Předchůdce společnosti RUDOLF JELÍNEK vznikl ve Vizovicích už v roce 1894, kdy byl založen Rolnický akciový závod ovocnářský Vizovice. V roce 1934 zahájil Rudolf Jelínek výrobní program, na jehož základě dosáhlo jméno jeho a města Vizovic světové proslulosti. Jednalo se o košer destiláty, tedy výrobky, při jejichž výrobě jsou použity jen takové suroviny, zařízení a postupy, které jsou v souladu s předpisy ortodoxní židovské víry. Po druhé světové válce byl závod znárodněn a posléze patřil k různým státním podnikům, až se k 1. 1. 1991 osamostatnil. O tři roky později byl transformován na RUDOLF JELÍNEK, a. s. Od roku 1998 se firmě velmi daří a každý rok roste její obrat o výrazných 10–20 %. Dostala se na zahraniční trhy, obnovila vývoz do USA, a to především košer lihovin. Na Slovensku zajišťuje distribuci dceřiná firma. Vývoz roste i do Polska, Německa, Rakouska či Maďarska, významnou investici učinila firma v Bulharsku a naposledy také v Chile.
Je jasné, že odbytové sklady postavené v 60. letech minulého století nemohly svou kapacitou, kvalitou atd. vyhovovat podmínkám takto rostoucího obratu a s tím související potřebě skladových prostor. Nestačila kapacita 2000 palet skladovaných bez regálového systému formou stohování, nedostatečný byl výkon expedice, požadavkům na moderní a bezpečný sklad neodpovídalo ani samo prostředí skladu. „Proto jsme si zhruba před třemi čtyřmi lety začali pohrávat s myšlenou rekonstrukce expedičního skladu,“ vypráví František Vlček, ředitel logistiky a IT společnosti RUDOLF JELÍNEK. „Nakonec naše úvahy dospěly až k totální rekonstrukci, kdy jsme z původního skladu využili vlastně jen základy budovy.“
Analýzy byly velmi podrobné, uvažovalo se komplexně
Ustanovený projektový tým přistoupil k rekonstrukci velmi zeširoka. V první fázi si vizovická firma najala konzultantskou společnost, která jí pomohla analyzovat procesy a najít možné úspory z optimalizace. Jako klíčový požadavek se ukázalo najít vhodné uspořádání skladu a zároveň získat potřebnou kapacitu, aby se skladový provoz dostal do souladu s optimální velikostí výrobních dávek. Ty jsou dány hlavně velikostí balení vstupních surovin a optimálními cykly stáčírny. Například u středně obrátkového sortimentu má optimální výrobní dávka objem 40 až 45 palet.
Projekt nebylo urgentní realizovat v nějakém konkrétním termínu, a tak si lihovarnická firma vyhradila dostatečný čas na uspořádání myšlenek a stanovení dalších priorit.
Později si najala další konzultantskou společnost, tentokrát firmu LOGICON Partner, jejíž úlohou byla detailní projekce skladu. „Spolu s nimi jsme spočítali, že pro dosažení optimálních výrobních dávek potřebujeme kapacitu kolem 3300 palet, které můžeme bez potíží dosáhnout blokovým skladováním na původní skladové ploše. Chtěli jsme ale mít i nějakou rezervní kapacitu, a tak jsme hledali další možnosti,“ vzpomíná František Vlček. Při kalkulacích například bylo zjištěno, že původní návrh na skladování v pěti úrovních lze s minimálním nárůstem nákladů na vyšší budovu změnit na šest úrovní. Z důvodu kapacity byla také zavržena varianta využití spádových regálů, která by kvůli nutnému sklonu „stála“ jedno patro.
Přednost dostala varianta využití regálového systému pro blokové skladování se zakládáním palet pomocí kompaktního robotického zařízení, které paletu na začátku uličky převezme a automaticky ji uloží do poslední volné pozice. Až po schválení návrhu vnitřních dispozic skladu (konec 1. čtvrtletí 2008) byli přizváni projektanti budovy. Tím samotná budova (včetně rozestavění podpůrných sloupů) nikterak neomezovala optimální rozvržení skladu.
V létě loňského roku proběhlo výběrové řízení na dodavatele stavebních prací a do konce roku byla budova hotová.
Regálový systém je rozdělen na několik částí podle obrátkovosti zboží
V rámci výběrového řízení na dodávku technologií firma požadovala zajištění regálů a systému pro zakládání palet od jediné společnosti. Zakázku získala společnost Nedcon Bohemia. „V České republice jde o vůbec první nasazení zcela nového systému Nedcon Shuttle. Ten byl vyvíjen ve spolupráci s švédskou firmou Texo Application,“ upozorňuje Petr Stiller, obchodní ředitel společnosti Nedcon Bohemia. „Vývojáři se přitom zaměřili na maximální spolehlivost a jednoduchost obsluhy. V rámci regálových systémů pak byla klíčová naše zkušenost s konstrukcí a výrobou pojezdových kolejnic, kde jsme byli schopni garantovat požadovaný počet pracovních cyklů.“
Určité změny se v rámci projektu objevily při nutnosti splnit bezpečnostní předpisy související s manipulací s lihovinami. Do protipožárních opatření totiž spadá také povinnost mít vyspádovanou podlahu a bezpečnostní kanál pro odtok lihovin v případě nehody. Nerovnost podlahy a její odchylka od horizontální roviny však nemůže ovlivnit stabilitu a vodorovnost regálového systému o výšce až osmi metrů. Pojezdové kolejnice Nedcon Shuttle je nutno instalovat s minimální odchylkou od vertikálního a horizontálního směru. „Pro vyrovnání konstrukce paletového regálového systému s kanály musela být použita technologie stavitelných šroubů a podlitých patek. Vypracovali jsme podrobný kotevní plán, kde každé místo mělo svou přesně stanovenou výšku,“ vysvětluje Petr Stiller.
Nedcon začal systém instalovat v únoru a na počátku dubna bylo vše připraveno k postupnému rozjezdu skladu.
Regálový systém tvoří blok o délce 36 paletových pozic, který je určen pro položky s největší obrátkou. Druhý blok pro středně obrátkové položky má na délku 23 palet. Následují dva bloky s délkou po 15 paletách. Sestavu regálů doplňuje několik krátkých dvojřad klasických paletových regálů pro položky o skladové zásobě jen několika palet, typicky vyráběné v rámci velké dávky, ale okolkované pro zemi, kde spotřeba daného artiklu není tak velká. Pod kancelářemi je navíc místo pro volně ložené palety a pro přípravu skládaných palet.
Sklad s vnitřními rozměry 35 x 55 m je přitom koncipován jako průchozí. Předními vraty jsou palety přiváženy z jen několik metrů vzdálené vedlejší haly – stáčírny. Zadní vrata, která jsou ale na téže straně skladu, slouží pro expedici. Manipulační systém Nedcon Shuttle tak nejen zajišťuje ukládání palet, ale zároveň je de facto posouvá skladem směrem k expedici. To je velmi efektivní především u nejvíce obrátkových položek uložených v nejdelších drahách pro 36 palet – u vjezdových vrat jsou palety založeny a u výjezdových vrat zase vyskladněny. Zboží je odváženo jak návěsy, tak i třeba patnáctipaletovými auty. V rámci malých zakázek po paletách do zahraničí firma používá spediční firmu.
RUDOLF JELÍNEK využívá tří vozíků Nedcon Shuttle
Jeden ze tří vozíků Nedcon Shuttle provozovaných ve firmě RUDOLF JELÍNEK slouží pro zakládání, další dva pak pro expedici. Tím došlo k výraznému zrychlení vyskladňování palet: skladník odebírá palety ze dvou řad tak, že si do obou založí vozík Shuttle a na dálkovém ovladači na obou navolí režim automatického vyskladňování. První mu přiveze paletu, on ji odebere a odveze. Pak odebere paletu z druhého. Mezitím první vozík přiveze na poslední pozici v řadě další paletu a tak pokračuje až do potřebného počtu palet. Vozík má i další režimy – zaskladnění, automatické zaskladnění, posunutí řady palet ke konci dráhy atd.
Nedcon Shuttle lze zatížit břemenem o hmotnosti až 2000 kg, přičemž hmotnost samotného vozíku je 250 kg. Pohybovat se dokáže rychlostí 0,8 m/s. Suchou bezúdržbovou baterii o kapacitě 24 V / 52 Ah lze vyjmout za pomoci vysokozdvižného vozíku a umístit do nabíjecí stanice. Nabíjecí cyklus trvá tři až čtyři hodiny, přičemž se počítá s tím, že plně nabitý akumulátor vydrží zásobovat vozík energií po dobu jedné směny.
Zakládání a vyskladňování palet je prováděno pomocí dvou retraků. Jeden čelní vysokozdvižný vozík zajišťuje nakládku palet, jejich převoz ze stáčírny do skladu a další drobné manipulace.
Transport zboží z výroby bude probíhat zcela automaticky
Dalším krokem, který probíhá ve skladu výrobního závodu ve Vizovicích, je implementace systému pro řízení skladu a maximální využití mobilních terminálů a čárového kódu. Vzhledem k tomu, že stáčírnu od skladu odděluje jen místní komunikace, bylo v rámci projektu nového skladu uvažováno také o vybudování mostu pro dopravu kartonů ze stáčírny přímo do skladu. Tato část projektu byla zatím odložena a bude provedena až příští rok v rámci plánované celkové rekonstrukce stáčírny. Paletizační robot bude přesunut na připravené místo ve skladu a kartony pojedou automaticky přímo z linky do skladu, kde je robot složí na paletu, kterou pak zabalí do fólie a uloží na zásobník o kapacitě osmi palet. Odpadne tak náročný přesun palet z výroby do skladu pomocí čelního vysokozdvižného vozíku.
S novým skladem narostl výkon, kapacita i efektivita výroby
Za největší přínos nového řešení skladu považují ve firmě RUDOLF JELÍNEK nárůst kapacity a s tím související možnost optimalizovat výrobní dávky. Rozdělení naskladňovací a expediční zóny také umožnilo nasadit v jeden čas více lidí a techniky a tím výrazně zrychlit expedici. Výhodu představuje také úspora manipulace po skladu díky automatickému posunu palet směrem k výdeji. S novou budovou se rovněž zlepšily podmínky pro zaměstnance – hala je klimatizovaná, výrazně poklesla prašnost.
„Implementovaný skladový informační systém a mobilní terminály by navíc měly uspořit další čas zvýšením přehlednosti skladu a zlepšením orientace v zásobách. Dostupnost podrobných informací o skladových pohybech navíc umožní lepší sledování efektivity procesů,“ dodává František Vlček.
Přes nový sklad prochází celá výroba firmy RUDOLF JELÍNEK; expeduje se odsud přímo zákazníkům. Rezerva v kapacitě je zatím dostatečná. Při potřebě většího výkonu není problém doplnit řešení o čtvrtý Nedcon Shuttle. Při budoucím nedostatku kapacity je připravena varianta využití skladu jako průtokového a současné vybudování distribučního skladu na Slovensku, který by obsloužil tamní trh.
Fakta
150
palet projde nyní denně skladem (v rámci jedné prodloužené směny). V horizontu dvou až tří let by to mělo být 200 expedovaných palet denně.
250
různých druhů zboží vyrábí RUDOLF JELÍNEK. Včetně rozdělení podle cílových zemí (kolkování) jde o více než 350 artiklů.