Společnost HORIZONT se specializuje na koncepci, plánování a realizaci projektů výstavních expozic a interiérového designu. Další náplní firmy je obchodní činnost a realizace v oblasti osvětlení. K dnešnímu dni HORIZONT v České republice zastupuje šest významných výrobců osvětlení. Firma provádí zakázky od stanovení koncepce až po předání hotového díla zákazníkovi, přičemž realizuje projekty v Asii, Austrálii, Africe a většině evropských zemí.
Kvalitnější řešení inventarizace skladových zásob se ukazovalo jako nutnost
Firma HORIZONT vlastní několik skladů. Největší z nich stojí v Litoměřicích. Firma ho začala používat v roce 2005. Rozkládá se na ploše 5000 m2. Fyzicky je ve skladu umístěno přes 6000 položek různých druhů dílů. Uloženy jsou zde stavební komponenty pro výstavy, nábytek, světla a další položky nezbytné pro činnost firmy. Většinou jde o unikátní produkty, nikoliv o výsledek sériové výroby.
Dříve pracovníci zapisovali veškeré artikly a jejich pohyb ručně. Evidence toku materiálu byla značně komplikovaná a netransparentní. Firma proto potřebovala technologii, která by pomohla sledovat stav i aktuální polohu veškerých položek, a tudíž jejich efektivní plánování. Zároveň však dané řešení muselo být provázané se systémem SAP Business One, který HORIZONT využívá.
„Začali jsme se poohlížet po novém řešení. Hledali jsme partnera, který by splnil všechny naše nestandardní nároky. Někoho, kdo by nám nabídl vhodné řešení a pomohl s jeho implementací. Důležitá přitom byla nejen cena, ale i spolehlivost a užitná hodnota, která měla být zajištěna lokační evidencí artiklů,“ vzpomíná Norbert Seiter, CEO společnosti HORIZONT. Požadovaným atributem byla mobilita – to proto, aby mohla být zajištěna lokační evidence artiklů, která byla součástí zadání na zavedení nového řešení.
V průběhu procesní analýzy management společnosti HORIZONT zjistil, že potřebují něco víc, než nabízí technologie SAP Business One. Firma se tak nakonec dohodla se společností KODYS, která pro řízení skladu a evidenci toku materiálu implementovala skladový systém WMS Accellos, dodala infrastrukturu bezdrátových sítí i mobilní terminály značky Motorola. „Při výběru dodavatele WMS jsme kontaktovali společnost KODYS, která nám nabídla kompletní implementaci systému i servis,“ potvrzuje výběr partnera Roman Šilha, IT manager firmy HORIZONT. „Společnost KODYS na nás udělala od prvního kontaktu profesionální dojem a stejně tak nás zaujaly zajímavé cenové relace.“
HORIZONT není klasickou obchodní nebo výrobní firmou
Specifické požadavky, které zmínil Norbert Seiter, spočívaly ve skutečnosti, že nejde o klasický sklad jako například u obchodní nebo výrobní společnosti, kde se na jedné straně zboží nakupuje u dodavatelů a skladuje a na druhé straně expeduje zákazníkům. V případě společnosti HORIZONT je veškerý skladovaný materiál trvale majetkem firmy. Ze skladu jsou artikly expedovány za účelem stavby výstavních expozic. Po ukončení výstavy jsou poté přijímány zpět na sklad. „Dalším specifikum představuje fakt, že většina skladovaných artiklů je balena a skladována v dřevěných obalech jakožto sady dílčích komponent,“ upozorňuje Filip Šrámek ze společnosti KODYS. „To klade na WMS systém požadavek, aby bylo možné manipulovat jak s jednotlivými dílčími komponenty, tak i s celými sadami balenými ve společném obalu.“
Na podzim roku 2006 začala implementace systému WMS Accellos, který KODYS doporučil i z důvodu jasného provázání se systémem SAP Business One. Současně šlo o jakýsi průlom, neboť se jednalo o vůbec první instalaci Accellosu se SAP Business One v kontinentální Evropě. HORIZONT pracuje na systému Accellos od počátku ledna 2007. Do plného provozu byl přitom celý systém spuštěn v červenci 2007. Zavádění probíhalo podle klasické šablony: vznikl projektový tým, systém si prošel testovací a ladicí fází a nakonec byl spuštěn naostro.
V průběhu implementace bylo třeba řešit specifické úkoly
Zpočátku se zkoušelo a naráželo na různé obtíže, způsobené především specifickým druhem činnosti společnosti HORIZONT (jeden artikl může být zabalen ve více krabicích, artikly se neprodávají, jen převážejí, aktivity firmy jsou díky nestálému časovému schématu náročné na koordinaci apod.). Vše bylo nutné řešit operativně. Například bylo potřeba zavést evidenci zboží na výstavách. Řešení spočívá v tom, že každá probíhající výstava je ve WMS založena jako samostatný sklad, ve kterém jsou artikly evidovány po dobu konání této výstavy. Po ukončení výstavy je zvláštním mechanismem přeskladněna zpět na centrální sklad. Systém tak eviduje pohyb zboží nejen ve skladu, ale i přímo na jednotlivých výstavních expozicích, které HORIZONT realizuje po celém světě.
Do systému přitom může přistupovat každý zaměstnanec s příslušným oprávněním. Se systémem pracuje management společnosti, projektoví manažeři, vedoucí skladů a vlastní skladový personál. Projektoví manažeři přitom nemají přímou možnost blokace zboží pro nové projekty. Mají však k dispozici aktuální údaje o disponibilních množstvích jednotlivých komponent nebo celých sad a o tom, na kterých výstavách je momentálně komponenta či sada použita.
Projektoví manažeři také potřebovali možnost evidovat stav skladovaných artiklů. Zákazník požadoval mít možnost evidovat stupeň opotřebení každého skladovaného kusu,“ vysvětluje Filip Šrámek. „Tím lze odlišit nové komponenty od těch, které již byly pro určitý počet výstavních expozic použity. Stupeň kvality má pak vliv na rozhodování projektových manažerů, které konkrétní artikly budou použity pro danou výstavu. To bylo řešeno zákaznickou úpravou systému.“ Kromě zaznamenávání stupně kvality výstavního materiálu systém eviduje, pokud se daný díl nachází v opravě nebo kdy je určen k likvidaci.
K dalšímu usnadnění práce systém využívá nadstavbový modul SAP Exhibition Shipment, který pomáhá například s přípravami na skladování či se sledováním naplnění nákladních vozů.
Přístup je možný přes webové rozhraní nebo terminál
Podrobná evidence zboží by ovšem nebyla možná bez dalších technologií, kterými jsou mobilní terminály společnosti Motorola (typ MC9060-G) s bezdrátovou komunikací (přepínaná bezdrátová síť Motorola WS2000). „Hardwarová platforma byla zvolena s ohledem na doporučované řešení dodavatele WMS, což je kombinace produktů firem Motorola (bezdrátová síť a mobilní terminály) a Zebra Technologies (termotransferové tiskárny),“ doplňuje Filip Šrámek.
Každý skladovaný kus byl opatřen vlastním čárovým kódem a je inventarizován pomocí mobilních terminálů Motorola. Systém je používán na dvou geograficky vzdálených lokalitách, obě lokality jsou vybaveny bezdrátovou sítí a vzájemně propojeny. Běh systému zajišťuje jediný server. Přístup do systému existuje přes webové rozhraní (z libovolného místa s připojením k internetu) a přes rozhraní na mobilních terminálech. Mobilní terminál používá spojení přes bezdrátovou síť (běžně používané ve skladech obou lokalit) a dále pomocí GPRS v místě dostupnosti této služby mobilního operátora. Mobilní terminály tak lze on-line využívat i mimo dosah bezdrátové sítě ve skladech, i když to zatím není využíváno.
V budoucnosti by terminály měly sledovat zboží přímo na místě akce
Implementací těchto mobilních terminálů s bezdrátovou komunikací získali zaměstnanci skladu přehled o přesné lokaci artiklů ve skladu. Nyní skladníci přesně vědí, jaký kus, kde a v jakém množství se nachází. Znají i pohyby jednotlivých artiklů během dne. Systém v současné době efektivně řídí vychystávání artiklů a jejich trasování.
„Užitím WMS Accellos v kombinaci se SAP Business One jsme získali přehled nad veškerými logistickými procesy a tokem materiálu. V současnosti můžeme tyto procesy efektivně analyzovat a následně optimalizovat. Veškerý pohyb je transparentní a pod kontrolou,“ zakončuje Květoslav Hanel, manažer logistiky firmy HORIZONT.
V budoucnu by HORIZONT rád rozšířil pokrytí aktivit mobilními terminály, které dosud fungují jen v rámci interních skladů, také na exhibiční místa, aby si udržoval co možná nejdetailnější přehled o svých artiklech.
Fakta
300
milionů korun ročního obratu dosahuje firma HORIZONT. Zaměstnává zhruba 80 lidí.
15
zaměstnanců pracuje v jednom skladu. Paralelně na mobilních terminálech pracují maximálně čtyři skladníci. Zbytek personálu využívá webové rozhraní systému.