
Kontrakt o pronájmu 22 000 m2 skladovací plochy v moderním skladovém areálu společnosti PDC Prague (dnes ProLogis) v Jirnech u Prahy pro distribuční centrum společnosti GLOBUS ČR patřil mezi tři největší transakce v oblasti logistických nemovitostí v roce 2005. Nájemce od té doby obsadil již více než dvojnásobek původní plochy ve dvou objektech. V hale o ploše 36 000 m2 společnost skladuje potraviny, zatímco druhá hala (12000 m2) slouží pro skladování non-food položek a sortimentu pro hobbymarkety BAUMARKT.
Management centrálního skladu GLOBUSU začal na počátku roku 2007 uvažovat o možnostech zvýšení vytíženosti centrálního skladu. Snížení nákladů na skladování a zvýšení efektivity práce ve skladu mělo být dosaženo zaskladněním více palet na stejné ploše.
Výběr padl na regálové tunely obsluhované elektrickými nosiči
Tým GLOBUSU se snažil najít efektivnější alternativu blokovému zaskladnění celopalet. „Nový systém jsme primárně potřebovali pro vyskladňování originálních palet, které přicházejí od dodavatele. S těmito paletami dále nepracujeme, ale přímo je expedujeme dál. Jedná se o například o palety s cukrem, moukou, oleji nebo toaletním papírem,“ vysvětluje Ondřej Zíka, vedoucí operativy centrálního skladu ČR. Počáteční analýza skladových procesů proběhla celá v režii logistického oddělení společnosti, částečně se na ní podíleli kolegové z Německa. Výběr nabízených řešení se zúžil na tři různé technologie. „V úvahu připadala i technologie, kterou využívá centrální sklad pro všechny hypermarkety v Německu, a sice válečková dráha, po níž se palety samospádem pohybují k vyskladňovacímu místu,“ pokračuje Ondřej Zíka. Nakonec byl vybrán návrh společnosti Toyota Material Handling CZ: poloautomatický systém bezuličkového skladování BT Radioshuttle. Systém je založený na elektricky poháněných nosičích, které přemísťují paletované zboží ve skladovacích tunelech v regálovém systému se speciální konstrukcí.
Švédský regálový systém aplikován na nosné konstrukci mezaninu českého výrobce
Základní schéma rozmístění regálových systémů vzniklo v GLOBUSU. Zahrnovalo počet a délku budoucích kanálů, jejich umístění, počet rezervních pozic atd. Poté proběhlo první nacenění projektu. „Ještě před konečným rozhodnutím jsme se byli podívat ve Švédsku, kde se systémy Radioshuttle vyrábějí, a prohlédli jsme si několik aplikací v praxi,“ doplňuje Ondřej Zíka. V květnu 2008 padlo definitivní ano. Zbývajícím bodem jednání byl konkrétní termín dodání první části systému. Jeho instalace měla být dokončena před vypuknutím největšího objemu prodejů před Vánocemi.
Projekt byl rozdělen na dvě fáze. „V první etapě jsme připravovali realizaci standardního uspořádání regálového bloku Radioshuttle,“ říká Aleš Hušek, produktový manažer společnosti Toyota Material Handling CZ. „Společně se nám podařilo připravit v daném prostoru vhodnou konfiguraci regálového bloku přesně podle potřeb provozu zákazníka. Ve druhé etapě jsme regálový systém od švédského dodavatele nainstalovali na nosnou ocelovou konstrukci mezaninu dodané firmou PROMAN. Vyměnili jsme si mezi sebou mnoho výkresů uspořádání, technických detailů v bodech vzájemného propojení obou systémů, ale přesto dokud regálový systém nebyl nainstalován, prožil jsem několik bezesných nocí,“ prozrazuje Aleš Hušek. Celkové vytížení Radioshuttle projektový tým odvozoval od nosnosti podlahy. „Podle propočtů jsme si určili, jaké zboží je možné skladovat, ale nakonec nás tato čísla nijak neomezovala ve využití systému a naskladňujeme jakýkoli sortiment, který potřebujeme,“ doplňuje Ondřej Zíka.
Maximální hustotu zaskladnění zajišťují řídicí senzory na nosičích
Nedílnou součástí dodávky systému BT Radioshuttle byly kromě regálové konstrukce satelitní vozíky o nosnosti 1000 kg, které zajišťují manipulaci uvnitř regálu. Každý vozík je vybaven akumulátorem, který poskytuje kapacitu na přibližně deset hodin nepřetržitého provozu, jejich výměna trvá několik minut a dobití přibližně šest hodin. Satelitní vozík nazývaný shuttle lze snadno přemísťovat mezi různými skladovými místy pomocí konvenčního vysokozdvižného vozíku. „Satelitní jednotky vjíždějí do regálového systému po speciálním vedení těsně pod jednotlivými úrovněmi skladovaných palet. Regály jsou řešeny tak, aby jimi manipulační jednotka mohla projíždět těsně pod vlastní nosnou částí určenou pro palety,“ vysvětluje Aleš Hušek. Zatímco je paleta ukládána na místo v hloubce regálového kanálu, obslužný vozík přiváží další paletu. Při vyskladňování vozík naloží paletu, kterou nosič přivezl na kraj příslušné sekce, a odveze ji. Nosič mezitím nabere další paletu v pořadí a přiveze ji na kraj regálu. „Vestavěné senzory kontrolují a řídí zastavování nosiče ve skladovacích tunelech tak, aby byla zajištěna maximální hustota zaskladnění. Obsluha řídí vozík bezdrátovým dálkovým ovládáním, přičemž z jednoho obslužného vozíku je možné řídit několik satelitních jednotek pomocí jednoho ovladače. Zaškolení obsluhy bylo samozřejmou součástí dodávky,“ dodává Aleš Hušek.
Personál skladu si nový systém rychle osvojil
S novým systémem se skladoví operátoři v relativně krátké době sžili jako se samozřejmou věcí. „Z hlediska obsluhy, manipulace a ovládání je zařízení velmi jednoduché. Jednoduchost je silná stránka systému,“ dodává Ondřej Zíka. Od instalace prvního systému Radioshuttle z celkových dosavadních dvou aplikací v centrálním skladu Jirny právě uběhly dva roky a vedení oddělení logistiky DC se potvrdila původní analýza efektivity systému. „Na stejné ploše jsme metodou blokování dříve zaskladnili kolem pěti set palet. Zavedením nového systému se kapacita stejné plochy navýšila na 2100 palet,“ uzavírá Ondřej Zíka.
Fakta
2100
palet místo dosavadních pěti set umožňuje zaskladnit nový regálový systém. Skladovací kapacita téže plochy tak vzrostla téměř čtyřnásobně.
Celopalety
Regálový systém je v DC Jirny primárně určen k vyskladnění originálních palet od výrobce, které distribuční centrum beze změny expeduje dál.