Firma Igor Kaiser – KAISER SPEDITION vznikla už v roce 1991 jako dopravně-spediční společnost. I když si zachovává ráz rodinné firmy, postupně docházelo k jejímu rozšiřování po personální stránce a také k rozšiřování vozového parku. Společnost se již nezaměřuje pouze na nákladní dopravu, ale i na servis a mytí nákladních vozidel nebo na výrobu autoplachet a reklam na vozidla. Firma má licenci na třináct vozidel využívaných v mezinárodní přepravě hlavně pro Rakousko, Itálii, Německo, Francii a Velkou Británii. Spediční středisko zajišťuje dopravní činnost nejen vlastními vozidly, ale i prostřednictvím smluvních dopravců.
Společnost vyžadovala výhodnější komunikaci s řidiči v zahraničí
Zpočátku firma KAISER SPEDITION využívala programové vybavení firmy APK software pod názvem SPED 2000, díky kterému dispečeři mohli získat množství informací o průběhu jízdy a také statistická vyhodnocení samotných přeprav. „Nedostatkem tohoto systému byla závislost získávání dat na vůli řidičů, protože celková komunikace probíhala na základě SMS zpráv do spedičního softwaru SPED 2000. Pro novou službu jsme se rozhodli právě proto, abychom při komunikaci nebyli závislí na řidičích. Dalším důvodem byla potřeba reálné lokalizace vozidel. V neposlední řadě nám šlo i o to mít kontrolu nad spotřebou pohonných hmot bez zásahu řidiče,“ vysvětluje majitel firmy Igor Kaiser. Jedním z hlavních požadavků na nové řešení bylo zajistit relativně rychlou montáž do více vozidel, dostatečný servis, a hlavně schopnost aplikovat hlavní výhody softwaru v praxi.
Při hledání vhodných řešení začal dopravce komunikovat se společností GENETECH. Mezi hlavní požadavky zákazníka na monitorovací systém, jak už bylo řečeno, patřila výhodnější a levnější komunikace v zahraničí než prostřednictvím SMS, protože vozidla dopravní společnosti jezdí převážně za hranicemi. Dalším požadavkem byla možnost online zmapovat den řidiče. „Samozřejmě bylo potřeba propojit systém, který už dopravce měl a používal, s řešením zpracování záznamu o provozu vozidla elektronickou formou. Podobně jako u předcházejícího systému vyžadoval zákazník celkovou kontrolu a dohled nad vozidly, jejich polohou, trasou a spotřebou pohonných hmot,“ přibližuje Monika Krajčová, marketingová manažerka společnosti GENETECH.
Jelikož zákazník přesně věděl, co chce, nebyla nutná žádná hloubková analýza jeho potřeb. Požadavky a potřeby KAISER SPEDITION byly hned od počátku jasně definovány a na základě toho byl dodavatel schopen nabídnout a doporučit řešení, které si zákazník také vybral. Jde o produkt s názvem DISPEČER, který má návaznost na softwarový nástroj SPED. „Jde o přímé propojení systému SPED, softwaru TDM a počítače LINK ve vozidle,“ popisuje Monika Krajčová. Počítač jakožto řídicí jednotka monitoruje všechny dostupné měřitelné parametry, zajišťuje sběr a vyhodnocování parametrů a funkcí přímo ve vozidle nebo komunikuje s přijímačem GPS. Řešení si vyžádalo i instalaci dalších technických zařízení do vozidla – sondy na měření stavu paliva v nádrži, přijímače a antény GPS, GSM modulu přenášejícího všechna nasbíraná data do centrálního dispečinku a komunikační konzoly, která zajišťuje obousměrnou komunikaci mezi dispečerem a řidičem přímo ve vozidle.
Všechny informace jsou k dispozici okamžitě a online
Řešení už nepočítá s papírovou formou záznamu o provozu vozidla. Řeší problém operativnosti, tedy časový režim doručení podkladů z přeprav ke zpracování a jejich následné kontrole.
Významnou změnou prošla forma komunikace mezi vozidlem a dispečinkem, která je zajištěna online prostřednictvím komunikační konzoly. V jednom datovém balíku mobilní komunikace prostřednictvím GPRS je možné za výhodnější cenu oboustranně přenést nesrovnatelně větší objem dat, než je současný standard dat posílaných přes SMS. Prostřednictvím komunikační konzoly přímo ve vozidle řidič získává kompletní informace o přepravě, nakládkách, vykládkách a potřebných kontaktech souvisejících s přepravou. To všechno představuje úspory a šetření nákladů nejenom v komunikaci. Záznam se vytváří průběžně v reálném čase s přesným registrem kalendářních dat, časů, režimů, míst výkonu, stavu na tachografu. Zákazník má hned po ukončení přepravy k dispozici všechny potřebné informace a možnost online vyhodnotit stav a ekonomiku přepravy.
Program je velmi jednoduše ovladatelný a hned po krátkém zaškolení bylo možné celý monitorovací systém správně a efektivně využívat. Všechny moduly potřebné pro správné zpracování údajů jsou ovládány z jednotného prostředí a nabízejí implicitní nastavení. Ovládání je optimalizováno pro standardní prostředí Windows. Každý uživatel systému si může vybrat prezentování dostupných dat v široké nabídce náhledů, způsobů zobrazení, filtrů apod. Rovněž může jednoduše přepínat mezi jednotlivými zobrazenými okny (například aktuální poloha vozidla a detail průběhu jízdy vybraného vozidla).
Softwarová aplikace je postavena na bázi klient – server a pracuje s relační databází SQL Firebird sloužící k ukládání dat. Použit je multiplatformový open source SQL server. Tím je zajištěna práce v síti i s velkým množstvím údajů, které je možné z centrálního serveru replikovat na jednotlivé pracovní stanice. V programu je možné definovat různá uživatelská rozhraní pro více uživatelů. Obvykle je jedna počítačová stanice vyhrazena pro komunikaci a provoz databáze a ostatní stanice, pracující jako klienti, zobrazují stav, provoz a polohu vozidla.
Spolupráce pokračuje vývojem dalšího systému
Při implementaci systému a realizaci zakázky nevznikly podle dodavatele žádné problémy. Systém a jeho plná funkčnost v praxi a v konkrétních situacích se vždy po určitou dobu testuje na dvou nebo třech vozidlech. Vyskytly se menší nedostatky týkající se technického zařízení, které monitoruje jednotlivé měřitelné parametry ve vozidle. Hned po zjištění tohoto nedostatku (během testování) však bylo zařízení kompletně vyměněno za nové. Bylo ovšem nutné realizovat změny, které byly pro zákazníka důležité, jako je například změna hodnot. V komunikační konzole se při nakládce až dosud standardně dala zadávat čísla v tunách, tedy celá čísla. Po změně je možné zadávat i menší hodnoty v kilogramech, a to s použitím desetinné čárky. Došlo tak k úpravě hodnot při zadávání v menu. Další změnou, kterou si zákazník vyžádal, byla také výměna SIM karet za karty od jiného mobilního operátora.
Celý proces implementace byl standardní pro tento typ dopravce. Po definitivním výběru a na základě smlouvy mezi oběma stranami dostala firma GENETECH objednávku na dodání a realizaci systému. Následně byl dohodnut termín technické montáže, instalace softwaru a školení obsluhy a používání. Po těchto krocích následoval proces odevzdání zakázky. Po dobu jednoho měsíce probíhala kontrola funkčnosti a aplikace zavedeného systému pro případ, že by došlo k možným komplikacím a byly by potřebné dodatečné úpravy, změny nebo servis. Ve firmě KAISER SPEDITION jsou s novým řešením spokojeni. „Nabízí nám snadnější řízení dopravní společnosti na všech úrovních a tím i více výhod. Velmi oceňujeme především lepší kontrolu řidiče a ulehčení jeho práce, zjednodušení organizace práce disponenta, možnost informovat zákazníka o aktuálním průběhu jeho zásilky a získání reálných statistických údajů o vozidlech, řidičích a firmě. Navíc kombinace TDM softwaru a softwaru SPED je ideální kombinací pro celkovou kontrolu spediční společnosti,“ uzavírá Igor Kaiser. Společnost GENETECH je připravena operativně řešit jakékoliv požadavky na změnu nebo případné nedostatky. „Jakéhokoliv nedostatky, chyby nebo komplikace jsme schopni a připraveni řešit v relativně krátké době. V případě ošetření zakázky servisní smlouvou reagujeme podle dohodnutých podmínek zahrnujících zvláštní řešení,“ dodává Monika Krajčová. Spolupráce s firmou KAISER SPEDITION pokračuje i v dalších oblastech. Vývojové oddělení GENETECH připravuje projekt bezpečnosti v oblasti přepravy zboží, který zabezpečí nákladní prostor.
Fakta
13
vlastních vozidel používá pro přepravu společnost KAISER SPEDITION. Dopravu zajišťuje i prostřednictvím smluvních dopravců.
SQL server
Použit je multiplatformový open source SQL server, čímž je zajištěna práce v síti i s velkým množstvím údajů.