Hodnota převáženého nákladu nezřídka přesahuje částku jednoho milionu eur a díky extrémně velkým rozměrům vyžaduje maximální úsilí specialistů DHL Freight.
Město Kirovsk leží v centru těžby apatitových rud v Murmanské oblasti asi 200 kilometrů nad Severním polárním kruhem. Kromě povrchové těžby, jíž dominuje Centrální důl, jsou v této oblasti také hlubinné doly, ve kterých v současnosti probíhá kompletní obnova zařízení.
V rámci jednotlivých etap obnovy strojního parku těžební společnosti „OAO Apatit“ Kirovsk zajišťuje oddělení Specialities DHL Freight přepravy těžebních strojů. Jedná se o elektromotory s celkovou hmotností převyšující 116 tun. Každý z nich je proto přepravován v demontovaném stavu tak, aby jednotlivé kusy bylo možno přepravit v kombinaci silniční a železniční přepravy.
Parametry jednotlivých kusů i přesto překračují rozměrové limity pro železniční přepravu a po celé trase z České republiky až k příjemci do Kirovska putují v režimu „překročené ložné míry“. Kromě speciálního zabalení a upevnění na vagony musí specialisté DHL Freight řešit také uzemnění kovových částí k rámu železničního vagonu. Náročná je však také překládka těchto celků v přechodové železniční stanici Čierna nad Tisou / Čop, kde jsou jednotlivé kusy o hmotnosti cca 40 tun překládány na ruské železniční vagony jezdící po širokorozchodné trati. Pro tyto operace je nezbytné předchozí projednání technických detailů překládky se státními autoritami, přičemž upevnění a zajištění nákladu musí odpovídat normám ukrajinské a ruské železnice.
Specifickou oblastí těchto transportů je pak dopravní pojištění. Hodnota elektromotoru jako celku překračuje 1.200.000,- EUR a je dopravován na paritě CIP. Certifikáty o uzavřeném pojištění jsou nezbytnou podmínkou, kterou vyžaduje ruský příjemce ještě před zahájením transportu.
Z tohoto důvodu je nakládka u výrobce, překládka v Brně i transport po území Česka a Slovenska dozorován osobně pracovníky oddělení Specialities DHL Freight. Překládka v Čopu a následný transport po ukrajinských a ruských železnicích je monitorován ruským partnerem společnosti DHL Freight, který má statut oficiálního železničního speditéra RŽD s přístupem k on-line informacím o pohybu vagonů s těmito zásilkami.
Příprava transportu takových nadměrných celků s ověřením všech podmínek včetně projednání s partnery v Ruské Federaci trvá přibližně dva až tři měsíce. Přípravě objednávky je nutné věnovat maximálně pozornost a neopomenout žádné detaily, neboť možnosti změny jsou během přepravy velmi omezené. Tato fáze je tedy bezpochyby nejnáročnější z celého projektu.