Firma VF Czech Services, česká pobočka společnosti VF Corporation, provozuje od roku 2004 distribuční centrum v areálu logistického parku NorthPoint D8. Probíhá odtud distribuce oděvů, obuvi i outdoorových výrobků hned několika známých značek (například H.I.S., Wrangler, Lee a dalších) v podstatě do celé Evropy, do USA a několika dalších zemí. Zboží je do distribučního centra přepravováno kamiony na paletách, případně v kontejnerech v homogenních kartonech. Jen malé procento kartonů je určeno k další přímé distribuci. Naprostou většinu příchozího zboží musí centrum roztřídit a přebalit. Vychystávání tak probíhá na úrovni jednoho kusu, následuje balení do kartonů, paletizace a většinou celokamionová expedice.
Po otevření první skladové haly rozvoj VF Corporation pokračoval. „Firma postupně rozšiřuje portfolio distribuovaných značek. Několik nedávno přijatých značek má přitom vysoce stoupající prodejnost, a tak bylo rozhodnuto, že v Evropě zprovozníme další distribuční centrum, které by pokrylo očekávaný nárůst objemu zboží,“ vzpomíná Jan Červinka, DC engineer junior VF Czech Services. V NorthPoint D8 si tak distribuční firma najala další halu a bylo třeba zajistit její vybavení regálovým systémem a dopravníky urychlujícími pohyb zboží. Projekt zpracovávala společnost Vanderlande Industries International. Libor Mihalka, local representative této společnosti, k tomu říká: „Zodpovídali jsme za přípravu konceptu celého distribučního centra. Dodávali jsme automatizované systémy pásových a válečkových dopravníků včetně identifikace zboží čárovým kódem v těch částech systému, kde probíhá třídění do příslušných zón, resp. na přebalovací pracoviště.“
Projekt systémového skladu byl detailně připraven
Nové distribuční centrum s celkovou plochou lze rozdělit na tři části: na příjmovou a expediční zónu, systémový sklad a na oblast, kde dochází k vychystávání a přípravě zásilek. Jako první část projektu byl vystavěn systémový sklad. Zakázku na dodávku regálového systému získala ve výběrovém řízení společnost STOW ČR. „O této možnosti jsme se dozvěděli v říjnu 2006. Dostali jsme jednoznačné a velmi dobře připravené zadání. Výběrové řízení a podpis smlouvy probíhaly poměrně rychle, takže již před koncem roku jsme instalovali naše regály,“ uvádí Ondřej Bláha, obchodní zástupce STOW ČR.
Kapacita systémového skladu, rozkládajícího se na ploše přibližně 9000 m², činí 121 200 kartonů. Celkem 16 jednostranných a 41 oboustranných regálových řad po 2 x 16 polích dosahuje výšky 9 m, přičemž nabízejí čtyři nízké vychystávací úrovně s dřevotřískovou deskou (nosnost police je 500 kg) a osm úrovní s drátěnými policemi (nosnost police je také 500 kg). V uličkách o šířce 1500 mm jezdí dvanáct systémových vozíků provádějících zaskladňování i vychystávání kartonů. Kapacitu doplňuje několik řad paletových regálů, kam lze uložit přibližně 600 palet. Paletové regály jsou obsluhovány také dvojicí retraků.
Snížením výšky pater bylo získáno jedno patro navíc
Část skladu určená pro vychystávání zboží, jeho balení a případně další úpravy má podobu celkem čtyřpodlažního systému. V první z využívaných hal má přitom VF Czech Services v podobném systému o jedno patro méně. Ukázalo se však, že vrchní police regálu každého patra je poměrně obtížně obsluhovatelná. Firma se tak rozhodla snížit výšku pater, čímž získala prostor pro jedno navíc. Přes vyšší investiční náklady tak došlo k lepšímu využití prostoru.
Projekt probíhal pod taktovkou Vanderlande Industries International, který jako autor projektu a dodavatel automatizovaných částí s firmou STOW ČR spolupracoval. „Dobrá spolupráce mezi dodavateli celého systému byla nezbytná. V návrhu regálového systému probíhaly určité změny,“ vysvětluje Jan Červinka. „Jednalo se zejména o zapasování dopravníků do struktury mezaninu. V nultém patře pak bylo nutné upravit prostor pro manipulaci se zbožím, což si vyžádalo snížení počtu stojin. STOW ČR tak muselo změnit konstrukci spodního patra, aby zůstala zachována zatížitelnost.“
Ondřej Bláha k tomu dodává: „Doplňovány byly také rozměrné rošty do několika míst všech pater, aby bylo zajištěno účinné odvětrávání. V letních měsících by totiž v horních patrech byly nesnesitelné podmínky.“
Po rozhodnutí v lednu loňského roku se již v únoru začalo s montážními pracemi. Projekt probíhal postupně, dokončen byl v červenci.
Pohyb zboží výrazně zrychlují pásové a válečkové dopravníky
Ze systémového skladu, který tvoří operativní zásobu celých kartonů, jsou potřebné kartony vychystávány a převáženy na předávací zónu sousedícího mezaninu. Válečkové a pásové dopravníky zajišťují pohyb zboží mezi patry skladu, jednotlivými odděleními. Používají se tedy též pro zaskladňování kartonů do pohotovostního skladu, odkud probíhá vychystávání po kusech. Po vychystání se kartony posílají dopravníkem do oddělení balení, kde zároveň probíhá kontrola obsahu. Po potvrzení správnosti směřuje zboží do expediční zóny.
Patrový regálový systém vytvořený stejně jako systémový sklad z regálového systému STOW PAL-RACK a doplněný o pochozí podesty IPE má celkovou výšku 10 m, přičemž tři nadzemní úrovně leží ve výškách 2600 mm, 5200 mm a 7600 mm. Celková zabraná plocha činí 7720 m², 1135 m² z této hodnoty představuje balicí plošina, která má pouze dvě nadzemní podlaží. V nejvyšším patře vznikla volná manipulační plocha (3231 m²). Většinu mezaninu však zabírají regály, z nichž probíhá vychystávání na úrovni kusů. Jejich celková kapacita je přibližně 17 500 buněk o rozměrech 800 x 2700 mm. (Maximální velikost kartonu činí 700 x 530 x 400 mm, hmotnost max. 25 kg.) Police je dimenzována na nosnost 250 kg. Ondřej Bláha k policím říká: „Běžně se jako materiál volí rošt nebo dřevotřísková deska, ale tady se projektant vzhledem k nízké požadované nosnosti rozhodl použít drátěnou síťovinu. Kromě nižší ceny má i další nezanedbatelné výhody: nezůstává na ní prach a v případě aktivace sprinklerů při požáru může voda protékat, takže roste účinnost hašení. Rovněž klesá celková hmotnost konstrukce, tedy zatížení podlahy.“
Další skladovou kapacitu představují regály na věšenou konfekci. Systém nosníků a dřevotřískové desky o tloušťce 38 mm poskytují v uličkách nosnost 350 kg/m², pochozí plochy unesou 550 kg/m².
Z pohledu zákazníka odpovídá regálový systém dodaný firmou STOW ČR potřebám firmy. Potvrzuje to Jan Červinka: „Všechny naše požadavky byly splněny. Ve srovnání s regály z první haly dodanými jinou firmou je regálový systém STOW poctivěji zpracovaný a na první pohled je robustnější a stabilnější. STOW má také zázemí tady v Čechách, takže na naše požadavky byla společnost vždy schopna flexibilně reagovat.“
Fakta
150
pracovníků tvoří jedna směna v novější ze dvou hal, které VF Czech Services v Čechách provozuje. Pracuje se zde na dvě plné denní směny a jednu menší noční.
8
kamionů zboží přijme v sezoně druhá hala. Dalších osm pak rozváží vychystané zboží do cílových zemí.