
V roce 2006 se rozhodl přední světový výrobce pneumatik, společnost Michelin, zřídit centrální sklad pro ČR a Slovensko. Vítězem tendru, který měl podle požadavků zadavatele zajišťovat skladování a distribuci, se stala společnost ND Logistics CZ. Logistický operátor ve spolupráci s developerskou společností CTP Invest v Pohořelicích u Brna realizoval sklad na míru podle speciálních požadavků klienta.
Developer vybudoval dvě staticky oddělené haly pod jednou střechou
Společnost Michelin globálně uplatňuje vlastní standardy skladování a manipulace, které jsou velmi přísné z hlediska bezpečnosti. Náročnost norem bývá zpravidla vyšší, než mají jednotlivé státy, kde má společnost zastoupení. Nejinak tomu je i v ČR. Podle předpisů nesmí být skladovací plocha větší než 10 000 m2. Požadavek na distribuční centrum (DC) byl 16 000 m2, pod jednou střechou bylo tedy třeba vybudovat dvě staticky oddělené haly. Dva nezávislé objekty odděluje požární stěna; případný požár a následné narušení statiky jedné sekce nesmí mít vliv na druhou část. Normy dále určují limity výšky budovy, nestandardní počet a umístění světlíků, odvody kouře, výkonný systém sprinklerů či např. umístění hasicích přístrojů a hydrantů téměř na každém sloupu. Při převzetí objektu klient provedl testy. Po založení ohně automaticky spustily všechny přesně definované bezpečnostní mechanismy ve stanoveném čase.
Plocha skladu byla projektována s výhledem budoucího růstu objemů zboží, proto je mírně naddimenzována. „Dnes ve skladu uložíme až 130 000 kusů pneumatik o celkové hmotnosti 1800 tun,“ vysvětluje Ing. Svatopluk Úředníček, generální ředitel společnosti ND Logistics CZ.
Osmdesát procent z celkem 1500 položek činí pneu pro osobní vozy a lehká užitková vozidla, zbývající reference tvoří rozměrné pneumatiky pro kamiony a největší pro zemědělské stroje.
Kromě mimořádně vysokých nároků na protipožární ochranu a zabezpečení (kamerový systém) se logistika pneu dále vyznačuje specifickým způsobem skladování a manipulace. Pneumatiky operátoři ukládají do speciálních skládacích kovových palet, které stavějí na sebe až do výšky sedmi metrů. V DC se využívá pět druhů palet podle velikosti pneumatik. Pouze největší pneu pro agrotechniku se skladují ve sloupcích, ve skladu rovněž najdeme několik metrů dlouhý regálový systém pro uložení doplňkového sortimentu.
Obrátkovost zboží ovlivňují sezonní výkyvy, špičky představují zimní a letní období. Každý den sklad přijímá průměrně sedm až osm kamionů. Jednotlivé kusy jsou ve vozidlech volně ložené. Skládány jsou tak, aby byl náklad stabilní a aby se co nejvíce využil prostor. Manipulace je velmi náročná na fyzickou vybavenost pracovníků. Kamion, na který se vejde až 2500 pneumatik pro osobní vozy, vykládají operátoři ručně na speciální palety, které odvážejí manipulační vozíky.
Rozhodla dlouhodobá spolupráce a jednoduchost výměny baterií
Z hlediska manipulace připadaly v úvahu dva koncepty – využití retraků nebo čelních vozíků. Při výběru manipulační techniky sehrály zásadní roli zkušenosti z obdobných projektů v Evropě – skupina Norbert Dentressangle pro společnost Michelin provozuje i další sklady, přípravu českého DC konzultovala společnost s kolegy z Polska. Ve výrobním skladu u Varšavy se osvědčily čelní vozíky firmy STILL. „Ve specifickém skladování pneumatik z pohledu produktivity a ergonomie vycházejí lépe než systémové vozíky. Důležitá je také vyšší životnost čelních vozíků v daném typu provozu, vycházející z jejich konstrukce,“ prozrazuje Svatopluk Úředníček. Nevýhodou čelního vozíku je vyšší náročnost na plochu skladu, protože vozík potřebuje k manipulaci o něco širší uličky. Hlavním trumfem je však možnost připojení přídavných zařízení pro manipulaci s pneumatikami a jejich jednoduchá výměna.
Ve výběrovém řízení na dodavatele manipulační techniky zvítězila společnost STILL ČR. Rozhodly především dlouhodobé zkušenosti klienta s tímto dodavatelem, v rámci ČR i globálně. V prospěch vítěze mluvil i jednoduchý a bezpečný způsob výměny baterií bokem, což v náročném nepřetržitém provozu hraje velmi důležitou roli.
Společnost STILL ČR dodala flotilu třinácti elektrických vozíků RX 20 a RX 60 o nosnostech 3 t, 2 t a 1,8 t. Podlaha kabiny u všech vozíků je vyvýšená o přibližně 20 cm nad standardní výšku. „Obsluha tak má mnohem lepší výhled, a to i přes vysoké břemeno. Navíc jsme takto dosáhli zvětšení bateriového prostoru, což nám umožnilo použít baterie o větší kapacitě,“ popisuje výhody daného řešení Milan Cizner, vedoucí prodeje STILL ČR východ. Pro každý čelní vozík jsou k dispozici 2 ks baterií o kapacitě 700 Ah, které jsou dimenzovány na třísměnný provoz. Součástí dodávky byla samozřejmě i realizace nabíjárny.
Přídavné zařízení uchopuje sloupce pneumatik, otáčí je a ukládá do palet
Jedna skupina vozíků STILL s vysokými stožáry zakládá pneumatiky do výšky. Druhá část flotily vozíků je určena pro zajíždění do nástaveb kamionů. Tři čelní vozíky jsou vybaveny speciálním typem přídavného zařízení. Manipulaci s pneumatikami pro nákladní vozy a zemědělské stroje, loženými ve sloupcích, zajišťují dva čelní vozíky osazené speciálními kleštěmi. Zařízení sloupce uchopuje, otáčí a ukládá do palet. Třetí vozík využívá speciální přídavné zařízení, které funguje na principu podtlaku a „přisává“ zabalené pneumatiky. Jde o originální řešení společnosti Michelin, která rozvíjí koncept manipulace pneumatik zabalených ve sloupcích ve fólii.
Výměna hydraulických kleští je velmi jednoduchá a rychlá. „V případě poruchy vozíku je možné zařízení pomocí rychlospojek připojit na kterýkoli jiný vozík z flotily. Výměna trvá maximálně pět minut a není k ní třeba zásah specializovaného technika,“ říká Milan Cizner.
Pro financování manipulační techniky byl zvolen operativní leasing, který také nabídla společnost STILL v rámci své kompletní nabídky. U všech vozíků dodavatel zajišťuje plný servis. Pohořelický sklad má na starosti stálý servisní technik STILL, který zná detailně flotilu vozíků a v případě potřeby je ihned k dispozici. Dodavatel se dále zavázal k flexibilnímu navýšení či snížení počtu vozíků podle výkyvů objemů zboží.
Další cíl: rovnoměrnější využívání flotily vozíků
Po dvou letech provozu se dobré zkušenosti ze zahraničních provozů s čelními vozíky potvrdily. Z hlediska servisu se homogenní flotila navíc ukázala výhodnější než flotila sestavená ze skladových a čelních vozíků. Rovněž se osvědčila schopnost čelních vozíků překonávat prahy, tyto vozíky mohou na rozdíl od retraků v případě potřeby manipulovat mimo prostory skladu.
U dodaných vozíků došlo pouze k dílčím úpravám, kdy byly dodatečně řešeny požadavky na bezpečnost: na vozíky byla instalována akustická výstražná zařízení, která se automaticky spouštějí při couvání. Stejně tak byla podle interních předpisů klienta nastavena maximální rychlost vozíků na 17 km/h. „Nyní pracujeme na lepším využití flotily, aby nájezdové hodiny nebyly u některých vozíků extrémně vysoké a u jiných extrémně nízké,“ dodává Svatopluk Úředníček. „Co se týče počtu vozíků, náš teoretický odhad byl správný. Využitelnost vozíku určeného pro manipulaci s největšími agropneumatikami se však ukazuje jako malá, jeho nájezd činí asi desetinu ve srovnání s ostatními vozíky. Chtěli bychom jej využít více. Jednáme o dodávce vidlí, které budeme nasazovat střídavě s kleštěmi tak, abychom flotilu využívali rovnoměrně.“
*fakta
1500
referencí je skladováno v pohořeleckém distribučním centru. Celkem 80 % položek tvoří pneumatiky pro osobní a lehké užitkové vozy.
17 km/h
činí maximální rychlost vozíků nastavená podle interního předpisu klienta. Flotilu tvoří 13 čelních el. vozíků o nosnostech 1,8 t, 2 t, a 3 t.
Dodavatel manipulační techniky zastřešil subdodávku přídavných zařízení pro manipulaci s pneumatikami. Jejich výměnu zvládají řidiči vozíků během pěti minut.