
V pořadí již sedmý ročník logistického fóra LOG-IN je úspěšně za námi. Podzimní workshop zaměřený na nové projekty, produkty a trendy v logistice se uskutečnil 11. listopadu v pražském hotelu Ambassador – Zlatá Husa. Na konferenční část si našlo cestu 180 hostů z řad logistických profesionálů. „Letošní ročník probíhal ve výrazně pozitivnější atmosféře logistického trhu než ten minulý,“ hodnotí Jaroslav Smíšek, logistics group manager společnosti ATOZ Group. „Projevilo se to v dobré náladě účastníků, diskutován byl velký počet nových projektů a akci představitelé firem využili i pro hledání partnerů pro tyto projekty. Pozitivní ohlasy sklidil také program případových studií od společností, které ve svém oboru představují naprostou špičku.“
Role partnerů workshopu se tentokrát ujaly společnosti Bibby Financial Services, GS1 Czech Republic, Honeywell, NOVUM, CHEP CZ a STOW ČR. „Logistické fórum LOG-IN dává důležitý prostor pro prezentaci inovací, novinek a úspěšných projektů v logistickém světě. Proto jsme se rozhodli pro aktivní účast na prezentacích a využili jsme toto logistické fórum pro prezentaci CHEP Environmentální kalkulačky zúčastněným logistickým odborníkům z řad výrobců, retailu i poskytovatelů logistických služeb. S organizací celého logistická fóra i Logistického Business Mixeru jsme byli velmi spokojeni, a proto se aktivně zúčastníme i příštích ročníků,“ hodnotí událost Petr Panáček, sales manager společnosti CHEP CZ. Speciálním partnerem logistického fóra byly společnosti REMBRANDT DONUTS a Nestlé Česko, které se postaraly v průběhu přestávek na kávu o občerstvení.
O tom, jak si poradit s miliony kusů zboží
Program workshopu zahájila případová studie distributora náhradních dílů pro automobily, společnosti Auto Kelly. Ředitel logistiky Tomislav Plzenský posluchače seznámil s fungováním distribuce více než 140 000 položek a s příjmem více než 1,2 milionu kusů zboží měsíčně do dvou centrálních skladů. „V naší společnosti je zajímavé, že současné centrální sklady mají více než 2,3 milionu kusů zboží v 140 000 položkách a je dost pravděpodobné, že u nás najdete vše do osobních a dodávkových automobilů.“ Příjem zásilek od dodavatelů během jednoho dne zde dosahuje 50 až 60 dodávek různorodých velikostí. Rozvozy jsou organizovány v denních a nočních cyklech. V nočních rozvozech dochází k distribuci dvou třetin zboží.
V letošním roce se distributorovi náhradních dílů podařilo otevřít první část centrálního skladu v PointParku D1, kde společnost skladuje karosářské plechové a plastové díly, autoskla a pneumatiky. Řádově se jedná o 100 000 kusů zboží ve 20 000 položkách. Ve své přednášce Tomislav Plzenský připomněl plánované stěhování i dalšího sortimentu z centrálního skladu z Vysočan do nového centrálního skladu PointPark D1, které by se mělo uskutečnit již v průběhu příštího roku. Ve vysočanském skladu je v současné době skladováno 2,2 milionu kusů zboží v 120 000 položkách. Převážně se jedná o mechanické a drobné díly a autopříslušenství.
Fungovat může i nevšední seskupení firem
O neobvyklém partnerství osmi středních spedičních společností se ve druhém příspěvku rozhovořil Jan Kučera, jednatel společnosti BOHEMIA CARGO. Diváky seznámil s tím, co se skrývá pod názvem aliance FOFR a proč se při založení expresního přepravního systému rozhodli pro nevšední právní formu logistického družstva. Hlavní přínosy neobvyklého seskupení vidí v rychlém rozhodování a řízení, ve společné možnosti investování a v neposlední řadě ve společných zásadách obchodní politiky. „Při zakládání nového přepravního systém jsme chtěli, aby nová služba byla kvalitní a cenově přijatelná. Chtěli jsme založit přepravní systém pro zásilky od balíků až po dvoutunové zásilky, což vyžaduje mít dobrou síť, přičemž jsme zjistili, že u kapitálových společností to není možné,“ vysvětlil volbu právní formy družstva Jan Kučera.
Centrální překladiště aliance je umístěno ve východních Čechách a každou noc obslouží přibližně dvacet návěsových souprav, z nichž jsou zásilky po odbavení distribuovány do 16 dep. Družstvo také provozuje centrum správy a úhrady dobírkových služeb. „Zákazníkům garantujeme zaslání platby od příjemce zásilky do deseti dnů. V praxi tu funguje do pěti pracovních dnů, což je podle mě silný konkurenční nástroj.“
O tom, jak spojit logistického partnera s e-shopem
S řešením logistiky internetového obchodu značky Dolce Gusto společnosti Nestlé Česko seznámili přítomné logistické odborníky hned tři zástupci. Za společnost Nestlé Česko project manager Pavel Moravec a brand managerka značky Dolce Gusto Kateřina Müllerová, které doplnil Michal Nepraš, project manager společnosti FM Logistic. Případová studie se věnovala především komunikačním nástrojům mezi oběma partnery.
Při hledání lokálního partnera byla pro společnost Nestlé stěžejní možnost zavedení dodání zboží na dobírku a zjednodušení stávajícího logistického řešení. Původně totiž fungovala distribuce kávových kapslí komplikovaně přes centrální sklad v Německu. „Důvodem hledání lokálního partnera byly vysoké finanční náklady spojené s dopravou,“ potvrdila Kateřina Müllerová. Společnost FM Logistic byla dále vybrána z několika dalších důvodů. Možnosti výměny master dat výrobků včetně příjmu zboží, možnosti využívání služby co-packingu a standardní retailové zásoby, která umožňuje v případě potřeby pružné přeskladnění zboží na e-shopovou zásobu. „Objednávky na zboží e-shopu získáváme přímo on-line z internetu a zákazníkovi je zpětně reportujeme ve chvíli, kdy je zboží připravené pro konečného zákazníka,“ doplnil Michal Nepraš.
Druhá aktualita dopoledního bloku přednášek se týkala projektu maloobchodního řetězce, společnosti Decathlon, s kterým diváky seznámil Roman Galuszka, managing director společnosti Schoeller Arca Systems. Nové obalové řešení vratných obalů, které nahradilo jednorázové obaly, přineslo obchodům se sportovním zbožím snížení nákladů v obalovém hospodářství, ale také zbavilo obchody obalového odpadu v prodejnách. „Návrat vstupní investice do vratných obalů je maximálně do dvou let, ale také může být do jednoho roku,“ řekl Roman Galuszka.
Stěhování skladu může probíhat zároveň s implementací WMS
V úvodu druhé části workshopu Oto Hausmann, ředitel pro rozvoj a služby společnosti Datart International, seznámil účastníky kongresu s přechodem k řízenému skladu zároveň s procesem přesunu do nového centrálního skladu, ale také s podporou strategie on-line prodeje. Ve svém příspěvku poukázal na to, že přechod k řízenému skladu nebyl pouze o softwaru, ale hlavně o organizaci práce a definici procesů.
Přestěhování skladu prodejce elektrozboží probíhalo současně s implementací nového WMS. „Šlo o velmi důležité rozhodnutí a tento postup bych všem doporučil,“ zmínil Oto Hausmann. Praxe ukázala, že vytvoření rozhraní na ERP systém bylo překvapivě mnohem složitější než samotná implementace WMS. Návratnost celého projektu přednášející spatřuje ve sníženém ztratném, větší efektivitě prodejen a vyšší kvalitě služeb, v samotném prodeji, ale také v nižších zásobách.
Ota Hausmanna na pódiu vystřídal Petr Panáček, sales manager společnosti CHEP CZ. Účastníky fóra seznámil s nástrojem na kalkulaci dopadu paletového hospodářství na přírodu. „Naše společnost se zaměřila na porovnání paletového managementu, kdy je používán systém paletové výměny a systém paletového poolingu, který nabízí naše společnost,“ doplnil Petr Panáček. Podle provedených testů paletový pooling vykazuje jednoznačně cestování palet na menší vzdálenosti, v důsledku čehož dochází k nižší míře znečištění životního prostředí CO2. Společnost Chep totiž v rámci poolingového systému, na rozdíl od klasického systému výměny palet, nerozděluje jednotlivé producenty, ale sváží palety celokamionově z distribučního centra najednou. Pooling systém zákazníci ocení především v období sezonních výkyvů, kdy nemusí nakoupit vysoký počet palet, které po sezoně již nepotřebují.
Blok odpoledních případových studií ukončil mluvčí ze Slovenska – Ján Lipták, senior manager pro logistiku společnosti SAMSUNG Electronics Slovakia, která je největším exportérem a importérem na Slovensku. Ve své přednášce představil řízení logistiky slovenského výrobního závodu, a to především proces expedice 300 kamionů denně. „Dvě renomované konzultační firmy nám po provedené analýze řekly, že expedovat 300 kamionů denně v podmínkách našeho závodu není možné. My jsme řešení našli,“ zdůraznil Ján Lipták. Za funkčností procesu stojí přesné časování a evidence příjezdu kamionů do výrobních závodů, na nakládací rampy, na vnitřní brány závodu, ale také na přípravné parkoviště. Ke sledování kamionů v areálu závodu pomáhají RFID karty. Výsledky sledování je možné analyzovat v systému SAP. Celý logistický projekt se osvědčil a je doporučován také v ostatních závodech globální společnosti.
Tématem letošní panelové diskuse, která se konala na závěr workshopu, byly moderní trendy v manipulační technice a co nám moderní technika přináší. Role moderátora se ujal Jaroslav Smíšek, logistics group manager společnosti ATOZ Group. Vedle něho usedli Daniel Gollner ze společnosti Jungheinrich (ČR), Karel Šprojcar z firmy STILL ČR a Jiří Novotný ze společnosti LOGICON Partner. Účastníci diskuse se shodli na trendu vyšší poptávky po automatizaci a poloautomatizaci v oblasti manipulační techniky. Zákazníky dále více zajímá doba návratnosti investic do moderních automatizovaných prostředků.
Logistický Business Mixer opět v duchu zábavy a neformálních setkání
Třináctý Logistický Business Mixer se již potřetí konal v prostorách hotelu Ambassador – Zlatá Husa. Připraven byl bohatý obchodně-zábavný program her a soutěží, dále živá hudba, koktejlové bary, degustace vín a rautové občerstvení. Celkem 320 spokojených hostů večera mělo nejen příležitost pro networking, ale mohlo si též vyzkoušet své řidičské schopnosti na trenažéru F1 a závodit o zajímavou cenu na autodráze. Generálními partnery Logistického Business Mixeru byly společnosti CTP a FM Logistic. „Důvod, proč se FM Logistic každoročně stává generálním partnerem LBM v rámci konference LOG-IN, je jasný. Akce si od svého vzniku získala v kruhu českých logistických manažerů své postavení a stala se tradičním podzimním setkáním odborníků v logistice,“ podotýká Eva Mačincová, marketing and communication manager společnosti FM Logistics. Dalšími partnery večerního setkání byly společnosti DACHSER Czech Republic, Schoeller Arca Systems, Raben Logistics Czech a PointPark Properties.
Fakta
320
hostů Logistického Business Mixeru mělo možnost si užít obchodně-zábavný program her a soutěží, živou hudbu, koktejlové bary, degustace vín a rautové občerstvení.
180
účastníků přednáškové části logistického fóra mělo možnost se seznámit s novými projekty, produkty a trendy v logistice, ale také s aktuálními tématy.
Ohlasy
„LBM považujeme za výborné místo pro prezentaci našich kompetencí a networking“
Logistické fórum LOG-IN pro nás znamená nejen kvalitní odborný program, ale také setkání s odborníky i klienty v příjemné a inspirativní atmosféře. Líbí se nám kombinace půldenního odborného programu, který přináší zajímavé aktuality z oboru i hloubkové případové studie, a neformální části – Logistického Business Mixeru. V letošním roce jsme se rozhodli podpořit Business Mixer a stát se jeho partnerem, protože ho považujeme za výborné místo pro prezentaci našich kompetencí a networking. LOG-IN 2010 splnil naše očekávání. Měli jsme možnost diskutovat s našimi zákazníky o některých zajímavých podnětech, které zazněly na workshopu, a také se nám podařilo se navázat nové zajímavé kontakty. V příštím ročníku bychom uvítali i zajímavosti z oblasti IT v logistice, protože toto téma považujeme za klíčové pro úspěšné zvládnutí všech logistických výzev.
Jan Polter
obchodní a marketingový ředitel
DACHSER Czech Republic
„V neformální atmosféře se lépe upevní vztahy s klienty“
„Jeden z kladů, které vnímáme na LBM, je neformální atmosféra akce – v takovém prostředí vždy lépe upevníte nebo rozvinete vztahy se svými stávajícími či potenciálními klienty. I letos se Business Mixeru zúčastnila řada zajímavých lidí, se kterými jsme měli možnost pohovořit, a to v příjemném prostředí a bez časového tlaku, což je bohužel znak dnešní hektické doby. Doufáme, že se našim klientům akce líbila stejně jako nám a že si večer plný soutěží, dobrého pití, jídla a příjemné společnosti užili.“
Eva Mačincová
marketing and communication manager
FM Logistics
„Nejpřínosnější byla příjemná nálada účastníků“
„Letos poprvé jsem měla možnost účastnit se fóra i mixeru Log-In. Zabývám se obalovým poradenstvím a jsem přesvědčena, že obaly a logistika spolu souvisí, a proto jsem navštívila obě části. Na LBM jsem přivítala možnost oslovit zajímavé osoby i staré známé. Očekávání bylo plně naplněno, zábava byla nenucená. Nejpřínosnější byla příjemná nálada účastníků. Jsem přesvědčena, že jsem čas strávila nejen příjemně, ale i užitečně, a že napodruhé to bude ještě lepší.
Šárka Pěkná
NZ Global
Palm Gruppe CZ