
Firma DACHSER E.S.T. zahájila spolupráci se společností AmRest (provozovatelem restaurací KFC, Pizza Hut, Starbucks Coffee, Burger King a dalších značek) v roce 1996. Původně zajišťovala pouze distribuci s tím, že zboží bylo objednáváno a vlastněno AmRestem.
Zboží mířilo od dodavatelů do skladu provozovatele restaurací, kde bylo fyzicky přijato a posléze distribuováno na provozovny. Pro firmu AmRest to znamenalo značné zatížení účetního oddělení, duplicitní úkony a měsíční provádění skladové inventury významných položek. Dalším podnětem k nutným změnám byl plánovaný rozvoj sítě řetězce fastfoodových restaurací. Ke zvládnutí zásobování zvyšujícího se počtu restaurací se proto společnost AmRest rozhodla v roce 2007 založit společnost SCM Czech, jejímž úkolem bylo zajišťovat nákup a distribuci pro všechny uvedené značky ve všech zemích, kde AmRest působí. V roce 2003 nastal další posun – SCM Czech se rozhodla převést aktivity spojené s nákupem a prodejem zboží na společnost DACHSER E.S.T. zajišťující do té doby jeho skladování a distribuci. Pro čistě logistického providera to znamenalo velkou výzvu. „Aktivity typu prodeje a nákupu provozuje v naší globální společnosti jenom pobočka DACHSER v České republice. Jde o zcela jedinečný způsob logistických operací,“ zdůrazňuje Jan Polter, marketingový ředitel a prokurista společnosti.
Společnosti SCM Czech tím hodlala poskytnout AmRestu úplný logistický servis zahrnující zajištění veškerých logistických služeb včetně procesů nákupu/prodeje zboží, skladování a distribuce v logistice gastro podniků se všemi jejich specifickými pravidly. Nový požadavek klienta v praxi od poskytovatele logistických služeb – společnosti DACHSER E.S.T. – vyžadoval připravit a zvládnout elektronické objednávání, přesně rozdělit pravomoci ve vztahu k dodavatelům, fakturaci a financování.
Rozjezd projektu vyžadoval zavedení jednoduchého informačního systému
Samotná implementace převzetí zmíněných činností znamenala zavést funkční IT systém a sladit procesy s novými dodavateli a s požadavky restaurací. Základní předpoklad úspěšnosti projektu spočíval v implementaci jednoduchého a funkčního informačního systému. Nový program musel kromě skladových operací dokázat vést nákup i prodej zboží. Další podmínkou byla možnost zavedení jeho jednodušší verze přímo na provozovny, což pracovníkům fast foodu umožní vytvoření objednávky. Tato objednávka je dále automaticky zanesena do informačního systému logistické společnosti.
Nejnáročnější však podle Jana Poltera bylo zavedení skladové administrativy související s nelogistickými činnostmi, jako je nákup a prodej. Znamenalo to kromě organizace klasických skladových operací především nastavení nových procesů s českými a zahraničními dodavateli, kteří museli být ujištěni o tom, že spolupráce bude probíhat na stejné úrovni jako se společností SCM Czech. Výběr dodavatelů, dodací a cenové podmínky s dodavateli měly být nadále pod úplnou kontrolou klienta. Poskytovatel služeb se tak musel striktně držet předem daných cen a mohl nakoupit pouze zboží určené firmou SCM Czech. Dalším nutným krokem projektu byl úkol vyřešit systém neúměrně vysokého počtu faktur, které byly vystavovány ke každé jednotlivé dodávce. „Zvolili jsme proto tzv. dekádní fakturaci na každou prodejnu, což přineslo eliminaci dokumentů a administrativní práce,“ uvedl Ondřej Rázga, managing partner ze společnosti SCM Czech.
Závozy provozoven narážely na mnohá časová omezení
Kvalitní zásobování restaurací podléhá mnoha omezením. Logistika gastro podniků je limitována vlastními malými skladovými prostorami a umístěním provozoven v centrech měst, z čehož plynou mnohá dopravní omezení daná lokálními pravidly. Závozy navíc nesmějí být realizovány v průběhu obědů od 11 do 14 hodin a z bezpečnostních důvodů po 20. hodině. To vše znamenalo vytvořit přesné závozové plány. Kromě toho společnost AmRest v průběhu realizace projektu stále expandovala. Firma DACHSER proto musela být v předstihu informována o plánovaném otevření nových provozoven. Jenom tak mohla zvládnout zásobování všech podniků, kterých je v současné době šedesát.
Na počátku realizace projektu byly provozovny zásobovány smíšenými typy vozidel, to znamená, že mražené zboží bylo doručováno ve speciálních vozidlech spolu s nápoji a chlazenými potravinami. Postupem času však docházelo k růstu počtu restaurací, čímž se tento typ distribuce stával neefektivním. Zabudovaná příčka rozdělující zmíněný sortiment snižovala kapacitu vozidla, a tak se ve větších městech firma DACHSER E.S.T. rozhodla pro oddělený systém distribuce chlazeného a nechlazeného zboží.
Realizace projektu znamenala pro poskytovatele logistických služeb rovněž značné finanční investice. Jednalo se především o odkoupení skladových zásob klienta. Obě strany se nakonec dohodly na splátkovém systému. Vzhledem k tomu, že skladové zásoby na sebe vážou značnou část finančních prostředků, vyjednala navíc společnost AmRest vůči dodavatelům delší termíny splatnosti za dodané zboží. „ Firmě DACHSER tak platíme o něco dříve než oni svým dodavatelů. Díky tomu má DACHSER minimum vázaných finančních prostředků ve skladových zásobách,“ vysvětluje Ondřej Rázga.
DACHSER bude muset zvládnout dalších 60 fastfoodových restaurací
Firma DACHSER E.S.T. je v současné době odpovědná za objednávání zboží včetně zajištění dopravy, udržování skladových zásob, příjem a zpracování objednávek restaurací, dopravu, fakturaci zboží a reporting. Díky tomu se její klient může soustředit na svou hlavní činnost – na rozvoj sítě restaurací, na schvalování a kontrahování dodavatelů a na řízení supply chain. Rozšířená forma spolupráce také oběma stranám přinesla zvýšení produktivity, a to zejména díky propojování informačních systémů, on-line informacím o stavu skladu, o skladových pohybech a o řízení stavu zásob. „To umožnilo zákazníkovi plně se koncentrovat na rozvoj sítě restaurací,“ připomíná Jan Polter. Přes dosažené úspěchy však obě strany čeká několik dalších úkolů. Jde především o přechod na plnohodnotnou komunikaci mezi IT softwary, přípravu komplexního objednávkového systému pro různé značky a země a v neposlední řadě cíl zvládnout distribuci dalších rozvozových míst v České republice a zahraničí. V horizontu pěti let totiž společnost AmRest chystá nárůst o dalších 60 restaurací, což znamená přípravu nových distribučních plánů. V budoucnu se proto počítá například i s nočními závozy.
Ondřej Rázga vidí jako jeden z největších přínosů celého projektu snížení počtu zaměstnanců. V současné době totiž společnost SCM Czech zaměstnává pouze tři zaměstnance, jejichž náplní práce je kromě kontroly kvality potravin a služeb dodavatelů také nákup obalů, uniforem a čisticích prostředků.
Fakta
1450
druhů zboží na 1600 paletách má logistická společnost DACHSER E.S.T. ve svém skladě. Z tohoto počtu jde o přibližně 400 položek dodávaných do řetězců KFC.
61
fastfoodových restaurací značky KFC, Pizza Hut, Starbucks Coffee, Burger King je zásobováno smíšeným i odděleným typem distribuce.