ROZHOVOR: ZÁSOBOVÁNÍ JENOM V NOCI
Systémy Logistiky: Jak byste zhodnotil fungování logistiky ve vaší společnosti v roce 2009?
Tomáš Moravec: I ve ztížené situaci jsme zabezpečili stejný, v některých oblastech i lepší servis pro naše prodejny a zákazníky.
S. L.: Co konkrétního máte na mysli?
T. M.: Například první celý rok prodejů v naší nové prodejně v Karlových Varech. Minulý rok nám také přinesl zlepšení logistických ukazatelů pro obsluhu prodejen, rozšíření služeb platformy pro čerstvé ryby, ale také nárůst zásob ve skladech i v prodejnách. V loňském roce jsme se více zaměřili na sledování a výprodej zásob. Výsledkem byl pokles zásob průmyslového zboží ve skladech na polovinu.
S. L.: Do jaké míry ovlivnila chod vaší společnosti hospodářská recese?
T. M.: Výrazně, jako v celé ekonomice, potažmo obchodu. V souvislosti s tím bych rád zmínil rozsáhlý racionalizační projekt METRO Group Shape 2012, který probíhá od minulého roku a který zasahuje do všech oblastí. Není jen reakcí na recesi, protože jeho opatření se plánovala již v průběhu roku 2008.
S. L.: Čeho se tato opatření týkají?
T. M.: V logistice se to týká např. zrušení části sortimentu non food (textil) v prodejnách a jeho výprodej, čímž se nám snížily objemy a struktura služeb v centrálním skladu.
S. L.: V které oblasti logistiky jste se dále snažili minimalizovat náklady?
T. M.: Přesunem kontroly zboží při příjmu z prodejen do distribučního centra a uplatněním tzv. selektivní kontroly. Dále zavedením elektronického portálu pro komunikaci mezi dodavateli, distribučním centrem a prodejnami u naší partnerské logistické společnosti. A v neposlední řadě jednáním o úsporných opatřeních a o cenách s logistickými partnery.
S. L.: Podařilo se vám díky těmto opatřením logistické náklady snížit?
T. M.: Ano, podařilo.
S. L.: S jakou novou strategií vstupujete do roku 2010? V čem se liší od minulého roku?
T. M.: Naši strategii v logistice vidím jako pokračování toho, co už bylo loni započato. Vylepšili jsme harmonogram zásobování českých prodejen, takže dodávky čerstvého zboží bez výjimky probíhají v noci a všechno zboží je v regálech před otevřením prodejen pro klíčové zákazníky, už v pět hodin ráno. Dále letos plánujeme start provozu v Meat Platform, což je distribuční centrum specializované na maso a masné výrobky. Navíc rozšíříme rozvozy zboží k našim zákazníkům.
S. L.: Připravujete nějaké novinky, které se dotknou vašich dodavatelů?
T. M.: Ano. Jde o selektivní kontrolu přijatého zboží od dodavatelů již na platformách. Dále rozšíření svozů zboží od dodavatelů a rozšíření datové komunikace s dodavateli – zpráv EDI a zavedení METRO Linku.
Děkujeme za rozhovor.
ROZHOVOR PŘIPRAVILA ADRIANA WEBEROVÁ