zprostředkovává náš systém MOBIX,“ popisuje Michal Herštus.
MOBIX představuje také nástroj pro správu mobilních zařízení a uživatelů, přiřazování rolí, diagnostiku a správu systému. Například ne každý skladník provádí všechny činnosti. Jsou tak nadefinované různé subtypy pracovníků. Tím, že je konkrétnímu skladníkovi přiřazena role, dostává na terminál jen příslušnou část funkcionalit. Správa zařízení dále umožňuje direktivně vyjmenovat, která zařízení se do systému mohou připojovat, což zajišťuje bezpečnost bezdrátové sítě. Systém navíc produkuje statistiky a přehledy – četnost komunikace, počet vyřízených skladových příkazů atd.
Ne všichni dodavatelé jsou schopni zboží označovat čárovými kódy
Pro identifikaci zboží a lokací ELIT intenzivně využívá čárový kód. Bohužel ne všechen sortiment je potištěný nebo polepený čárovými kódy. „Zjistili jsme, že získat od dodavatelů kvalitní čárové kódy je velmi náročné. Buď na to nemají kapacity, nebo by se výrazně měnila cena zboží. Situaci proto řešíme tak, že část neoznačeného zboží polepujeme sami, další část nám polepují externí společnosti zajišťující logistické služby,“ popisuje Patrik Strnadel.
Snahou je dostat se do stadia, kdy bude do skladu přicházet všechno zboží polepené etiketami s čárovými kódy. To je však v současné době nereálné, a tak je část zboží zaskladňována podle alternativních čísel. Buď dodavatel již tiskne skladové číslo ELIT, nebo se využívá číslo od dodavatele. „V systému je pak převodník, který nás navede na naše tzv. aktivní číslo, což je vlastně objednací kód, se kterým pracuje zákazník. Proto jsme zvolili variantu terminálu s kompletní klávesnicí, aby bylo možné ručně zadávat všechny údaje,“ upozorňuje Patrik Strnadel. Ve všech případech je ale operace řízena přes mobilní terminály. Pouze tam, kde není čárový kód, je náhradní díl identifikován jiným způsobem. Znamená to určité prodloužení procesu.
Práce na systému nepřestávají, spíše naopak
Již po několika měsících provozu systému (v listopadu 2007 se rozeběhlo testování a školení zaměstnanců, koncem roku byl systém spuštěn naostro) Patrik Strnadel vidí znatelné zlepšení fungování skladu: „Výrazně se snížila chybovost, a to hlavně při příjmu zboží. Vzrostla také rychlost zaskladnění, což má obrovský vliv na disponibilitu zboží. Dříve trval celý proces zaskladnění a zanesení do systému dva i tři dny.“ Zlepšila se také operativní mobilita skladníků, kterým při přesunech zboží nebo hledání položek mobilní terminály uspoří mnoho času.
Optimalizace procesů měla vliv také například na rozložení úložných přihrádek. Číslování lokací čárovým kódem umožňuje pružně měnit velikosti přihrádek nebo je i rozdělit na několik menších.
Stále více se ukazuje, že práce na celém systému skladu je neutuchajícím procesem. Na firmu tedy během několika měsíců čeká příprava a start využívání čteček a čárových kódů také pro vychystávání. (Zatím totiž skladníci připravují zakázku pomocí vytištěného vyskladňovacího listu.) Bylo totiž rozhodnuto provést tento náročný krok až po implementaci nové verze podnikového informačního systému. Navíc do budoucna je systém připraven na další možnosti, jak zefektivnit tok zboží – RFID či využití hlasových terminálů.
Fakta
EAN 128
je typ čárového kódu využívaný pro identifikaci náhradního dílu. Zatím ale ne všechny díly přicházejí do skladu s tímto označením.
2 miliony
kusů zboží se nacházejí v centrálním skladu ELIT GROUP v Praze. Jde o 80 000 různých položek.