Mnoho logistických a dopravních firem již pochopilo, jak je důležité mít svého tiskového mluvčího. Ocení ho například v případě dopravní nehody zaviněné řidičem firmy. Dnešní média totiž vyžadují informace ihned a jakákoliv časová prodleva může společnost v očích veřejnosti zbytečně poškodit. „Před deseti lety jsem se v logistických firmách s touto pozicí nesetkala. V současnosti je situace jiná. Souvisí to podle mě s dnešním postojem médií, která jsou mnohem aktivnější a odvážnější. Navíc mnohdy odvysílají cokoliv, a tak je nutné se bránit,“ říká Jana Lambertová, obchodní ředitelka z HR agentury Kariéra.
Charakteristika pozice tiskového mluvčího vychází z vytváření obrazu společnosti směrem k veřejnosti prostřednictvím médií. „Tiskový mluvčí často řeší negativní věci týkající se firmy tím, že k nim vydává vysvětlující prohlášení. Další typickou činností jsou informace o změnách uvnitř firmy,“ vysvětluje Jana Lambertová. K povinnostem tiskového mluvčího tedy patří informování zpravodajských agentur a médií o těchto důležitých změnách a událostech. Snad k nejnáročnějším úkolům náleží jeho vystupování v hromadných sdělovacích prostředcích – v televizních či rozhlasových pořadech. K tomu, aby byl schopen fundovaně odpovídat na různorodé typy otázek, musí znát společnost do A do Z.
Jeho schopnosti se projeví zvláště ve vyjádřeních k citlivým tématům, jakým je v současné době například ochrana životního prostředí. Může jít o problém týkající se nehody, při níž společnost ohrozí ekologii. Právě v tento moment přichází na řadu mluvčí. Médiím musí umět pohotově poskytnout základní informace o příčinách nehody a především o řešení následků. Mít tiskového mluvčího se firmám podle Jany Lambertové v dnešní době vyplatí. Společnostem by jednoduše neměl chybět člověk, který je za všech okolností dokáže hájit a prezentovat. Profil této pozice se vzhledem k velikosti firmy příliš neliší. Spíše jde o to, jak se chce firma prezentovat na veřejnosti.
Tiskový mluvčí pracuje zpravidla bez vlastního týmu. V případě nutnosti si však může vytvořit podpůrný tým. „Jako příklad lze uvést hromadnou dopravní nehodu, kdy mu tito dočasní spolupracovníci obstarají potřebné množství informací týkajících se nehody,“ upřesňuje Jana Lambertová.
Jak ideální kandidát vypadá? Práce tiskového mluvčího vyžaduje schopnost rychlé a odpovídající reakce. Nikdo ji však není schopen zvládnout bez důkladné znalosti firmy. Navíc mu nesmí chybět profesionální vystupování. Musí mít schopnost rozeznat, co může zveřejnit a co nikoliv. Právě proto je v úzkém kontaktu s top managamentem společnosti, což mu pomáhá ke správnému pochopení politiky a filozofie firmy. K dalším předpokladům patří reprezentativní vzhled, pohotovost a komunikativnost. Nezbytnou podmínkou je i kvalitní písemný a především mluvený projev doplněný systematičností a strategickým myšlením. Ze zkušeností Jany Lambertové se již při přijímacím pohovoru pozná, zda se dotyčný uchazeč na pozici tiskového mluvčího hodí. Samotný projev a to, jak uchazeč dbá o svůj zevnějšek, již mnohé napoví. Od adepta se také očekávají určité znalosti o společnosti, pro kterou chce pracovat. Proto se vyplatí si předem nastudovat veškeré dostupné informace o firmě. Uchazeč by totiž měl být schopen přesvědčit budoucího zaměstnavatele o skutečném zájmu prezentovat právě vybranou firmu.
Kandidát na pozici tiskového mluvčího by měl mít vysokoškolské vzdělání nejlépe v magisterském studijním programu v oboru mediálním a komunikačním. Dále by měl ovládat nejméně dva světové jazyky.
Nesporná výhoda zájemce o zaměstnání tiskového mluvčího spočívá ve znalostech fungování médií. Zkušenosti s prací před kamerou a s mikrofonem jsou k nezaplacení. „Určitě se uchazeči také hodí vědomosti týkající se například procesu stříhání pořadů v televizi. Novinářská praxe je také výhodou,“ dodává Jana Lambertová. Novinářská minulost totiž předpokládá kontakty v mediální branži a v prostředí státních orgánů. Obojí mu poskytuje přístup k informacím, které veřejnost ještě nemá. A právě to tiskového mluvčího zvýhodňuje při prezentování či vysvětlování daného problému.
Tiskový mluvčí je většinou známou tváří. Společnosti proto často vědí, jestli uchazeč prezentoval předešlého zaměstnavatele podle jejich představ. Praxe vůbec patří mezi další nezbytné předpoklady uchazeče. Nejde totiž o juniorskou pozici a každá chyba může společnost poškodit. U logistických firem mnohdy stačí zkušenosti s logistikou, avšak nejlépe spojené se znalostmi marketingu či public relations. Mělo by jít o praxi v trvání tří čtyř let.
Pokud zájemce o funkci tiskového mluvčího postrádá praxi týkající se styku s médii, měl by počítat s absolvováním minimálně půlročního školení zaměřeného tímto směrem. V tomto období bude také mít možnost společnost důkladně poznat. Teprve pak ho zaměstnavatel může pustit před novináře.
Zaměstnanecký vztah mezi oběma stranami je zpravidla řešen mandátní smlouvou o zajištění činnosti obsahující jasně dané podmínky jeho případného odchodu. V praxi to znamená, že může společnost opustit až v momentě, kdy je zajištěna jeho náhrada.
Platové ohodnocení pozice tiskového mluvčího se odvíjí od předešlé praxe, velikosti firmy a především od úspěšnosti řešení dřívějších mediálních kauz. Průměrná hrubá mzda činí 45 000 korun měsíčně (s tím, že se pohybuje v rozmezí od 25 000 korun až do 115 500 korun). Tiskový mluvčí reprezentuje firmu, a proto by měl dbát o svůj vzhled. Z tohoto důvodu dostává od zaměstnavatele příspěvek na oblečení.
K samozřejmostem patří poskytování možnosti dalšího vzdělávání formou kurzů. Pracovní pomůcky, jako je notebook a mobilní telefon, jsou samozřejmostí. V některých případek totiž musí být médiím k dispozici i 24 hodin denně.