
Oblasti zemního plynu se společnost VÍTKOVICE CYLINDERS věnuje už deset let. Jako přední světový exportér tlakových láhví se rozhodla vybudovat linku, která by vyráběla pouze láhve na zemní plyn. Vedla k tomu rostoucí poptávka po zemním plynu pro přestavby automobilů, pro originální automobily na plynový pohon, manipulační techniku apod.
Výstavba tohoto provozu si vyžádala investici ve výši 1,2 miliardy korun a firma láhve dodává do automobilek, dílen pro přestavbu automobilů, ale také do plnicích stanic. A právě pokud jde o posledně jmenované technologie, zahájila jejich dodávky na klíč. Pilotním projektem bylo na podzim roku 2006 vybudování plnicí stanice u společnosti VÍTKOVICE POWER ENGINEERING, která slouží převážně pro vnitropodnikovou dopravu. Společnost Linde Material Handling Česká republika do Jeseníku dodala čtyři vysokozdvižné vozíky na zemní plyn.
Jak ukázalo vyhodnocení provozu, změna přinesla pozoruhodné ekonomické výsledky. „Byli jsme velice pozitivně překvapeni a výsledky předčily naše očekávání. Dostali jsme se na čtyřicet procent nákladů na pohonné hmoty v porovnání s dieselovými vozíky, které v Jeseníku jezdily předtím. Nebyly už sice nejnovější, takže u nich bylo možné předpokládat jisté zvýšení spotřeby nafty, ale i tak byly výsledky vynikající,“ shrnuje Tomáš Klimek, vedoucí oddělení inženýringu společnosti VÍTKOVICE CYLINDERS. Firma se na základě těchto ukazatelů rozhodla vybudovat plnicí stanici přímo ve svém areálu, a to pouze pro vlastní potřebu. K ekonomickým důvodům, které byly prioritní, se při rozhodování přidružily ještě ekologické aspekty, šetrnější a tišší chod motorů, ale také ještě jedna okolnost charakteru poněkud kuriózního. „Zemní plyn nám nikdo nevezme. Když se jezdí na naftu, existují únikové kanály, ale u zemního plynu se ničeho takového nemusíme obávat,“ říká Tomáš Klimek. Pokud jde o možnost pohonu vozíků na LPG, firma o něm v podstatě neuvažovala, protože cena LPG jako ropného produktu je pochopitelně závislá na výkyvech ceny ropy.
Ve Vítkovicích jezdí originální tovární plynové vozíky
Přívod plynu do plnicí stanice je zajištěn ze středotlakého potrubního řádu. „V současné době využívá každý průmyslový areál jako jednu z energií zemní plyn, ať už k topení nebo pro technologické účely. Stanice je tedy napojena na stávající rozvod,“ popisuje Tomáš Klimek. Mezistupněm mezi přívodním potrubím a vlastní stanicí jsou tři kompresory, které vhánějí plyn do tlakových láhví, z nichž už se potom plyn pomocí pistole přepouští do tlakové nádrže umístěné ve vozíku. Průměrná doba čerpání ve špičce činí devět minut. Pětasedmdesátilitrové nádrže pojmou 15 m3 plynu, což pro vozík zajišťuje pět motohodin práce. Způsob distribuce plynu je tedy zcela odlišný než u LPG, který se čerpá z klasických jedenáctikilogramových láhví podobně jako u propan-butanu. Zemní plyn je při popsaném způsobu provozu stlačen dvacetkrát více, což je také hlavní důvod, proč je nezbytné zřizovat speciální plnicí stanice.
Na dodávku vozíků proběhlo výběrové řízení, kterého se zúčastnili tři uchazeči. „Jeden z nich se vyřadil sám nepříliš profesionálním přístupem a ze dvou zbývajících jsme vybrali firmu Linde, protože dodávala i naše starší dieselové vozíky, měli jsme s ní zkušenosti a nechtěli jsme mít na manipulační techniku různé dodavatele,“ říká Tomáš Klimek.
Společnost Linde Material Handling Česká republika dodala tři vysokozdvižné vozíky na zemní plyn – jeden o nosnosti pěti tun a dva třítunové – vybavené plynovými motory Volkswagen. Vozíky mají zdvih vidlic 3000, respektive 3050 mm, integrovaný boční posuv, vidlice délky 1200 mm a uzavřenou kabinu s topením. Jedná se o originální tovární výrobky, nejde tedy o přestavěnou techniku, která by potřebovala prohlášení o shodě od výrobce originálu. „Přestavěné vozíky mají i tu nevýhodu, že výkon motoru po úpravě klesne zhruba o deset procent. To se negativně projevuje například při zdvihu,“ říká k tomu David Šindler, regionální manažer prodeje pro severní Moravu a severní Čechy společnosti Linde Material Handling Česká republika. Firma postupně zavádí do prodeje vozíky na zemní plyn v tonážích od 1,4 tuny až po 8 tun.
Společnost VÍTKOVICE CYLINDERS využívá své vozíky na zemní plyn především k manipulaci s materiálem pro výrobní linku tlakových láhví a přemísťování košů s hotovými láhvemi. Pokud jde o expedici, jedná se měsíčně v průměru o stovku kamionů, které je třeba naložit. Vozíky pracují v nepřetržitém provozu a jejich roční nájezd se pohybuje mezi 4500 a 5000 motohodinami. Podmínky údržby stanoví servisní smlouva, běžná prohlídka se provádí zpravidla po 1000 motohodinách. Uživatel zavolá technika, ten vozík prohlédne a vymění předepsané náplně. V případě havárie nebo poruchy zaviněné obsluhou přijede na zavolání ihned. Životnost vozíků je 20 000 až 30 000 motohodin podle toho, jak pravidelně se provádí servisní údržba a do jaké míry je zákazník používá v souladu s návodem k obsluze.
Přípravná analýza odhalila i rezervy v počtech techniky
Společnost VÍTKOVICE HOLDING, jejíž součástí je i firma VÍTKOVICE CYLINDERS, nyní připravuje podobný provoz i pro další svou součást – VÍTKOVICE HEAVY MACHINERY. V rámci přípravy přechodu na plyn se samozřejmě analyzoval celý dosavadní provoz. Na základě tohoto rozboru firma optimalizovala počty vozíků, tedy i pracovníků. „V provozech po řadu let jezdil určitý počet vozíků a my jsme při analýze zjistili, že v některých případech jich na požadované operace stačí třeba polovina. Někdy bylo naddimenzování manipulační techniky důsledkem toho, že se změnila výroba, potřeba manipulace se snížila, ale vozíky v provozech zůstaly. To jsme nyní změnili,“ rekapituluje Tomáš Klimek.
Plnicí stanice ve VÍTKOVICE HEAVY MACHINERY je už ve výstavbě a objednávka vozíků zní na 14 kusů. Stanice bude ovšem určena i pro firemní referentské vozy a připravuje se projekt na další, která bude sloužit i veřejnosti. Stojí za zmínku, že plnicí stanice určená i ke komerčním účelům přirozeně musí být vybavena displejem ukazujícím množství odebraného plynu. U vnitropodnikového zařízení tohoto typu ovšem stačí plynoměr. Vítkovická firma má na dodávku plnicí stanice také uzavřen kontrakt se společností Poděbradka.
Fakta
O 50 % méně
oxidu uhelnatého produkují vozíky s pohonem na stlačený zemní plyn oproti vozíkům s dieselovým motorem.
583 kg/den
je celkové množství plynu, které je schopna dodat tříkompresorová plnicí stanice se zásobníkem 960 litrů a se dvěma výdejními místy.