Maloobchodní řetězec Eurospin, byť existuje pouze necelých 16 let, provozuje v domovské Itálii přes 720 prodejen středního formátu (kolem 5000 m2) s převážně potravinářským zbožím. Firma provozuje dalších 26 obchodů v sousedním Slovinsku. Řetězec se přitom soustředí na nabídku relativně malého počtu položek nabízených za co nejnižší ceny. Zatímco ve Slovinsku jsou obchody obsluhovány jedním centrálním skladem, v Itálii jsou zaváženy ze sedmi distribučních center. Každé distribuční centrum skladuje mezi 1200 a 1500 položkami včetně trvanlivých, chlazených i mrazených potravin, nápojů i základního drogistického zboží. Zhruba sto z těchto položek má průměrnou obrátku zásob kratší než tři dny. Zbytek produkce je ve skladu uložen obvykle kolem 7–10 dní. Chlazený sklad zahrnuje kolem 280 položek.
Ke zvládnutí ambiciózního projektu se spojilo několik firem
Nejnovější z italských distribučních center leží ve Veroně. Skladovou plochou centra 30 000 m2 projde denně 2500 palet a přistaveno je na 300 vozidel. Vše v jedné směně, tedy době otevření centra – od 6.00 do 14.00 hod. Když se design centra v roce 2006 plánoval, bylo jasné, že položky s delší obrátkou nebo nevychystávané po paletách budou skladovány v klasických paletových regálech. Největší pozornost se tak od začátku soustředila zejména na zvládnutí obrovského objemu zboží, který představuje 100 nejfrekventovanějších položek, manipulovaných na paletách 1200 x 800 mm s hmotností 300 až 1000 kg nebo na půlpaletách s rozměrem 800 x 600 mm a hmotností 150 až 500 kg. Jde zejména o nápoje, ale také o mouku, cukr či některé konzervy a zavařeniny. Klíčem k identifikaci těchto položek byla počáteční ABC analýza.
Bylo třeba přijít s takovým řešením, které by bylo co nejméně náročné na plochu, znamenalo co nejmenší provoz ve skladu, bylo maximálně výkonné a přitom ekonomické. Jako optimální řešení se ukázalo využití velkokapacitního spádového regálového systému. O dodávku těchto řešení se společně postaralo několik firem. UTECO CONTEC z Modeny dodala motorizované dopravníky, systém monitoringu kvality palet a automatický zakladač. Společnost Interroll dodala přes firmu Ruli Rulmeca dynamické gravitační dráhy. Všechny tyto elementy byly sestaveny firmou Domino Montaggi, která se na podobné práce specializuje. Projektantem a generálním dodavatelem se stal Jungheinrich.
Pečlivé testy musely zaručit spolehlivý a bezpečný pohyb palet
Celá jednotka dynamického skladu zabírá plochu 2800 m2, tedy jeden ze sedmi segmentů rozsáhlé budovy. Na první pohled se jedná o poměrně tradiční spádový regál. Unikátním ho dělají celkové rozměry a některá dílčí technická řešení. Délka jednotlivých drah činí 51,6 m, což umožňuje založení až 42 europalet. Ve čtyřech úrovních systému s šířkou pro 30 drah je tak celkem 120 drah.
Velká délka drah přinesla nutnost ne zcela běžných řešení. Aby bylo možné docílit v tradičně vysokém skladu čtyř drah nad sebou, konstruktéři použili 4% sklonu, což není u dřevěných palet zcela obvyklé. I proto společnost Interroll provedla v polovině roku 2007 v Dynamic Storage Centre for Excellence ve francouzském La Roche-sur-Yon sérii testů, které měly zaručit tu správnou konfiguraci dráhy, aby pohyb palet byl plynulý, spolehlivý a především bezpečný, a to jak europalet, tak palet polovičního rozměru na téže dráze. Interroll si dokonce krátkodobě najal halu, v níž zkušebně postavil dráhu o délce 51,6 m, tedy identickou s tou, která měla být následně použita. Bylo například stanoveno, že rozteč mezi válci bude 104 mm (78 mm na začátku dráhy kvůli větší odolnosti při pokládání palety). Tato rozteč byla oproti běžně využívaným 130 mm zvolena kvůli pohybu polovičních palet 800 x 600 mm. Každý šestý válec je vybaven brzdou, takže kontroluje rychlost palety. Jednotlivé válce mají průměr 80 mm a délku 850 mm.
Také horizontální síla 42 palet působící na koncový oddělovač by na dráze i s tak malým sklonem byla příliš vysoká. Proto bylo rozhodnuto použít uprostřed dráhy další oddělovač palet, aby se síla působící na oddělovače rozložila. Pro zajištění hladkého a bezpečného pohybu palet po dráze bylo rovněž nutné použít přídavných bočních koleček dráhy pro vedení palety, a to s rozestupy 312 mm.
Po praktických zkouškách s paletami o různé hmotnosti, které ověřily funkčnost návrhu, mohl projekt pokračovat další fází, aby na jaře 2008 mohl být systém uveden do provozu.
Palety před vstupem do systému procházejí kontrolou tvaru a rozměrů
Jedinečnost celého systému je dána rovněž využitím kombinace spádového regálového systému a automatizovaného zakladače. Nejenže zakladač ukládá na válečkové dráhy, ale také palety zvedá z válečkových dopravníků, na nichž palety čekají na zaskladnění. Zakladač schopný manipulovat s dvěma paletami naráz tak zajišťuje zaskladňování do systému na příjmové straně haly (ta má vrata z obou stran). Samotné manipulaci zakladačem ale předchází automatické skenování a kontrola palet. Obsluha vloží paletu do dopravníkového systému jedním ze šesti vstupních míst. Každé z nich je vybaveno skenerem etikety palety a optickým systémem, který proměří paletu, zda některý z jejích rozměrů nepřesahuje stanovené limity. Pokud systém zjistí příliš velké odchylky, přesměruje paletu na krátkou boční válečkovou dráhu, kde si ji pracovníci skladu vyzvednou, aby rozhodli o dalším postupu. Je-li paleta v pořádku, uloží se na jeden ze čtyř dopravníků příslušných každému vstupnímu místu. Kapacita každého vstupního místa tak postačuje pro náklad jednoho velkého návěsu.
Vyskladňování zajišťují pracovníci skladu za pomoci retraků, jimiž palety odvážejí do příslušných expedičních pozic.
Kromě vysokého výkonu a velmi efektivního využití plochy skladu dynamický systém přináší významné úspory oproti skladování ve statických paletových regálech. Například fakt, že palety „cestují“ přes sklad vlivem gravitační síly, uspoří velké množství energie, kterou by jinak pro přesun palet spotřebovala manipulační technika. I samotná potřeba manipulační techniky a přirozeně i její obsluhy je u takto velkého projektu výrazně nižší, což znamená obrovské úspory. K tomu je třeba přičíst úspory na osvětlení, protože nad většinou systému není třeba vůbec svítit.
Fakta
24 minut
by mělo maximálně trvat vyložení kamionu a přemístění palet na vstupní místa dynamického skladového systému.
4 %
činí sklon válečkové dráhy. U paletového systému s paletami takto rozdílných hmotností je to poměrně nízká hodnota.