V čem se liší manažer kvality od manažera kvality služeb? Reprezentant první pozice se zaměřuje na správné fungování celé společnosti, tedy i interních procesů – od výroby přes logistiku, personalistiku po další interní oddělení.
Manažer kvality služeb by se zase měl soustředit spíše na činnosti související se spokojeností či nespokojeností zákazníka. V logistice jde tedy především o pracovníka zodpovědného za poskytovanou kvalitu logistických služeb, jako je kvalita nakládek, včasnost a kvalita dodávek, úroveň skladování, doprava a podobně. V případě neplnění firemních cílů zjišťuje příčiny a doporučuje konkrétní nápravná opatření. Zároveň zajišťuje, aby společnost plnila své smluvní závazky vůči zákazníkům, a proto vyhodnocuje výstupy ze systému měření spokojenosti zákazníků.
Z hlediska velikosti společnosti se jedná v těch menších o kumulovanou pozici například s funkcí vedoucího skladu či pracovníka zodpovědného za firemní controlling. Ve větších společnostech jde o funkci samostatnou. „S pozicí manažer kvality služeb se u středních a menších firem setkáváme málokdy, většinou jde skutečně o kumulovanou pozici,“ potvrzuje Ilona Schmidt, managing director společnosti People Consulting.
K hlavní náplni práce manažera kvality služeb patří implementace, sledování a zlepšování systémů řízení kvality. Pracovník na této pozici tak nekontroluje pouze fungování stávajících procesů. Očekává se od něho kromě jejich zlepšování také vymýšlení nových postupů. Vše musí probíhat v souladu s normami řízení interních procesů. K jeho další činnosti patří účast při zákaznických auditech a certifikacích. „Manažer kvality služeb by v dnešní době také neměl zapomínat na činnosti související s šetrným přístupem k životnímu prostředí, se správným zacházením s globálními zdroji, a hlavně by měl podporovat strategické cíle společnosti,“ zdůrazňuje Ilona Schmidt.
Z hlediska organizační struktury je manažer kvality služeb podřízen top managamentu společnosti, v logistických firmách většinou přímo jednateli. Podřízené sice zpravidla nemá, ale jeho kompetence zasahují do většiny oddělení firmy.
Ideální kandidát by měl mít nejlépe vysokoškolské vzdělání se zaměřením na logistiku. V praxi se však setkáme i se středoškolsky vzdělanými kandidáty se zkušeností na obdobné pozici. Potěšující je, že k současnému trendu patří ochota zaměstnavatelů dát šanci také čerstvým absolventům. „Některé společnosti jsou v poslední době ochotny zaměstnávat i absolventy z oboru, především vysokoškoláky, které si samy zaškolí. Za to od nich očekávají, že společnosti zůstanou dlouhodobě věrní,“ říká Ilona Schmidt. Důraz na věrnost souvisí s tím, že pracovník na této pozici má veškeré informace o produktech, službách a fungování společnosti. Čím déle ve společnosti působí, tím cennějším se pro společnost stává.
Uchazeč by měl být schopen komunikovat v anglickém či německém jazyce podle interního jazyka společnosti, ovládat práci na PC, a především by měl mít výborné znalosti norem (ISO, HACCP, TQM a podobně) a legislativních předpisů. K dalším předpokladům patří analytické a strategické myšlení, schopnost hledat a řešit příčiny problémů a zároveň musí být schopen prosadit jejich řešení.
Od manažera kvality služeb dnešní zaměstnavatelé očekávají, že strategickým přístupem přispěje ke konkurenceschopnosti společnosti, takže pracovník na této pozici přebírá strategickou roli při plnění cílů společnosti.
Kandidátů na logistické pozice není nikdy dostatek. V případě hledání vhodného uchazeče platí toto pravidlo dvojnásob. Technika běžného recruitmentu zde nefunguje, a proto se Ilona Schmidt spíše přiklání k vyhledávací technice direct search neboli k přímému oslovení vytipovaného kandidáta. Takto vybraný kandidát často lépe splňuje požadavky na tuto pozici, a tak se zvyšuje pravděpodobnost jeho přijetí. Na druhé straně jde o zdlouhavý proces. Klient proto musí počítat se čtyřmi až šesti měsíci hledání a výběru. Vhodné adepty je také možné vyhledávat přímo na vysokých školách, seminářích se studenty a na HR fórech.
Průměrný plat se u manažera kvality služeb pohybuje kolem 40 000 Kč. Nástupní plat u absolventů může začínat již na částce 25 000 Kč a posléze se zvyšuje třeba až na úroveň 60 000 Kč i více. Pracovní prostředky ve formě mobilního telefonu a notebooku jsou samozřejmostí. Některé firmy nabízejí k dispozici i služební automobil. Podle daného benefitového systému ve společnosti jsou mu poskytovány příspěvky na sport a zábavu, jazykové kurzy, odborná a rozvojová školení a další příspěvky na různé formy vzdělávání.