
Firma měla ve svém areálu k dispozici halu o rozměrech zhruba 120 x 35 metrů, která sloužila jako expedice s tím, že veškeré zboží bylo na ploše v množství, které odpovídalo kapacitě zhruba 1800 paletových míst. Potřebnou kapacitu pro nový sklad, určený jak pro polotovary, tak i pro hotové výrobky, Cadence Innovation vyčíslila na 4000 paletových míst. Dosažení této kapacity bylo základním parametrem zadání pro účastníky výběrového řízení na dodávku regálového systému. Dalšími výchozími body pro formulaci zadání byly půdorysné rozměry haly, její výškový profil včetně umístění a profilu vazníků, rozměry palet a šířka uliček pro manipulační techniku. Z výběrového řízení vyšla na základě zvoleného technického řešení i ceny vítězně chrudimská firma PROMAN.
U dvojitých regálů stačily pro lehké materiály tři podélné nosníky místo obvyklých čtyř
Projektanti ze společnosti PROMAN se rozhodli pro regálové řady 70 m dlouhé, z toho pět regálů se zdvojenou zakládací hloubkou, čímž ušetřili místo na uličky. Kromě toho Cadence Innovation vyrábí a dodává plastové díly do osobních automobilů, pracuje tedy s lehkými materiály. Právě nižší požadovaná nosnost umožnila obejít se v každém dvojitém regálu pouze se třemi podélnými nosníky namísto obvyklých čtyř. V důsledku toho se celá zakázka zlevnila. „Trochu jsme tím ovšem zamotali hlavu dodavateli manipulační techniky,“ popisuje Ondřej Beneš, vedoucí úseku logistiky interier liberecké firmy. Vozík s delšími vidlicemi by se nevešel do uličky, takže nakonec byly dodány retraky s vidlicemi teleskopicky výsuvnými, pro které není problém dosáhnout na paletu v zadní řadě dvojitého regálu. Poslední zakládací výška regálů je 9,30 m, retraky mají zdvihovou výšku 9,40 m. Pro manipulaci s paletami v těchto pozicích jsou vybaveny kamerami, takže řidič na obrazovce v kabině vozíku vidí, co právě na vidlice nabírá. Úložné úrovně jsou předem naprogramovány a řidič je při manipulaci pouze navolí. Uličky mezi regály jsou široké 3,20 m. „Je to o pět centimetrů víc, než je potřebné pro manipulaci retrakem, ale ani kdybychom dimenzovali uličku přesně, neušetřili bychom na okrajích haly místo pro další regál,“ uvádí Ondřej Beneš. Sklad je pochopitelně vybaven i pomocnými ručně vedenými vozíky, výrobu obsluhují retraky se zdvihovou výškou 7 m.
Regálový systém slouží také jako mezisklad pro výrobu
Výrobní linky společnosti Cadence Innovation jsou umístěny ve stejném objektu jako sklad. Výroba se skládá ze tří procesů. Prvním je vstřikovna, kde se vystříkne surový výrobek nebo surový polotovar. Následuje lakovna, kde se produkty lakují buď ihned po vystříknutí, nebo jsou uskladněny v regálovém skladu a podle konkrétní potřeby jsou z daných pozic do lakovny naváženy. Posledním výrobním provozem je montáž. V některých případech se nalakované díly přesouvají přímo k montáži, jindy musejí být vzhledem k požadavkům zákazníků, které jsou nepravidelné, skladovány v regálech až do doby, kdy na ně s montáží přijde řada. Z montáže se potom hotové výrobky transportují do expediční sekce regálového skladu, odkud se podle údajů v dodacích listech vychystávají jednotlivé zakázky a z ramp se nakládají na kamiony.
Sklad je koncipován jako chaotický, to znamená, že pro jednotlivé výrobky nejsou určeny pevné pozice. Konkrétní výrobky mají v regálovém systému předdefinovány pouze sekce, v nichž by měly být uskladňovány, s tím, že pokud se ta která sekce naplní, přejde se automaticky k jiné připravené alternativě. Veškeré materiálové toky řídí firemní warehouse management system. Pro potřeby expedice dostává pracovník vybavený mobilním terminálem seznam dílů a tento terminál ho na základě čísla dodacího listu navádí do jednotlivých pozic. Pracovník zde načte štítky na obalech s výrobky a přeskladní je do přípravných míst expedice. Pro vychystávání polotovarů do výroby je zaveden jiný proces – pokud pracoviště potřebuje nějaký materiál, manipulant načte mobilním terminálem na daném pracovišti jeho čárový kód a terminál ho navede k příslušným pozicím v regálovém skladu.
Do paletových buněk je možné ukládat obaly různých typů
Nový sklad společnosti Cadence Innovation je multifunkční z hlediska používání různých druhů obalů. Firma ve skladu používá jednak své interní obaly a jednak europalety, gitterboxy a plastové obaly s různě řešenou spodní plochou, takže z hlediska požadavků na regály se jedná celkově o sedm druhů obalů. Z tohoto důvodu bylo třeba některé regály řešit tak, aby do nich bylo možné ukládat palety a obaly ve všech modifikacích. Dodavatel proto tyto regály vybavil ocelovými rošty a příčníky, které umožňují bezproblémové uložení všech vyjmenovaných druhů obalů. „Tento úkol nebyl součástí zadání pro výběrové řízení, k dispozici jsme měli pouze půdorysné rozměry palet. Během projekce jsme museli vyřešit způsob uložení jak europalet, tak i gitterboxů s nožičkami a plastových obalů,“ říká Jan Peřina, obchodní zástupce společnosti PROMAN. Vzhledem k tomu, že uskladněné výrobky mají i různou výšku, liší se jednotlivé regálové řady také vertikálními rozměry paletových buněk. Ve dvojitých regálech určených pro zboží k expedici je to 1,30 m, ale například buňky v sekci pro polotovary jsou vysoké pouze 80 cm. Spodní patra jsou využívána pro uskladnění palet s výrobky v obalech KLT, u kterých se příprava expedice provádí ručně konsolidací palet s více druhy výrobků.
Využit je i prostor nad průjezdovými uličkami, nad nimiž jsou namontovány další regály. Tímto způsobem vznikly kolmo na regálové řady dva tunely. Stožáry retraků jsou při průjezdu těmito úseky skladu nastaveny na bezpečnou výšku.
První návrh projektu byl hotov zhruba do týdne, posléze se ještě upravovaly detaily. Vlastní realizace zakázky, tedy montáž regálového systému, probíhala loni v září v hale, která nebyla z důvodu probíhající výroby zcela vyklizena. „Postupovalo se tak, že se na uvolněné ploše postavila část regálů a hned se naskladnila, čímž se uvolnila další část haly pro montáž,“ líčí Jan Peřina. Montáž regálů trvala celkem tři týdny.
Fakta
4000
paletových pozic požadovalo zadání pro výběrové řízení; až do té doby bylo na podlaze haly uskladněno množství výrobků odpovídající 1800 pozicím.
9,30 m
je poslední zakládací výška; sklad je obsluhován retraky se zdvihovou výškou 9,40 m a s vysouvacími vidlicemi pro manipulaci ve dvojitých regálech.