Společnost ULMER, která je od roku 2004 součástí Haberkorn Group, dodává na český a slovenský trh již od roku 1995 široký sortiment strojních elementů a stavebnicových systémů. Jde tedy o obchodní společnost, která musí být schopna uspokojit požadavek zákazníka co nejdříve a nejúplněji. S ohledem na různorodost sortimentu a růst počtu položek se vedení společnosti rozhodlo pro reorganizaci skladu s cílem zefektivnit využití plochy využívané skladové budovy. Snahou bylo také celkově zrychlit vychystávací proces a zvýšit skladové zásoby často prodávaných položek.
Studie doporučila využití několika výtahových systémů
Podle výsledků logistické studie vypracované firmou OVA Tepos bylo rozhodnuto využít výtahových modulárních systémů Shuttle XP od společnosti KARDEX, které umožňují flexibilní skladování položek různého sortimentu a rozměrů. V letech 2006 až 2008 tak byly postupně těmito automatizovanými systémy nahrazovány dvoupatrové statické regály, které byly ke skladování sortimentu původně využívány. „Za poslední tři roky se objem zboží v našem centrálním skladě zdvojnásobil,“ říká František Šteyer, vedoucí oddělení logistiky ve společnosti ULMER. „Skladujeme přes 9000 různých položek, a protože očekáváme do budoucna další nárůst, byla systémová změna nevyhnutelná.“
Sedm zařízení Shuttle XP s výškou 7250 až 7650 mm plně nahradilo dvě třetiny původních statických regálů. Výška jednotlivých zařízení se přitom liší podle světlé výšky haly v daném místě, aby prostor byl využit co nejlépe. S ohledem na charakter uskladněných položek a výšku systému je v každém ze zařízení 40 až 70 polic. Na zastavěné ploše přibližně 56 m2 je tak k dispozici plocha až 700 m2 pro zboží či komponenty, které jsou na jednotlivých policích ukládány volně, v boxech nebo v originálním balení. Rychlost pohybu extraktoru (zařízení uvnitř systému, které manipuluje s policemi) činí až 2,3 m/s. Díky této rychlosti a možnosti flexibilního naskladňování jednotlivých polic bylo možné dosáhnout vychystávacích časů přibližně 30 sekund na položku.
Další nezanedbatelnou výhodu těchto systémů přináší automatické měření výšky naskladňovaného zboží a uskladnění police do ideálního místa uvnitř systému. Toto určuje vnitřní logika a řízení systémů. I díky optimalizaci těchto faktorů je dosaženo maximální kapacity na minimální zastavěné ploše.
Výtahové systémy uchovávají malé položky s menší obrátkou
Ne všechno zboží však mohlo být a také mělo smysl do výtahových systémů uložit. Zmíněná logistická studie rozdělila zboží podle obrátkovosti a nároků na prostor. Komponenty pohonných systémů s velkou hmotností (desítky a stovky kilogramů) jsou skladovány většinou na paletách v paletových regálech, lehčí díly pak v klasických policových regálech. Drobnější zboží s velkou obrátkou zůstalo také v policových regálech. „Ze studie nám vyplynulo, že zboží s každodenním několikanásobným pohybem by nebylo efektivní ukládat do výtahových systémů, a to i přes jejich velkou rychlost,“ potvrzuje František Šteyer. Ve výtahových systémech Shuttle XP tak našly místo sortimentní skupiny charakteristické malým objemem, velkým počtem položek a relativně malou obrátkou. Jednotlivým systémům Shuttle XP je přidělena vždy určitá skupina sortimentu, takže v jednom jsou uskladněny klínové řemeny, v dalším ozubená kola, dále různé páčky, kličky, velmi drobné zboží velikosti spojovacího materiálu apod.
Spojení informačních systémů propojilo obchod a sklad
Automatizovaná zařízení jsou napojena na skladový software KARDEX PowerPick 5000. Ten plně komunikuje s IT systémem ABRA, který společnost ULMER dlouhodobě využívá.
Obchodní oddělení má tak nyní možnost lépe a příměji komunikovat se skladem. Obchodník na základě požadavku zákazníka vytvoří objednávku, jež informační systém zpracuje a vyhodnotí, zda jsou požadované položky skladem, případně co je třeba objednat. Je-li všechno zboží na skladě, putuje objednávka elektronicky přímo do skladu, kde je zpracována, zboží vychystáno a připraveno k expedici. (Pokud není možné celou objednávku uspokojit okamžitě, pak obchodník podle dohody se zákazníkem určí, zda se má zboží vychystat částečně nebo zda má objednávka počkat, než bude objednaný sortiment kompletní.)
Zboží je ze zařízení Shuttle XP díky spojení informačních systémů vychystáváno podle čísla objednávky, což je jednodušší a rychlejší než zadávat čísla jednotlivých položek (ačkoli i to je pro zvláštní případy možné).
Úspora skladové plochy byla jen jedním z mnoha přínosů
Jednoznačně největším přínosem řešení skladu firmy ULMER využívající systémů KARDEX Shuttle XP je velmi efektivní využití skladové plochy. Na ploše jednoho systému (8,1 m2) je uložen tak velký objem zboží daných sortimentních skupin, který by podle provedené studie vyžadoval 60 m2 policových regálů. Díky tomu bylo možné rozšířit počet položek, tedy prodávaný sortiment, ale také zvýšit skladovou zásobu, což přímo vedlo k růstu kvality služeb poskytovaných zákazníkům, kdy lze zboží ve výrazně větším procentu případů dodat zákazníkovi již následující den po objednávce.
Zavedení automatizovaných zařízení do centrálního skladu znamenalo dosti zásadní změnu práce skladu. Přes počáteční nedůvěru některých zaměstnanců, způsobenou spíše obavami z nového typu zařízení a z nového pojetí skladování zboží, však nakonec byly změny přijaty pozitivně. I pro pracovníky skladu totiž výtahové systémy představují díky principu „zboží k obsluze“ významné zjednodušení práce.
„Vložená investice do těchto automatizovaných skladovacích systémů se nám rozhodně vyplatila,“ hodnotí František Šteyer. „Automatizované systémy nám pomohly výrazně ušetřit místo ve skladu, zkrátili jsme vychystávací časy u jednotlivých položek, snížila se chybovost při naskladňování a vyskladňování jednotlivých komponentů samostatně nebo pro celé zakázky. Toto nám umožňuje ve stejném čase zpracovat objednávky většího počtu zákazníků, jejichž spokojenost je pro nás na prvním místě. Za důležitý považujeme také fakt, že naše zboží je chráněno před vnějšími vlivy, neoprávněnou manipulací a celkově se zpřehlednil jeho pohyb ve skladu. Nezanedbatelný je také uživatelský komfort, který tato zařízení našim zaměstnancům přinášejí.“
Fakta
30 tun
činí užitečná hmotnost jednoho zařízení KARDEX Shuttle XP. Zatížení polic je 370 nebo 470 kg.
75 %
položek z prodávaného sortimentu firma ULMER skladuje ve výtahových systémech. Z pohledu objemu zboží je to přibližně polovina zásob.
Článek připravil Jaroslav Smíšek