logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...
  • Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen...
  • Do týmu Stavebního a projektového poradenství společnosti Savills nastoupil na pozici lead...
  • Společnost Geis otestovala v běžném provozu na rozvozových trasách v oblasti Ostravska...

Instalace nové balicí linky přinesla nebývalý nárůst výkonu

13. prosince 2010
Sklad 0
1958
Instalace nové balicí linky přinesla nebývalý nárůst výkonu

Výstavba nového distribučního centra společnosti HAMÉ ve Starém Městě u Uherského Hradiště dokončená v roce 2006 splnila vytyčené cíle snížení externích skladových nákladů, minimalizace přesunů, sloučení expedic do jednoho provozu, zvýšení kapacity skladu a optimalizace zásob. Součástí plánu racionalizace logistiky a výroby spojeného s výstavbou nového skladu bylo následné zrušení externího pracoviště firmy – střediska balení zeleniny v Lednici – a jeho integrace v novém areálu. Současně mělo být celé pracoviště modernizováno a osazeno novou automatizovanou linkou. Na konci roku 2008 bylo naplánováno konkrétní umístění balicího centra v CDS, stanovena jeho kapacita a budoucí technologie. Na jaře 2008 společnost HAMÉ provedla výběrové řízení na dodavatele automatizované linky a řady speciálních zařízení. Celý projekt vypracovala společnost sama, bez účasti cizího subjektu. V tendru zvítězilo konsorcium firem Teramex a ABB, která zakázku kompletně zastřešovala. „Nejednalo se zdaleka o nejlevnější nabídku. Šlo nám o celkové parametry technologie, zejména o její výkon s využitím co nejnižšího počtu lidí, o přesnost a flexibilitu zpracovávaných obalů,“ prozrazuje Martin Štrupl, ředitel logistiky společnosti HAMÉ.

Úlohu zrušeného pracoviště převzalo nové balicí středisko začleněné do CDS

Sezonní výroba sterilované zeleniny s vrcholovým obdobím v září a říjnu probíhá v závodě v Bzenci. V minulosti se produkce přepravovala do skladu v Lednici u Břeclavi vzdáleném 50 km, kde se skladovala jako neetiketované zboží. „Fungovaly tam dvě staré balicí linky, které obsluhovalo dvacet lidí na směně,“ vysvětluje Jiří Černý, vedoucí distribučního centra ve Starém Městě. „Před expedicí bylo nutné zboží převážet sem, do centrálního distribučního skladu.“ V loňském roce byl provoz lednického pracoviště ukončen, jeho úlohu převzalo nové balicí středisko začleněné do centrálního distribučního skladu. Depaletizaci, etiketování sklenic, jejich balení a opatření šaržovacími štítky nyní místo dvou linek provádí jedna automatizovaná linka. Stejný proces při vyšším výkonu přitom vykonávají pouze čtyři zaměstnanci namísto původních dvaceti.

Roční produkce sterilované zeleniny činí padesát tisíc palet

Součástí investice byla instalace poloautomatického systému blokového skladování BT Radioshuttle, založená na elektricky poháněných nosičích. Ty přemísťují paletované zboží ve skladovacích tunelech v regálové soustavě se speciální konstrukcí o kapacitě 7600 palet. Roční produkce sterilované zeleniny činí padesát tisíc palet. Část produkce směřuje do externích skladů a část přímo do centrálního skladu: od příjmových ramp skladníci palety zaskladňují do celkem sedmatřiceti skladovacích tunelů (každý obsahuje 28 paletových míst) obsluhovaných radioshuttlem. „Po zmanipulování palety z radioshuttlu je paleta přivezena pomocí ručního čelního elektrického vysokozdvižného vozíku SWE 120 na dopravník balicí linky před depaletizačního robota,“ popisuje pouť každé palety na počátek 64 metrů dlouhé balicí linky Jiří Černý.

Kapacita baličky dosahuje 35 skupinových balení za minutu

Na počátku linky operátoři odstraňují z palet strečovou fólii, popř. cyklopovou pásku a víko.
Pomocí dopravníku (dopravníky sklenic a palet dodala firma TERAMEX TRADING)
je paleta přivezena do prostoru, kde paletu manipuluje a zpracovává plně automatizovaný depaletizační robot od společnosti ABB. Přenášení jednotlivých vrstev zabezpečuje speciální podtlaková hlava s pěnovým materiálem, která odebírá celou vrstvu najednou. Robot odkládá sklenice po jednotlivých vrstvách na pás; kapacita depaletizátoru činí 250 sklenic za minutu. Po pásu přijíždějí sklenice do etiketovačky značky Cavagnino & Gatti, kterou dodala společnost COMPO PRAHA. Stroj aplikuje 12–15 tisíc nálepek za hodinu.
Sklenice následně vyjíždějí zpět na pás a směřují přes vakuotester do baličky. U vakuotesteru od společnosti Konzervárenská technika má stanoviště operátor s úkolem vyřazovat výrobky, které neodpovídají normě. Stroj identifikuje sklenice s nedostatečným podtlakem podle míry vypouklosti víčka. Balička od výrobce DIMAC, jejímž dodavatelem byla společnost Unipack Třinec, balí sklenice podle druhu do skupinového balení, buď do fólie, nebo obalu typu tray či kombinovaného obalu. Kapacita baličky dosahuje 35 balení za minutu. Skupinová balení v dalším kroku označuje aplikátor etiket zn. Willet (dodavatel JaGa Praha) šaržovacím štítkem. Na fóliový obal stroj lepí štítky shora balení, pokud se jedná o tray, je štítek aplikován z boku. Rozřazovací pás balení separuje na dva pásy směřující ke každému ze dvou paletizačních robotů. „Následně balení vjíždějí do prostoru paletizačních robotů, které skládají hotová balení podle určeného paletového schématu na EUR palety. Naskládaná kompletní paleta odjíždí k ovinovačce ROBOPAC, kde je stažena strečovou fólií,“ popisuje závěr pracovního cyklu Jiří Černý. Na konci linky palety přebírají skladoví operátoři a odvážejí je do předávacího prostoru. Zabalené palety opatřené etiketami skladníci zaskladňují do expediční části skladu.

Management skladu usiluje o další zefektivnění práce linky

Primárně byla linka uzpůsobena na dva typy sklenic. Vzhledem k tomu, že se společnost HAMÉ rozhodla pro nové typy sklenic, bylo nutné dodatečně vyrobit odpovídající formátové díly pro některá zařízení. Nyní je linka schopná pracovat s celkem šesti typy obalů.
Celá linka funguje v automatickém režimu řízeném průmyslovými automaty Siemens.
Obsluha linky stroje ovládá pomocí tabla řídicího systému. Displej tabla umožňuje komunikaci se stroji, funkce ovládání je možná jak v automatickém, tak manuálním režimu. Stěžejní úkon představuje naprogramování linky, resp. paletizačních robotů podle konkrétního paletového schématu. Schéma určuje počet vrstev na paletě podle typu položek a je odvozeno od požadavku odběratelů.
Obsluha linky musí kontrolovat kvalitu přicházejících palet. Ty nesmějí být poškozené, jejich rozměr musí odpovídat předepsané normě (80 x 120 cm), aby mohly bez problémů na válečkový pás, proto je pracovníci přeměřují. Další komplikaci mohou způsobit zaprášená víčka sklenic, která pocházejí z některých externích skladů s vysokou prašností. Aby na nich mohly etikety dobře ulpívat, musejí být v sekci před etiketovačkou očištěna.
Výkon linky podle typu sklenice a počtu kusů do skupinového balení činí 45–113 palet za směnu, což představuje 45 500–115 500 sklenic sterilované zeleniny. Management skladu přitom usiluje o další zefektivnění práce linky. V současné době je nastaven dvousměnný režim v pětidenním pracovním týdnu. Zrychlováním robotů, zvýšením norem a zefektivněním práce obsluhy je možné v budoucnu omezení počtu směn a tím další racionalizace výroby a úspory.

Mezi hlavní přínosy nového řešení Martin Štrupl řadí umístění střediska balení přímo v distribučním skladu. „Použité technologie a zvýšení výkonu přitom umožnily dramatické snížení počtu pracovníků. Díky nové lince jsme dosáhli potřebné flexibility přechodu na různé typy obalů.“ Možnost pružně reagovat na požadavky klientů a flexibilně balit podle poptávky znamená další výrazný benefit investice. Celkové zvýšení efektivity a snížení nákladů na balení a přípravu výrobků doprovázejí úspory za dopravu a manipulaci díky integraci celé výrobní a distribuční struktury společnosti spojené se zrušením celého jednoho samostatného pracoviště v lokalitě Lednice. Návratnost investice Martin Štrupl odhaduje na dva roky.

Více o nových technologiích a procesech zaváděných v centrálním distribučním skladu společnosti HAMÉ se můžete dozvědět na přednášce Martina Štrupla v rámci konference EASTLOG 2010.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required