logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Areál Arete Park Rokycany I o rozloze přes 22 tisíc metrů čtverečních byl dokončen a poslední...
  • Mezinárodní logistický provider Dachser Czech Republic oznámil obsazení pozice HR Manager:...
  • O investicích v České republice s Gabrielou Hrbáčkovou, AFI „Zájem zahraničních investorů roste...
  • Svého miliontého robota uvedla do provozu společnost Amazon. Stalo se tak v jeho fulfillmentovém...

Tiskový mluvčí: Umění rychlé reakce a být vždy připraven

22. srpna 2010
Zpravodajství 0
1336

Mnoho logistických a dopravních firem již pochopilo, jak je důležité mít svého tiskového mluvčího. Ocení ho například v případě dopravní nehody zaviněné řidičem firmy. Dnešní média totiž vyžadují informace ihned a jakákoliv časová prodleva může společnost v očích veřejnosti zbytečně poškodit. „Před deseti lety jsem se v logistických firmách s touto pozicí nesetkala. V současnosti je situace jiná. Souvisí to podle mě s dnešním postojem médií, která jsou mnohem aktivnější a odvážnější. Navíc mnohdy odvysílají cokoliv, a tak je nutné se bránit,“ říká Jana Lambertová, obchodní ředitelka z HR agentury Kariéra.
Charakteristika pozice tiskového mluvčího vychází z vytváření obrazu společnosti směrem k veřejnosti prostřednictvím médií. „Tiskový mluvčí často řeší negativní věci týkající se firmy tím, že k nim vydává vysvětlující prohlášení. Další typickou činností jsou informace o změnách uvnitř firmy,“ vysvětluje Jana Lambertová. K povinnostem tiskového mluvčího tedy patří informování zpravodajských agentur a médií o těchto důležitých změnách a událostech. Snad k nejnáročnějším úkolům náleží jeho vystupování v hromadných sdělovacích prostředcích – v televizních či rozhlasových pořadech. K tomu, aby byl schopen fundovaně odpovídat na různorodé typy otázek, musí znát společnost do A do Z.
Jeho schopnosti se projeví zvláště ve vyjádřeních k citlivým tématům, jakým je v současné době například ochrana životního prostředí. Může jít o problém týkající se nehody, při níž společnost ohrozí ekologii. Právě v tento moment přichází na řadu mluvčí. Médiím musí umět pohotově poskytnout základní informace o příčinách nehody a především o řešení následků. Mít tiskového mluvčího se firmám podle Jany Lambertové v dnešní době vyplatí. Společnostem by jednoduše neměl chybět člověk, který je za všech okolností dokáže hájit a prezentovat. Profil této pozice se vzhledem k velikosti firmy příliš neliší. Spíše jde o to, jak se chce firma prezentovat na veřejnosti.

Tiskový mluvčí pracuje zpravidla bez vlastního týmu. V případě nutnosti si však může vytvořit podpůrný tým. „Jako příklad lze uvést hromadnou dopravní nehodu, kdy mu tito dočasní spolupracovníci obstarají potřebné množství informací týkajících se nehody,“ upřesňuje Jana Lambertová.
Jak ideální kandidát vypadá? Práce tiskového mluvčího vyžaduje schopnost rychlé a odpovídající reakce. Nikdo ji však není schopen zvládnout bez důkladné znalosti firmy. Navíc mu nesmí chybět profesionální vystupování. Musí mít schopnost rozeznat, co může zveřejnit a co nikoliv. Právě proto je v úzkém kontaktu s top managamentem společnosti, což mu pomáhá ke správnému pochopení politiky a filozofie firmy. K dalším předpokladům patří reprezentativní vzhled, pohotovost a komunikativnost. Nezbytnou podmínkou je i kvalitní písemný a především mluvený projev doplněný systematičností a strategickým myšlením. Ze zkušeností Jany Lambertové se již při přijímacím pohovoru pozná, zda se dotyčný uchazeč na pozici tiskového mluvčího hodí. Samotný projev a to, jak uchazeč dbá o svůj zevnějšek, již mnohé napoví. Od adepta se také očekávají určité znalosti o společnosti, pro kterou chce pracovat. Proto se vyplatí si předem nastudovat veškeré dostupné informace o firmě. Uchazeč by totiž měl být schopen přesvědčit budoucího zaměstnavatele o skutečném zájmu prezentovat právě vybranou firmu.
Kandidát na pozici tiskového mluvčího by měl mít vysokoškolské vzdělání nejlépe v magisterském studijním programu v oboru mediálním a komunikačním. Dále by měl ovládat nejméně dva světové jazyky.
Nesporná výhoda zájemce o zaměstnání tiskového mluvčího spočívá ve znalostech fungování médií. Zkušenosti s prací před kamerou a s mikrofonem jsou k nezaplacení. „Určitě se uchazeči také hodí vědomosti týkající se například procesu stříhání pořadů v televizi. Novinářská praxe je také výhodou,“ dodává Jana Lambertová. Novinářská minulost totiž předpokládá kontakty v mediální branži a v prostředí státních orgánů. Obojí mu poskytuje přístup k informacím, které veřejnost ještě nemá. A právě to tiskového mluvčího zvýhodňuje při prezentování či vysvětlování daného problému.
Tiskový mluvčí je většinou známou tváří. Společnosti proto často vědí, jestli uchazeč prezentoval předešlého zaměstnavatele podle jejich představ. Praxe vůbec patří mezi další nezbytné předpoklady uchazeče. Nejde totiž o juniorskou pozici a každá chyba může společnost poškodit. U logistických firem mnohdy stačí zkušenosti s logistikou, avšak nejlépe spojené se znalostmi marketingu či public relations. Mělo by jít o praxi v trvání tří čtyř let.

Pokud zájemce o funkci tiskového mluvčího postrádá praxi týkající se styku s médii, měl by počítat s absolvováním minimálně půlročního školení zaměřeného tímto směrem. V tomto období bude také mít možnost společnost důkladně poznat. Teprve pak ho zaměstnavatel může pustit před novináře.
Zaměstnanecký vztah mezi oběma stranami je zpravidla řešen mandátní smlouvou o zajištění činnosti obsahující jasně dané podmínky jeho případného odchodu. V praxi to znamená, že může společnost opustit až v momentě, kdy je zajištěna jeho náhrada.
Platové ohodnocení pozice tiskového mluvčího se odvíjí od předešlé praxe, velikosti firmy a především od úspěšnosti řešení dřívějších mediálních kauz. Průměrná hrubá mzda činí 45 000 korun měsíčně (s tím, že se pohybuje v rozmezí od 25 000 korun až do 115 500 korun). Tiskový mluvčí reprezentuje firmu, a proto by měl dbát o svůj vzhled. Z tohoto důvodu dostává od zaměstnavatele příspěvek na oblečení.
K samozřejmostem patří poskytování možnosti dalšího vzdělávání formou kurzů. Pracovní pomůcky, jako je notebook a mobilní telefon, jsou samozřejmostí. V některých případek totiž musí být médiím k dispozici i 24 hodin denně.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required