Dynamický růst společnosti Direct Parcel Distribution CZ (dále DPD CZ) a celkový vývoj na trhu kusových přeprav umožnil v první polovině roku 2007 společnosti DPD CZ rozšířit poskytované služby balíkových přeprav i o přepravu zásilek těžších než 31,5 kg. V České republice jsou všechny zásilky v rámci standardní přepravy doručovány do 24 hodin, po Evropě do dvou až pěti pracovních dnů. Uvedené parametry služby a deklarovaná kvalita doručování přesvědčily prodejce outdoorového vybavení vlastní značky, společnost HUSKY CZ, svěřit doručování potřeb pro camping, jako jsou stany, spací pytle a karimatky, do rukou firmy DPD CZ. Ta poskytuje zákazníkovi komplexní řešení pro distribuci zásilek po České republice i do zahraničí.
Přes 90 % zásilek je v rámci České republiky doručeno do druhého dne
Společnost HUSKY CZ zahájila spolupráci s DPD CZ již před čtyřmi lety. Nového dodavatele přepravních služeb začala hledat na základě nespokojenosti s tehdejším přepravcem, který měl problémy s včasným doručováním. „Docházelo k pochybením i v oblasti přesnosti doručování, ke zpožděním a občas i ke ztrátám zásilek. Z těchto důvodů jsme se tehdy rozhodli vypsat výběrové řízení na nového dodavatele,“ říká Rostislav Kubánek, finanční ředitel HUSKY CZ. Nový dodavatel přepravních služeb tak měl přinést především vyšší kvalitu v oblasti včasnosti doručení. Služby v oblasti přepravy a logistiky jsou totiž u prodejce outdoorového vybavení nedílnou součástí nabízených produktů. „Z tohoto důvodu je pro nás důležité, aby naši odběratelé dostávali naše zboží včas. V červnu letošního roku jsme díky rapidnímu nárůstu obratu a s tím spojeným nárůstem distribuce zdvojnásobili kapacitu a průchodnost našeho skladu zavedením směnného provozu. DPD CZ dokázala poměrně pružně zareagovat na naše požadavky posílením svých kapacit,“ dodává Rostislav Kubánek. Kvalita co do včasnosti a přesnosti doručování se stabilně drží velmi vysoko. Přes 90 % zásilek je doručeno do druhého pracovního dne. S ohledem na zavedení směnného provozu by v budoucnu HUSKY CZ uvítalo možnost ranních svozů pro zásilky vychystané skladem v odpoledních hodinách.
Minimalizace lidského faktoru snižuje chybovost procesů
Díky vysokému počtu přepravovaných zásilek a nárůstu počtu klientů se stala nutností automatizace přenosů a sdílení dat s klienty. Objednávky, informace o dobírkách, předané zásilky či reklamace, to vše musí probíhat co nejvíce automatizovaně bez zásahu lidského faktoru a s minimalizací chyb, které by lidský faktor mohl zavinit.
Přepravce proto poskytl firmě HUSKY CZ počítačový program a tiskárny etiket. Software Delisprint importuje data o požadovaných přepravách z podnikového informačního systému, jenž HUSKY CZ využívá. Na základě importovaných dat program vytiskne etikety, které jsou při balení produktů nalepeny na jednotlivé balíky. Zpracované informace putují automaticky elektronickou cestou do informačního systému DPD CZ. Každý den se také klientovi zasílá report o doručených a nedoručených zásilkách, což zvyšuje kontrolu nad probíhajícími procesy a poskytuje větší přehled o zásilkách. Depa i překladiště jsou navíc vybavena moderní technologií umožňující sledování zásilky po celou dobu přepravy. Děje se tak díky systému track and trace, jenž funguje on-line prostřednictvím internetu.
Přes maximální snahu o kvalitu služby se v praxi nelze vyhnout nepříjemným reklamačním procesům. V zájmu dodavatele služby je nastavit tyto procesy co nejjednodušeji a nejpružněji. Jak to funguje u DPD CZ? Zjistí-li příjemce při převzetí zásilky její poškození, musí neprodleně sepsat tzv. zápis o škodě na místě přímo s řidičem. Od června však v DPD CZ funguje také on-line systém reklamací, který umožní vyřešit reklamaci rychle a pohodlně i v případě, že bylo poškození skryto. Zmíněnou aplikaci si klient spustí na internetových stránkách společnosti DPD CZ. On-line formulář neboli zápis o škodě při skryté vadě však musí vyplnit nejpozději do dvou pracovních dnů ode dne doručení zásilky. O výsledku reklamace je klient informován způsobem, který si sám zvolí. Aplikace zároveň umožňuje on-line sledování vyřizování reklamace.
Největší nápor na logistiku outdoorového vybavení nastává v dubnu
Na počátku spolupráce měly požadavky klienta základní podobu. Jednalo se o využívání služby: klasická zásilka, sběrný balík a COD (cash on delivery). S rostoucími požadavky klienta se poskytované služby postupně rozšiřovaly. Nejprve se jednalo o klasické služby, které se poté se rozšířily na expresní a speciální služby. „Pravidelné svozy pro HUSKY CZ jsou nyní nastaveny na 16.00 hod., pět dní v týdnu. Dopravce vždy ráno proaktivně telefonicky kontaktuje centrální sklad v Praze 3 a sjedná termín nakládky,“ vysvětluje mechaniku spolupráce Oldřich Kaláb, výkonný ředitel DPD CZ.
Při distribuci zásilek jsou využívány převážně klasické dodávkové vozy do 3,5 t. Podíl zásilek Expres, definovaných přesným časem doručení následující pracovní den podle výběru zákazníka v 10.00, 12.00, 18.00, činí u prodejce HUSKY CZ necelé 1 %.
Společnost HUSKY CZ využívá pro přepravu několik typů krabic. Zboží se balí do tří- nebo pětivrstvých kartonů. Zásilky jsou označeny štítky a jejich nakládka probíhá na paletách. Sortiment firmy HUSKY CZ je svážen ze skladu v Praze 3. Po roztřídění na překladiště dochází k následné vnitrostátní distribuci po celé České republice do specializovaných maloobchodních prodejen nebo do obchodních řetězců. Zásilka musí být předána vždy do druhého dne. Kontrola zásilek probíhá většinou při převzetí zásilky řidičem, ale také v depu při prvním skenování. „Hlavní sezona z pohledu logistiky díky naší specializaci na camping graduje počátkem dubna. V tuto dobu je potřeba zásobit všechny naše prodejní kanály. V praxi to znamená, že musíme dodat sezonní zboží do vlastních značkových prodejen, nezávislým prodejcům i specializovaným řetězcům se sportovními potřebami,“ upřesňuje Rostislav Kubánek, finanční ředitel HUSKY CZ.
Spací pytle a karimatky značky HUSKY míří už i za hranice
V současné době dodavatel přepravních služeb DPD CZ také zajišťuje outdoorovému prodejci nepravidelnou přepravu zásilek k příjemcům po celé Evropě. Společnost HUSKY CZ dnes totiž působí na českém, slovenském, německém i francouzském trhu. Zároveň se rozvíjí spolupráce s Rakouskem. Firma HUSKY CZ jen v letošním pololetí meziročně navýšila obrat z pohledu expedice o 30 %. Takto rychlá expanze klade vysoké nároky na zajištění logistických kapacit. Díky mezinárodnímu zázemí společnosti DPD CZ může HUSKY CZ pohodlně distribuovat zboží do zahraničí. Získává tak jistotu, že služby budou splňovat očekávané standardy kvality.
„Ze zkušenosti víme, že logistika je zejména pro obchodní společnosti klíčovou oblastí. Jsme rádi, že se nám daří držet krok s rychlou expanzí společnosti HUSKY CZ. Obchodní partnerství s HUSKY CZ je pro obě strany přínosné,“ uzavírá Daniel Mareš, ředitel DPD pro střední Evropu.
Fakta
220
zemí je díky mezinárodní síti svých poboček společnost DPD CZ schopna pokrýt v doručování zásilek.
24 hodin
maximálně stačí DPD CZ v rámci standardní přepravy k doručení všech zásilek v České republice.