Společnost PSG-International se zabývá investiční výstavbou se zaměřením především na Ruskou federaci a země bývalého SNS. V rámci této aktivity v současné době realizuje akci „na klíč“. Jedná se výstavbu GT TEC Krasavino, RF, neboli paroplynovou elektrárnu o výkonu 60–70 MW.
Firma PSG-International nebyla nikdy předtím nucena řešit tak složitou dopravu, jakou vyžaduje výše uvedená akce, tj. dopravu různorodých zařízení a materiálů typu ocelových konstrukcí z Vítkovic, transformátorů z Polska, generátorů z Francie a plynových turbín ze Švýcarska. Proto hledala přepravce, který má zkušenosti s železniční, kamionovou i speciální dopravou do Ruské federace. Důležitým požadavkem pro realizátora přepravy byla doprava za podmínky DDU (Delivered Duty Unpaid) na stavbu Krasavino, tj. zajištění dopravy od subdodavatelů zařízení a materiálů nejen z České republiky, ale i z jiných evropských zemí do celního skladu ruského klienta. „Naší podmínkou bylo pojištění dopravy, garance termínů a cen, odborná pomoc při přípravě dopravy, reference a monitoring průběhu dopravy,“ upřesňuje Igor Vlach, vedoucí nákupu služeb ze společnosti PSG-International.
Proč padla volba právě na firmu DHL Freight? „Ve výběrovém řízení jsme jako jediní nabídli komplexní řešení na požadavek dodání zboží na paritě DDU, veřejný celní sklad areálu elektrárny Krasavino,“ říká Jaroslav Minařík, vedoucí oddělení speciálních přeprav DHL Freight. „DHL Freight byla vybrána nejen pro splnění podmínky investora na dopravu hlavních zařízení na paritě DDU – celní sklad elektrárny, ale i z důvodu dobře fungujícího specializovaného pracoviště, které má zavedenou spolupráci s obdobně zaměřenými partnery jak v rámci Evropy, tak zejména v Ruské federaci,“ dodává Michal Andrle, ředitel projektu Krasavino ze společnosti PSG-International.
Hlavní tah po železnici a kamiony, chybějící díly letadlem
Vzájemná spolupráce byla v první etapě zahájena návozem částí ocelových konstrukcí od výrobců v České republice. V druhé etapě se společnost DHL Freight musela vypořádat s návozem nejdůležitějších komponentů elektrárny, plynových turbín, ze švýcarského Riazzina. Následující etapy už plynule navazovaly tak, jak probíhala montáž turbín, generátorů, konstrukcí vnějšího pláště elektrárny atd.
Původní požadavky zákazníka spočívaly v maximálním podílu železničních přeprav. Toto řešení se postupně upravovalo v návaznosti na specifika příjmu zboží do celního skladu. Další úpravy souvisely se snahou o minimalizaci překládek u zásilek s vysokou hodnotou či zvýšenou citlivostí na otřesy během přepravy. „Například k okamžité výměně poškozeného nebo chybějícího dílu při montáži byly využívány i expresní letecké služby DHL nebo silniční kurýrní služby našeho ruského partnera,“ dodává Jaroslav Minařík.
Při transportu po železnici využíval přepravce železniční operátory ČD Cargo, ruského ŽSR a polského PKP, kteří disponují železničními vozy pro přepravu konstrukčních celků, technologií a strojů s překročenou ložnou mírou. Kontejnerové zásilky musely být ve spolupráci s ruským smluvním partnerem překládány na železniční vozy určené pro širokorozchodnou trať v terminálech Čop či Brest. U železničních zásilek muselo být upevňování zásilek na vozech zajištěno podle norem, které jednotlivé železnice vyžadují. Při silniční přepravě se kromě standardních plachtových kamionů s ložnou délkou 13,5 m využívala řada dalších speciálních vozidel, která přepravují citlivá zařízení a nadměrné celky od jednotlivých subdodavatelů v rámci České republiky a Evropy.
Specifickou částí dopravních služeb byly přepravy nadměrných zásilek po silnici, které vyžadují při transportu velmi citlivé zacházení. „Jedná se zejména o agregáty turbín a generátorů, kde je celý průběh přepravy, otřesy a náklony zásilky během transportu, monitorován záznamovými čidly,“ připomíná Jaroslav Minařík. Jednu z nejobjemnějších částí elektrárny totiž tvoří tři plynové turbíny (délka 15,5 m, šířka 3,0 m, výška 3,25 m a hmotnost 46,2 t). Během přepravy bylo třeba dodržovat plynulý režim jízdy, včetně náklonu podvalníku a minimalizace otřesů. Pro zajištění předepsaných podmínek dopravy byla každá z turbín pro transport vybavena speciálním monitorovacím zařízením. Nadměrné celky musely splňovat podmínky rozložení hmotnosti nákladu, dodržení omezení výšky, šířky nebo délky.
Jak již bylo zmíněno, silniční vozidla a železniční vagony byly monitorovány po celé délce trasy. Řidiči povinně hlásili průjezdy určenými místy na trase prostřednictvím SMS zpráv. Železniční vagony byly evidovány centrálním systémem jednotlivých železnic, jenž podával denně informace, ve které stanici se vagon nachází. „U železnice byl monitoring důležitý zejména proto, aby zásilka mohla být v koncové stanici Krasavino celně odbavena a bez zbytečné prodlevy mohl být vydán souhlas k vykládce a přepravě do celního skladu,“ zdůrazňuje Jaroslav Minařík.
Speciální přeprava byla realizována v souladu s termínem výstavby
Transport hodnotí sám klient nejvyšší známkou kvality. Některým problémům se realizátor projektu sice nevyhnul, ale doprava byla nakonec zrealizována bez vlivu na zpoždění termínů výstavby. „Vyzdvihl bych především organizaci a zajištění dopravy kontejnerů s plynovými turbínami, pro kterou byly subdodavatelem stanoveny přísné požadavky na vibrace během dopravy. Měřením vibrací se prokázalo, že nebyly překročeny limity, a doprava tak proběhla v požadované kvalitě,“ chválí Igor Vlach.
Do současné doby bylo odesláno a zmanipulováno 150 železničních vagonů a 60 kamionů. Z tohoto počtu šlo o 22 silničních nadměrných přeprav a 16 kontejnerů. Dokončení celého projektu je naplánováno na třetí čtvrtletí tohoto roku. V současné době probíhají dokončovací práce řídících center, propojovacích systémů, montáže venkovních pomocných zařízení a v neposlední řadě ověřovací zkoušky jednotlivých celků.
V budoucnu by společnost DHL Freight ráda ve spolupráci s PSG-International pokračovala. Jednu z možností vidí v zajišťování těžké stavební a jeřábové techniky pro výstavbu přírodní části plynovodu do elektrárny. V současné době se spolupráce rozšiřuje o dodávky kontejnerů „na poslední cestu“, které slouží jako náhradní skladové prostory.
Na závěr Igor Vlach na základě zkušeností doporučuje v případě dopravy tak rozsáhlých investičních celků jmenovat ze strany dopravce jednu konkrétní kvalifikovanou osobu, která bude zákazníkovi neustále k dispozici. „Bude mu tak moci poskytovat konzultace při projektování s cílem optimalizace rozměrů nákladových kusů, dále bude spolupracovat při tvorbě směrnice pro balení nákladů a bude pro něho vyhledávat optimální způsoby dopravy, ať už půjde o jakýkoliv typ dopravy,“ uzavírá.
Fakta
150
železničních vagonů a 60 kamionů bylo odesláno a zmanipulováno. Z tohoto počtu šlo o 22 silničních nadměrných přeprav a 16 kontejnerů.
4000 km
činí vzdálenost, na jakou byly přepraveny komponenty nutné k stavbě plynové elektrárny. Jednu z nejobjemnějších částí elektrárny tvoří tři kusy plynových turbín s délkou až 15,5 m.