Příčinou tohoto vývoje je rostoucí cena motorové nafty a změny v mýtném, provedené v lednu a únoru letošního roku.
Po lednovém zavedení mýtného u vozů od 3,5 t se řada dopravců ve snaze získat zakázky rozhodla zahrnout nové mýtné do svých nákladů. V únoru došlo navíc ke zvýšení sazby mýtného na páteční jízdy. S postupným zotavováním ekonomiky a růstem poptávky se bude snižovat tlak na přepravce nést tyto externí náklady a částečně je přenesou na zasilatele.
Krize zásadně změnila poměry na trhu
Na zdražování přeprav má vliv také menší konkurence na trhu způsobená krachem řady menších společností. „Ještě na začátku roku byli přepravci rádi za každou zásilku a často nabízeli své služby pod nákladovými cenami. Díky tomu, že ubylo konkurence a s ní také přepravních kapacit, si nyní mohou přepravci trochu více vybírat a ceny služeb se začínají zvedat ode dna,“ říká Jan Lacina, produktový manažer pozemních přeprav DB Schenker.
Podle Jana Laciny bude růst cen brzdit skutečnost, že o prázdninách jsou objemy přepraveného zboží nižší. „Prázdniny růst cen zpomalí, ale i přesto očekáváme, že ceny na trhu vzrostou v průměru o 3 až 5 procent. Výjimkou jsou destinace, kde jsou dlouhodobě nevyvážené toky zboží mezi exportem a importem. Jde například o importní přepravy ze Skandinávie, kde se cena nejspíše nezmění, naopak u přeprav do Německa je růst cen velmi pravděpodobný,“ předpovídá Jan Lacina.