Nulový přírůstek plochy v obchodních centrech v nadcházejícím roce způsobil odklad dokončení Breda & Weinstein developera Develon v Opavě na rok 2012. „Hlavně na Moravě bude v příštím roce dokončena realizace několik nových a expanze stávajících retail parků. Počítáme s čistou plochou kolem 56 000 m2, což bude druhý nejmenší objem od roku 1997. S ohledem na vývoj trhu a flexibilitu výstavby ale ještě může dojít k dalším korekcím,“ doplňuje analytička DTZ Lenka Šindelářová.
Jakkoliv uplynulé období propadu a následní hospodářské stagnace maloobchodní trh poznamenalo, proud nových značek směřujících do České republiky ani zdaleka nevyschl. V uplynulých týdnech tak mohou tuzemští zákazníci díky franšízovým konceptům nově nakupovat značky Brand New Products, iBlues, Jamie Sadock nebo Nicole Cosmetics. „V době panující nervozity obchodníků, zda a jak se změní chování nakupujících, je sázka na zavedenou značku prostřednictvím franšízy logickým krokem,“ dodává Lenka Šindelářová.
Expanzi dále ohlásili vedle nábytkových firem například značky Hot Labels, Husky, Starbucks, módní značky Ulla Popken, CCC boty či KappAhl, lékárna Dr. Max, dm Drogerie anebo hračkářský outlet Dráčik.
Ačkoliv aktuální výsledky na předvánočním trhu překonávají odhady ekonomů i samotných obchodníků, očekávání pro příští rok až tolik optimistická nejsou. Důvodem jsou i masivní škrty ve veřejné sféře, které budou mít dopad na spotřebitele. Například podle predikcí Oxford Economics se po vánočním vybočení poptávka zákazníků vrátí k dosavadním, poměrně nízkým hodnotám. Situace se má zlepšit až koncem roku 2011 a nárůst spotřebních vydání je v ČR odhadován na 2,5 %.
Rok 2010 skončí s bilancí 154 000 m2 dokončených ploch v nákupních centrech a retail parcích, což je o 21 % méně než vloni. V posledním čtvrtletí letošního roku přibylo téměř 30 000 m2. Jak uvedeno, nadcházející rok bude otevřeno či rozšířeno hned sedm retail parků většina na Moravě. Kromě toho by měla být dokončena také rekonstrukce obchodního domu v Praze – rekonstrukce domu Diamant developerskou společností Mustela.
V případě retail parků bude největším Centro Ostrava Retail Park developera Discovery Group; průměrná rozloha se pak pohybuje mezi 4 000–6 000 m2 a neuralgickým bodem bývá obvykle supermarket nebo diskontní prodejna potravin. Mezi typické nájemce retail parků patří například značky KIK, Lidovka, Takko Fashion, dm Drogerie, Okay elektro, SuperPet a další.„Jde o stavebně i marketingově jednoduchý koncept, zaručující stabilní příjem pro obchodníky v nájmu a tím pádem i vlastníka. S akcentem cenově dostupných komodit se budeme na českém maloobchodním trhu setkávat stále častěji,“ doplňuje Lenka Šindelářová.