logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Dokáže pracovat v uličkách širokých pouhých 85 centimetrů, dosáhne až do výšky osmi metrů a ve...
  • Společnost SKF Lubrication Systems CZ v Chodově buduje nový automatizovaný sklad dílů. Projekt...
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...
  • Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen...

Automatizace výroby: Nábytkářský závod svěřil paletizaci výrobků do rukou robotů

13. prosince 2010
Sklad 0
1426

Rychlou a správnou paletizaci hotových zabalených výrobků často zajišťují roboty, které eliminují lidské chyby a mají vysoký výkon. Uvědomili si to i v závodě Malacky II společnosti Swedwood Slovakia, který vyrábí kuchyňské a šatníkové skříně. Ve firmě původně používali jednoúčelové stroje a potom jednoduché roboty. Důvodů, proč hledali nové řešení, bylo více. „Jedním z hlavních je získání flexibility, která je s novým řešením nesrovnatelně vyšší než u jednoúčelových strojů a umožňuje nám reagovat na měnící se požadavky zákazníka v kratší době a s nižšími náklady. Dalším velmi důležitým faktorem byla spolehlivost řešení, která je při vyšším stupni automatizace velmi potřebná. Samozřejmě jsme vyžadovali i dostupný a kvalitní servis,“ vysvětluje Michal Bocán, technický ředitel společnosti Swedwood Slovakia.

Paletizér dokáže najednou obsloužit až čtyři dopravníky

Švédská nábytkářská společnost má v Evropě 20 výrobních závodů, některé z nich už s robotizovanými zařízeními od společnosti ABB, s níž na základě úspěšných aplikací uzavřela smlouvu o partnerství. Proto se na ni začátkem roku opět obrátila, tentokrát s požadavkem na zvýšení výkonu odkládání a na modernizaci současného stavu. „Samozřejmě jsme do projektu vstupovali s podrobnou analýzou potřeb zákazníka. Ten to vždy ocení a my potom nemáme problém při realizaci. Řešili jsme potřebu počtu odložení krabic za minutu a nosnost. Řešení jsme našli ve standardním paletizačním robotu IRB 660 s nosností 250 kilogramů, který zvládl takt odkládání a zátěž,“ přibližuje Peter Kubík, sales manažer společnosti ABB.
Robot IRB 660 je dodáván ve čtyřosém designu, má dosah 3,15 metru a hodí se na paletizaci pytlů, krabic, přepravek, lahví apod. Je podstatně rychlejší (o více než 10 %) než jeho předchůdce IRB 640. Kromě toho mu optimalizovaný výkon motoru a pohybové schopnosti zaručují mnohem kratší dobu cyklu, než jakou mají srovnatelné produkty na trhu. Paletizér se svým dlouhým dosahem může obsloužit až čtyři dopravníky na přísun materiálu, dva paletové regály, jeden překládací regál a čtyři dopravníky na odsun palet. Celá kabeláž na napájení, signály, sběrnice a vzduchotechniku je zamontována uvnitř robotu. Vnitřní kabeláž je navržena tak, aby minimalizovala opotřebení nebo nebezpečí přetržení vodičů. Kromě toho krytí IP 67 znamená, že celý robot je postaven pro náročné a prašné prostředí.
Funkce robotizované buňky je standardní jako při běžné paletizaci. Vstupní dopravník do robotizované buňky dopraví zabalenou a zalepenou krabici do stohovače krabic, kde jsou připraveny, resp. nastohovány, krabice pro odběr robotem. Robot uchytává nastohované krabice v předem definovaném počtu, podle druhu výrobku, pomocí dvouramenného mechanického chapadla a ukládá je na dopravník, kde je připravena dřevěná paleta. Ta je po ukončení nakládání automaticky odtransportována a nahrazena další prázdnou paletou, na kterou robot opět ukládá krabice. „Systém je vybaven ethernetovou komunikací zabezpečující zákazníkovi napojení na vnitrofiremní údržbářskou síť, která neustále monitoruje stav zařízení,“ říká Peter Kubík.

Kontrolu robotického zařízení zajišťuje signál GPRS

Technologie vzdálené správy robotů prostřednictvím signálu GPRS se už stává neoddělitelnou součástí kontroly robotických zařízení. Díky ní má správce zařízení okamžité informace o stavu robota a dokáže podle potřeby reagovat na případné chyby. Systém se vyznačuje poměrně jednoduchým principem a šetří množství času při správě zařízení.
Název tohoto komunikačně-monitorovacího systému je Remote service a zařízení pochází z dílny společnosti ABB. Jeho základním článkem je přídavné zařízení Remote service box (RSB). Je to doslova malá černá skříňka, která obsahuje SIM kartu, komunikační kartu na přijímání dat z počítače robotu a vysílač GPRS signálu. Po zapojení RSB se administrátor prostřednictvím GPRS/3G sítě spojí s příslušným robotem a za několik minut se spustí první měření. Systém detekuje teplotu, stav zátěžových momentů motoru, stav baterií, výkon zařízení a následně hodnoty zapisuje do přehledného grafu. Tato znalost kondice robotu umožňuje předvídat jeho životnost a potenciální selhání, která mohou nastat. Napomáhá tomu i funkce Audit, která vypočítá přibližnou dobu životnosti jednotlivých komponent. Klíčovou úlohou systému je informovat správce robotu o vzniklých chybách. V takové situaci RSB alarmuje centrální databázi, která pošle určenému technikovi SMS zprávu. Technik se následně může prostřednictvím sítě okamžitě seznámit s informacemi o systému a identifikovat vzniklý problém.

Návratnost investice se pohybuje od jednoho a půl do dvou roků

Implementaci robota IRB 660 zajišťovala společnost Energo – Robotics. „Celý proces proběhl poměrně jednoduše. Výrazné problémy nevznikly, a pokud se nějaké objevily, řešili jsme je okamžitě, protože programátor byl pět dní k dispozici zákazníkovi při náběhu nových výrobků. Bylo velmi důležité, že zákazník dokázal výrobu orientovat tak, že za týden se při paletizaci vystřídaly všechny výrobky nebo alespoň produkty rozměrově podobné,“ uvádí Peter Kubík.
Nákup byl financován z prostředků, které nábytkářská společnost vyčlenila jako investici na zvýšení produkce a kvality paletizace. Jejich návratnost se pohybuje kolem jednoho a půl až dvou roků, což je pro investici velmi dobrý ukazatel.
„S odběratelem máme rozpracovanou servisní smlouvu, kde kromě jiného nabízíme i službu Hotline, v rámci které je dostupný čtyřiadvacetihodinový servis sedm dní v týdnu a neustálý monitoring robota pomocí webového rozhraní. Pomocí webového rozhraní dokonce umíme vyřešit problém na dálku. V servisní smlouvě jsou i standardní preventivní prohlídky, kdy analyzujeme stav zařízení, čímž předcházíme nepředvídaným poruchám. Swedwood patří k těm zákazníkům, kteří nepodceňují preventivní údržbu, protože pochopili, že jedině prevencí mohou předejít riziku,“ konstatuje Peter Kubík.
Výhod vyplývajících ze vzdálené správy robota je více. V případě poruchy se v první řadě šetří čas spojený s příchodem technika na místo práce robota. Podle společnosti ABB je až 60 % chyb na zařízení možné řešit dálkově. Protože systémová diagnostika dokáže přesně určit druh problému, přichází technik na místo obvykle už s přesnými poznatky o nedostatku. Díky tomu se může připravit na patřičný opravárenský zásah, případně zajistit náhradní díly. Nezapomínejme ani na aktuálnost získaných měření, která se nevykonávají ex post. To všechno šetří nejen čas, ale hlavně výrobní systém. Výpadek robotu totiž může značně omezit celý tok výroby, což se někdy neobejde bez negativních následků. V současnosti je vzdálená správa robotů většinou záležitostí menších firem, kde se nachází menší počet zařízení. Větší průmyslové celky obvykle zaměstnávají specializované pracovníky. Počet dálkově řízených robotů se na Slovensku pohybuje kolem šesti, celosvětově je to asi 300 zařízení.
Swedwood si nové řešení pochvaluje. „Společnost tvoří a reprezentují její zaměstnanci, kteří v tomto případě přistupují ke své práci profesionálně a respektují dohody a požadavky zákazníka. Proto jsme s implementovaným řešením velmi spokojeni a těšíme se na další vzájemnou spolupráci,“ uzavírá Michal Bocán.

Fakta
IRB 660
je označení paletizačního robotu s nosností 250 kg, má dosah 3,15 m a hodí se na paletizaci pytlů, krabic, přepravek, lahví apod.

RSB
– Remote service box – informuje správce robotu o vzniklých chybách. V takových případech alarmuje centrální databázi, která pošle určenému technikovi SMS zprávu.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required